Renault Clio to niewielki samochód klasy miejskiej, którego początki sięgają 1990 roku. Niesłabnące powodzenie tego modelu jest kwestią bezsporną, gdyż na 2019 roku zaplanowano już piątą generację. Z nowe Clio trzeba zapłacić ok. 50 tys. złotych, roczne lub dwuletnie kosztuje w granicach 42-44 tysięcy. Samochód już w pierwszej generacji zaskoczył rynek licznymi wersjami wyposażeniowymi i długą listą dostępnych jednostek napędowych. Z tego wpisu dowiesz się, jak wyglądała produkcja tego modelu i jakie opony pasują do Renault Clio.

Renault Clio – wszechstronny „mieszczuch” francuskiego koncernu

Pierwsze Renault Clio produkowano w latach 1990-1998 – w tym czasie auto występowało jedynie w nadwoziu hatchback, w wersji 3 i 5-drzwiowej. Regularna oferta wyposażeniowa zawierała osiem opcji, w tym cztery usportowione.  Ponadto koneserzy motoryzacji mieli do wyboru aż jedenaście wersji specjalnych dostępnych w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Najmniejszy silnik oferował 1.1 l pojemności oraz 46 KM mocy, zaś największy – 2 l i 147 KM. Model  poddawano modernizacjom, które nazywano „fazami” (Phase I, Phase II, Phase III).

Druga generacja Renault Clio powstała w 1998 roku – auto zyskało wprawdzie bardziej nowoczesną linię nadwozia, jednak kontynuowało tradycje stylistyczne znane z pierwszej wersji.  Przed modernizacją wypuszczono na rynek dwanaście wersji wyposażeniowych, natomiast w kolejnych fazach (Phase 2, 3, 4, i 5) lista opcji rozrosła się do osiemnastu. Oferta jednostek napędowych zawierała silniki benzynowe o w pojemności od 1.2 do 2.0 litrów, silnik LPG 1.2 (wersja Clio Storia) oraz silnik wysokoprężny 1.2 dCi.

Trzecia generacja Clio (2005-2012) przyniosła nowość w postaci nadwozia kombi Grandtour – dotychczas klienci mogli kupić jeździć jedynie 3- lub 5-drzwiowym hatchbackiem. Tym razem samochód powstał we współpracy z Nissanem – projektanci bazowali na płycie podłogowej, która posłużyła konstruktorom Nissana Note i Nissana Micry. W 2006 roku Clio zajęło pierwszą pozycję w plebiscycie na Europejski Samochód Roku, zaś rok później wprowadzono na rynek specjalną, sportową wersję F1 Team R27. W ofercie jednostek napędowych pojawiły się silniki benzynowe o pojemności o mocy od 65 do 197 KM (wersja sportowa) oraz silniki wysokoprężne dostarczające od 68 do 105 KM.

Czwarta generacja Renault Clio (2012-2019) zyskała nową, prostszą linię nadwozia i atrakcyjne wyposażenie standardowe, m.in. cztery poduszki powietrzne, system ABS, system ESP, elektryczne szyby, elektryczne lusterka oraz reflektory LD. Oferta wyposażeniowa sprowadza się do sześciu wersji głównych oraz pięciu wersji specjalnych – jedną z ciekawszych opcji jest Clio RS Gordini z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1.6 l i mocy 230 KM.

Generacja i rok produkcji, wersja wyposażenia oraz rodzaj i moc silnik mają wpływ na to, jaki rozmiar opony do Renault Clio został zastosowany przez producenta. Choć model ten kojarzy się głównie z miejskim hatchbackiem, niektóre egzemplarze mogą korzystać z szerokich opon przystosowanych do 17-calowych felg.

Opony Renault Clio – rozmiar ogumienia a rocznik auta

Najstarsze modele Renault Clio z lat 1990-1998 poruszały się na niewielkich oponach, tj. 155/70 R13 i 165/70 R13 i 175/70 R13. Modele z silnikami o dużej pojemności potrzebowały „czternastek”, przy czym do najpopularniejszych rozmiarów należały: 165/65 R14, 175/65 R14 i 185/60 R14.

Nowsze roczniki były wyposażone w nieco większe opony: Renault Clio II i III generacji najczęściej jeździły na „piętnastkach” (165/65 R15, 185/60 R15, 195/50 R15) oraz „szesnastkach” (195/50 R16). W egzemplarzach produkowanych od 2012 roku najczęściej montowane są opony w rozmiarze: 185/65 R15, 205/45 R17,  235/45 R17 oraz 205/40 R18.

Jeśli chodzi o zamienniki opon do Renault Clio, producent dopuszcza stosowanie takich rozmiarów jak:155/70 R13, 165/65 R14, 165/60 R14,  175/65 R14, 185/55 R15, 195/45 R15, 195/55 R16, 205/40 R17 i 205/45 R17.

[Głosów:21    Średnia:2.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here