Opony klasy średniej stanowią optymalne połączenie ceny i jakości. Kosztują akurat tyle, ile przeciętny Kowalski jest w stanie wydać na nowy komplet ogumienia. Z drugiej strony oferują całkiem przyzwoite parametry i w niektórych kategoriach dorównują bieżnikom najlepszych marek. W takim razie dlaczego bardziej wymagający klienci nie poprzestają na oponach średniej klasy? Otóż bieżniki premium zachwycają pod każdym względem (a przynajmniej powinny), tymczasem ogumienie z niższej kategorii cenowej potrafi być bardzo „nierówne”. Może zapewniać doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni, ale katuje hałasem i przyczynia się do nadmiernego zużycia paliwa. Lub na odwrót – opony komfortowe i oszczędne bywają na bakier z bezpieczeństwem. Czy to samo można powiedzieć o południowokoreańskim ogumieniu Hankook Ventus Prime3 K125?
Lepsza wersja Hankook Ventus Prime2 K125
Poprzednia generacja tych opon, Hankook Ventus Prime2 K125, spełniała podstawowe oczekiwania właścicieli standardowych aut osobowych. Model uzyskał wiele pochlebnych opinii, jednak kierowcy podali również kilka mankamentów – hałas, duża twardość, niski komfort (zwłaszcza na nierównościach), słabe boki nieodporne na zderzenie z krawężnikiem. Można znaleźć także komentarze o niezadowalającej przyczepności na mokrej nawierzchni, co doprowadza do ślizgania po jezdni i wydłużenia drogi hamowania. Tyle o poprzedniej edycji. A jak radzi sobie nowy bieżnik marki Hankook?
Ventus Prime3 K125 spisują się o wiele lepiej – są do tego stopnia udane, że w zasadzie trudno mówić o kontynuacji modelu oznaczonego cyfrą 2. Najważniejszym osiągnięciem jest znaczna poprawa kierowalności – o 12% na suchej drodze i aż o 13% na mokrej. Najlepszym dowodem nowej jakości jest przeskoczenie aż o dwie klasy wyżej w kategorii droga hamowania na mokrej nawierzchni – podczas gdy Ventus Prime2 K125 zatrzymał się w klasie „C”, ogumienie trzeciej generacji otrzymało zaszczytną ocenę „A”. Oznacza to, że nowy model zapewnia aż o 8% krótszą drogę hamowania na mokrej drodze niż poprzedni.
Najważniejsze cechy opon Hankook Ventus Prime3 K125
Tak znacząca poprawa parametrów musi z czegoś wynikać. W tym modelu inżynierowie z premedytacją zastosowali szerokie opasanie, dzięki czemu opona ma większy styk z nawierzchnią. W rezultacie uzyskano lepsze prowadzenie i krótszą drogę hamowania. Na uwagę zasługuje także stopka, którą wzmocniono wypełniaczem i mocniejszą drutówką. Dobra kierowalność przy oponach Hankook Ventus Prime3 K125 jest zasługą również większej sztywności. Taki efekt otrzymano dzięki 4 rowkom o zróżnicowanej głębokości biegnącym przez cały obwód opony. Sztywność nadaje również osłona poliestrowa umieszczona na ścianie bocznej, dzięki której guma jest bardziej odporna na uszkodzenia. W ogumieniu Hankook Ventus Prime3 K125 producent popracował również nad trwałością – brak łączeń w podkładzie i nowa mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki sprawiają, że opona dobrze rokuje na kolejne sezony. Udzielenie dożywotniej gwarancji na ten model jest najlepszym potwierdzeniem jego podwyższonej wytrzymałości.
Hankook Ventus Prime3 K125 w testach
Ogumienie południowokoreańskiej marki uzyskało spektakularne I miejsce w teście opon letnich przeprowadzonym przez Auto Bild w 2016 roku – ranking dotyczył opon 205/55 R16. Ten sam rozmiar zdobył II miejsce w teście drogi hamowania (Auto Bild, 2016). Również w 2106 roku udało się trafić na podium w tej samej kategorii – tym razem drugie miejsce przypadło rozmiarowi 225/50 R17. Tego samego roku opony letnie Hankook Ventus Prime3 K125 zajęły 4,5 i 6 miejsce w testach opon letnich (rozmiary odpowiednio: 215/60 R17, 225/50 R17, 215/55 R17). Nieco gorzej oceniono rozmiar 195/65 R15, któremu przypadło 14. miejsce w teście ADAC (2017). W roku 2018 marka znów odnotowała sukces – austriacki automobilklub ÖAMTC przyznał I miejsce rozmiarowi 205/55 R16.