Zmieniający się sezon z zimowego na letni i z letniego na zimowy to dla kierowców czas wymiany opon. Wiele osób postrzega go jako prawny obowiązek, dlatego realizuje go pieczołowicie. Czy rzeczywiście trzeba to robić? Co warto wiedzieć o kwestii wymiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie?
Opony to ważne elementy w kontekście bezpiecznej jazdy. Zapewniają przyczepność do podłoża, wpływają na drogę hamowania, a także na sam komfort kierowania. W związku z tym warto się orientować w kwestii tego, czy i kiedy trzeba je wymieniać, a także, w jaki sposób ewentualnie tego uniknąć.
Czy w Polsce trzeba wymieniać opony z zimowych na letnie i z letnich na zimowe?
Wbrew temu, co uważa wielu kierowców i innych uczestników ruchu, regularna wymiana opon 2 razy w sezonie wcale nie jest wymagana przez żadne przepisy. Choć w niektórych krajach rzeczywiście takie regulacje są standardem, to w Polsce tak nie jest. Mimo to wielu właścicieli aut dokonuje wymiany właśnie z myślą o tym, że w przeciwnym razie narażaliby się na punkty karne czy na wysokie kary grzywny. Możesz jednak być spokojny: nie grożą Ci one.
Istnieje jednak duża szansa na to, że zajdą zmiany w tym zakresie. System nastawiony na zwiększanie bezpieczeństwa i rosnąca liczba aut na drogach będą determinowały nowelizację aktualnych przepisów lub wprowadzenie nowych dla ograniczenia ryzyka wypadków w okresie jesienno-zimowym i wczesnowiosennym.
Co ważne: musisz pamiętać, że każdy pojazd na drodze powinien być odpowiednio przystosowany do warunków, które na niej panują. Jeśli w tym zakresie pojawią się zaniedbania, możesz zostać posądzony o naruszenie zasad bezpieczeństwa.
Dlaczego mimo braku prawnego obowiązku warto wymieniać opony w samochodzie?
To, że nie ma dzisiaj przepisów prawnych, które nakazywałyby używania opon zimowych i letnich w zależności od sezonu, nie oznacza, że nie warto dostosowywać parametrów technicznych ogumienia do warunków na drodze. Przede wszystkim warto znać różnicę między poszczególnymi elementami wyposażenia samochodu.
Opony zimowe mają inną twardość niż letnie. Te drugie mają zapewniać pełną przyczepność do asfaltu, który może być bardzo rozgrzany. Muszą też odprowadzać wodę z bieżnika i gwarantować w tym środowisku kontrolę nad samochodem podczas manewrów i hamowania. Bieżnik w zimowych oponach jest znacznie bardziej zróżnicowany, złożony. Dzięki temu zapewnia przyczepność do śniegu, a nawet do lodu. Lamelki, występujące na oponie, zwiększają też powierzchnię jej styku z nawierzchnią.
Konkretne mieszanki, zarówno letnia, jak i zimowa, najlepiej radzą sobie w określonych temperaturach. Te zimowe doskonale się sprawdzają przy kilku stopniach powyżej zera, ale też przy mrozach poniżej -20° C. Letnie poradzą sobie z kolei z asfaltem, który może być rozgrzany np. do 60°C.
Zimowe i letnie ogumienia znacznie się od siebie różnią. Mają inną specyfikę i są dostosowane do konkretnych warunków na drodze — mają zapewnić pojazdowi odpowiednią przyczepność do podłoża w danym otoczeniu i zwiększać kontrolę kierowcy nad pojazdem.
Kiedy wymieniać opony na zimowe i na letnie?
Opony z letnich na zimowe najlepiej wymieniać dla bezpieczeństwa, kiedy temperatura na zewnątrz spada średnio do 7°C w dzień. Wtedy śnieg czy oblodzenie Cię nie zaskoczą i nie będziesz musiał w ostatniej chwili szukać wulkanizatora. Kiedy zmienić opony na letnie? Najlepiej wtedy, gdy średnia temperatura w ciągu dnia wzrośnie powyżej 7°C.
Jak uniknąć konieczności sezonowej wymiany opon i nadal dbać o bezpieczeństwo na drodze?
Aby nie musieć w każdym sezonie udawać się do wulkanizatora lub dokonywać samodzielnej wymiany, możesz zdecydować się na ogumienie wielosezonowe. Opony całoroczne, jak się je często nazywa, nie muszą być wymieniane na wiosnę i na jesień. W związku z tym nie musisz się przejmować zmieniającą się pogodą ani temperaturą.
Opony sezonowe czy całoroczne — co jest lepsze? W jakich sytuacjach lepiej wybierać poszczególne opcje?
Zarówno opony sezonowe, jak i całoroczne, mają swoje wady i zalety. W kontekście tych pierwszych ważne jest to, że rzeczywiście zapewniają możliwie najlepszą przyczepność w konkretnych warunkach, ale wymagają też dokonywania regularnej wymiany. W odniesieniu do tych drugich niektórzy mówią, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. W rzeczywistości jednak opony całoroczne mogą sobie dobrze radzić zarówno na rozgrzanym asfalcie, jak i na oblodzonej drodze. Z każdym rokiem ich bieżnik będzie się jednak zmieniał, więc z czasem parametry techniczne będą ulegały pogorszeniu.
Oddzielne opony letnie i zimowe warto wybrać, jeśli sporo się jeździ — wtedy na pewno będzie to opcja bezpieczniejsza i na dłużej. Te całoroczne sprawdzą się u tych, którzy robią do kilku tysięcy kilometrów rocznie i mieszkają w regionie, gdzie nie ma dużych wzniesień i ogólnie okres zaśnieżenia czy oblodzenia nawierzchni nie jest długi.
W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon z letnich na zimowe. Jest jednak wymóg dostosowania parametrów pojazdu do warunków na drodze, a poszczególne rodzaje opon mają inną specyfiką i są dostosowane do pracy w odmiennym środowisku. Pamiętaj o tym, przygotowując auto do zmiany sezonu.