Opony zimowe 225/45 R17, czyli jakie? Osobom, które nie pamiętają oznaczeń przypominamy, że chodzi o modele radialne (to właśnie symbolizuje literka R) o średnicy 17 cali. Natomiast 225 to podana w milimetrach szerokość opony. 45 to oznaczenie profilu, które wyraża procentowy stosunek wysokości do szerokości.

Co mówią te symbole w praktyce? To, że mamy tu do czynienia z oponami szerokimi o niewielkim profilu. Przyjęło się uważać, że przekłada się to na konkretne właściwości jezdne. Większość znawców opon po modelach zimowych typu 225/45 R17 będzie spodziewać się:

  • bardzo dobrego prowadzenia na zakrętach
  • słabego radzenia sobie z koleinami i nierównościami na drodze
  • podatności na aquaplaning
  • nienajlepszego odprowadzania wody

Oczywiście to tylko uogólnienie, które może się sprawdzać w przypadku jednych modeli i zupełnie nie przystawać do innych. Aktualnie polski rynek, od lat otwarty na towary ze wszystkich stron świata, zalany jest oponami zimowymi różnej jakości. Zwykły Kowalski przed sezonem staje więc w obliczu trudnego wyboru – ile zainwestować w opony? Jakie modele wybrać? Na co zwracać uwagę? Z pomocą przychodzą testy opon zimowych. Najbardziej znane porównania przeprowadza niemiecki ADAC – znany wśród wszystkich fanów motoryzacji klub samochodowy.

Opony zimowe 225/45 R17 według testu ADAC

Nie trzymając Was zbyt długo w napięciu, przejdźmy od razu do końcowych wyników. ADAC uznał za najlepsze opony zimowe 2016 roku Winter Sport 5 stworzone przez Dunlop. Drugie miejsce zajął produkt Pirelli – były to Winter Sottozero 3. Na podium zmieściły się także Firestone Winterhawk 3. Jeżeli brakuje Ci w tym zestawieniu Goodyear, to dodajmy, że ich UltraGrip Performance Gen-1 otrzymał czwartą lokatę.

Jak poważnie traktować taki test opon zimowych 225/45 R17? Z jednej strony jest on przeprowadzany przez profesjonalistów, którzy znają się na rzeczy, ale z drugiej należy postawić sobie pytanie, jak ma się on do potrzeb przeciętnego kierowcy? Jeżeli poważnie podchodzisz do zakupu i chcesz wybrać naprawdę solidny model, zalecamy dokładniejsze przestudiowanie wyników testu pod kątem własnego stylu jazdy. Dzięki temu dowiesz się na przykład, które opony lepiej radzą sobie przy dużych prędkościach, a jakich lepiej nie kupować, gdy zależy Ci na względnej ciszy podczas jazdy.

O tym, że testy opon zimowych potrafią być bardzo względne, najlepiej świadczy porównanie z wynikami testów przeprowadzonych przez innych renomowanych specjalistów – twórców brytyjskiego magazynu Auto Express. W tym przypadku na pierwsze miejsce wbił się wspomniany wyżej model GoodYear, natomiast opony Pirelli (drugie miejsce według ADAC), w testach Auto Express wylądowały dopiero na piątej pozycji.

Największym wygranym obu zestawień są natomiast Dunlop Winter Sport 5. Auto Express uznało je za drugie najlepsze opony 2016 roku. Tak wysoka pozycja w obu testach świadczy o tym, że Dunlop naprawdę wykonał kawał dobrej roboty! Niestety oznacza to również, że mają one swoją cenę.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here