Publikowane jesienią wyniki testów opon zimowych to miarodajne narzędzie, dzięki któremu każdy kierowca ma ułatwione zadanie przy wyborze nowego kompletu ogumienia. Na czym polegają takie zestawienia? Otóż znane magazyny i kluby motoryzacyjne (w tym drugi największy klub motoryzacyjny na świecie, niemiecki ADAC) oceniają najważniejsze parametry decydujące o jakości i przydatności opony. W przypadku ogumienia zimowego sprawdzane są: zachowanie na suchej, mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, hałas emitowany przez oponę, wytrzymałość oraz wpływ na spalanie paliwa. Niestety, zestawienia uwzględniają tylko niektóre rozmiary opon, zazwyczaj te najpopularniejsze – a przecież wiemy, że ten sam model może zapewniać różne osiągi w zależności od szerokości czy średnicy felgi. Jeśli więc nigdzie nie możesz znaleźć aktualnego rankingu opon pasujących do swojego auta, zapraszamy na nasz blog. Tym razem prezentujemy test opon zimowych 195/60 R15 – to rozmiar odpowiedni m.in. do Opla Astra, Toyoty Avensis i Corolli, Fiata Grande Punto, Hondy Accord i Volvo V70.
Rozmiar opony 195/60 R15
Prawidłowy rozmiar opon rekomendowanych do swojego samochodu znajdziesz w wielu miejscach – w książce pojazdu, instrukcji obsługi, na drzwiach kierowcy, na klapie wlewu paliwa, a nawet w bagażniku. Jeśli więc kupiłeś używane auto, możesz łatwo samodzielnie dopasować opony, nie musisz sugerować się wyborem poprzedniego właściciela. Nawiasem mówiąc, nie wszyscy stosują się do zaleceń producenta – zdarza się, że o wyborze rozmiaru ogumienia decydują oszczędności czy względy estetyczne. Niektórzy specjalnie zakładają węższe opony przed zimą, gdyż według części ekspertów na takich łatwiej jeździ się po ośnieżonej nawierzchni. Inni wybierają ogumienie niskoprofilowe, aby nadać pojazdowi bardziej sportowy wygląd. Z kolei wielbiciele efektu German style wolą mniejsze opony, które uwidaczniają krawędź felgi. Niemniej według nas najlepiej zdać się na zalecenia producenta, przynajmniej w kwestii ogumienia zimowego. Dlatego zanim omówimy test opon zimowych 195/60 R15 przypomnimy, jak poprawnie odczytać ten rozmiar:
- 195 to szerokość opony w mm
- 60 to wysokość opony (profil) wyrażona w procentach
- R to skrót od konstrukcji radialnej (opony dzielą się na radialne i diagonalne)
- 15 to średnica pasującej felgi określona w calach
Ponieważ druga wartość to procent od szerokości opony, wysokość będzie równa: 60% x 195 mm = 117 mm.
Ranking opon zimowych w rozmiarze 195/60 R15
W tym zestawieniu znajdziesz bieżniki z trzech grup cenowo-jakościowych: ekonomicznej, średniej i premium. Wskazanie wyłącznie opon najwyższej klasy byłoby pójściem na łatwiznę – wszak na rynku nie brakuje ogumienia spełniającego wszystkie podstawowe kryteria, a zarazem tańszego i łatwiej dostępnego dla przeciętnego Kowalskiego.
Ponieważ testy opon zimowych 195/60 R15 publikowane są stosunkowo rzadko, największy wpływ na wyniki miały opinie kierowców korzystających z danego modelu. Nie trzeba dodawać, że oceny użytkowników uwzględniają nie tylko fizyczne właściwości opony, ale również stosunek jakości do ceny. Oczywiście kolejność zestawienia ukształtowały również wyniki profesjonalnych testów z poprzednich lat, dane z etykiet i wskaźniki sprzedaży – wszystko po to, aby wytypować opony zimowe najlepsze pod każdym względem.
Na podstawie kompleksowej analizy ww. czynników można dojść do wniosku, że bieżniki klasy premium zdecydowanie są warte wydanych na nie pieniędzy, a wysoka cena przekłada się na maksymalne bezpieczeństwo i zadowolenie kierowcy. Za najlepsze opony zimowe w rozmiarze 195/60 R15 uznano kolejno:
- Dunlop SP Winter Response 2
- Nokian WR D4
- Goodyear UltraGrip 9
- Nokian WR D3
- Pirelli Cinturato Winter
Obecność dwóch modeli marki Nokian w pierwszej piątce to żadne zaskoczenie – na blogu wielokrotnie pisaliśmy o fińskich oponach, które są bezkonkurencyjne pod względem przyczepności na śniegu, hamowania na mokrej nawierzchni oraz komfortu jazdy.
Poza ww. bieżnikami klasy premium test opon zimowych 195/60 R15 zwraca uwagę na produkty ze średniej półki cenowej, które zbierają znakomite recenzje od polskich kierowców. Jeśli więc poszukujesz tańszego ogumienia w tym rozmiarze, zachęcamy do bliższego zapoznania się z takimi modelami jak: Kleber Krisalp HP3, BFGoodrich G-Force Winter 2, Hankook Winter i*cept RS W442, Firestone Winterhawk 3 czy Uniroyal MS Plus 77. I choć wymienione opony raczej nie zajmują podium w testach ADAC, setki dobrych opinii i dobre osiągi zapewniają im wysokie lokaty w tym (dość obiektywnym) zestawieniu.
A co z najtańszymi bieżnikami zaklasyfikowanymi do kategorii budżetowej? I dla nich znalazło się miejsce – ranking opon zimowych 195/60 R15 poleca m.in. takie modele jak: Sava Eskimo S3+, Dębica Frigo 2, Barum Polaris 3. Co ciekawe, w dwóch pierwszych przypadkach dane z etykiet (przyczepność na mokrej nawierzchni, opory toczenia, hałas) są równie dobre, jak w sporo droższych oponach. Paradoksalnie te same parametry zadecydowały o słabych pozycjach dla ogumienia premium: Michelin Alpin 4 i Vredestein Snowtrac 5 (ostatnie miejsce).
Ponieważ test opon zimowych w rozmiarze 195/60 R15 opracowano również na podstawie wyników sprzedaży, znalazło się w nim miejsce także dla najtańszych, a zarazem bardzo popularnych w Polsce modeli, m.in.: Dayton DW510 Evo, Kormoran Snowpro Nexen i Winguard Sport. Niemniej zestawienie oddaje sprawiedliwość także całkiem dobrym, lecz słabo znanym bieżnikom, takim jak: Matador Sibir Snow (produkcja słowacka) oraz Yokohama BluEarth Winter V905 (japońskie).