Kierowcy mieszkający poza miastem i przemierzający długie trasy nie mogą zakładać w swoim aucie pierwszych lepszych opon zimowych. Nie każdy bieżnik poradzi sobie ze śniegiem i lodem, no i nie każde opony nadają się do intensywnej eksploatacji czy rozwijania większych prędkości w zimowych warunkach. Duże wątpliwości przy wyborze zimówek nachodzą zwłaszcza właścicieli SUV-ów i innych samochodów z napędem 4×4. W tym przypadku ogumienie musi poradzić sobie z dużą masą pojazdu i mocnym silnikiem, a jednocześnie nie może zakłócać prawidłowego przeniesienia siły napędowej na cztery koła. Jeśli i Ty zmagasz się z podobnym problemem, zerknij na test opon zimowych 215/60 R16. Dlaczego akurat ten rozmiar? Otóż takie ogumienie jest powszechnie stosowane w autach 4×4 i SUV-ach, a mimo to nadal brakuje profesjonalnych testów i rankingów, które pomogłyby kierowcom w wyborze najlepszego modelu.

Najlepsze opony zimowe 215/60 R16 według użytkowników

Tym razem to nie parametry podane przez producenta i nie wyniki prestiżowych testów, ale właśnie opinie zwykłych użytkowników mają decydujący wpływ na kolejność w zestawieniu najlepszych opon zimowych 215/60 R16. Wydaje się, że to najbardziej miarodajne kryterium – wszak obietnice producentów nie zawsze sprawdzają się w praktyce, a testerzy oceniają opony tylko „doraźnie” i w sztucznie zaaranżowanych sytuacjach.

Tymczasem kierowcy mają do czynienia z nimi na co dzień, obserwując przy tym szybkość ścierania bieżnika i wpływ ogumienie na zużycie paliwa. Tylko zwykli użytkownicy są w stanie sprawdzić zachowanie opony w obliczu ekstremalnych warunków, np. przy siarczystym mrozie, zasypanym parkingu, stromym i wyślizganym podjeździe, czy nawet podczas wyciągania innego auta z rowu. Możemy też dowiedzieć się, w jakich warunkach użytkowano oponę – bo ogumienie zachwalane przez „miastowych” niekoniecznie sprawdzi się na długich trasach autostradowych czy w terenach górskich.

Test opon zimowych 215/60 R16 przygotowany głównie w oparciu o opinie użytkowników ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę – uwzględnia stosunek ceny do jakości. Bo kto powiedział, że właściciele luksusowych samochodów muszą kupować wyłącznie najdroższe opony z tegorocznej kolekcji?

Opony 215/60 R16 – jak odczytać rozmiar?

Zanim omówimy wyniki testu, warto przypomnieć sposób odczytywania rozmiaru opony. Pierwsza liczba określa szerokość bieżnika (czyli inaczej szerokość śladu powstającego po przejechaniu koła) – w tym przypadku opona ma szerokość 215 mm. Druga wartość wyraża procentowy stosunek wysokości gumy do jej szerokości (tzw. profil opony) – tutaj mamy 60%. Na podstawie tego parametru można łatwo wyliczyć profil w milimetrach: 60% x 215 mm = 129 mm. Końcowe oznaczenie (tutaj R16) odnosi się do konstrukcji opony i rozmiaru pasującej felgi. Mówimy więc o oponach 16-cali, zaś litera „R” to skrót od budowy radialnej, typowej dla ogumienia przeznaczonego do aut osobowych.

Jak już wspomnieliśmy, test opon zimowych 215/60 R16 z pewnością zainteresuje właścicieli SUV-ów oraz innych samochodów z napędem na dwie osie. Ogumienie w tym rozmiarze pasuje do takich aut jak:  Škoda Yeti, Ford S-Max, Dacia Duster, Peugeot 807, Peugeot 3008, Citroën C8, Ford Galaxy, Mistubishi Outlander czy Subaru Forester.

Najlepsze opony zimowe 215/60 R16

Kolejność w zestawieniu bynajmniej nie jest przypadkowa, choć duże zdziwienie może budzić fakt, że niektóre opony klasy średniej zajęły wyższe lokaty niż teoretycznie lepsze ogumienie klasy premium. Jednak w tym teście opinie kierowców mają pierwszeństwo przed „suchymi” parametrami technicznymi i wynikami prestiżowych rankingów. Największy wpływ na kolejność miała cena, a raczej jej stosunek do osiągów i bezpieczeństwa – w rezultacie znalazło się miejsce także dla ogumienia klasy budżetowej. Ranking opon zimowych 215/60 R16 proponuje modele na każdą kieszeń, dlatego nie musisz „zapożyczać się” na bieżnik z najwyższej półki cenowej. Oczywiście nie musisz sugerować się wyłącznie najlepszymi pozycjami, gdyż każda opona z tego zestawienia zasługuje na rozpatrzenie przy okazji zakupu kompletu na kolejny sezon.

Jakie opony zimowe w rozmiarze 215/60 R16 są najlepsze? Według kierowców zdecydowanym liderem ośnieżonych szos jest model Dunlop Winter Sport 5. To opona klasy premium polecana ze względu na krótką drogę hamowania na mokrej drodze i znakomite zachowanie na śniegu, a jednocześnie niezwykły (jak na zimówki) komfort akustyczny.

Co ciekawe, przed rewelacyjnymi oponami klasy premium znalazły się bieżniki klasy średniej: Kleber Krisalp HP3 oraz BFGoodrich G-Force Winter 2. O miejscach na podium zadecydowały takie cechy jak: przystępna cena, ekonomiczna eksploatacja (w obu przypadkach klasa B), rewelacyjna przyczepność na mokrej nawierzchni (klasa B) oraz niski poziom hałasu (69 dB). Biorąc pod uwagę te parametry, opony ze średniej półki okazują się zdecydowanie lepsze od droższych i intensywniej promowanych modeli.

Nieco słabsze oceny zebrały kolejno: Nokian WR D4, Michelin Alpin 5, Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. W opiniach kierowców trudno doszukać się wad wymienionych bieżników, dlatego niższe pozycje wynikają głównie z konieczności ustąpienia miejsca tańszemu ogumieniu.

O tym, jak ważne są ceny dla polskich kierowców, świadczy uwzględnienie w zestawieniu kilku bieżników klasy ekonomicznej: Sava Eskimo HP2, Matador MP92 Sibir Snow, Barum Polaris 3, Dayton DW510 Evo, czy rodzimy Kormoran Snowpro B2. Wbrew pozorom „budżetówki” nie trafiły wyłącznie do ostatniej piątki, a wręcz przeciwnie – przeplatają się miejscami z oponami wyższych klas.

Test opon zimowych 215/60 R16 docenia również modele słabo promowane w naszym kraju.  Jeśli więc nie potrzebujesz znanego logo do zyskania poczucia bezpieczeństwa, polecamy Ci dwa bieżniki klasy premium: japoński Yokohama BluEarth Winter V905 i holenderski Vredestein Wintrac Xtreme S.

W zestawieniu najlepszych opon zimowych w rozmiarze 215/60 R16 nie mogło zabraknąć oczywistych liderów rynku, których znakomite właściwości zostały potwierdzone pozytywnymi opiniami setek użytkowników. I choć modele Pirelli SottoZero 3, Hankook Winter i*cept evo W320 czy Uniroyal MS Plus 77 nie zaszczyciły podium, gorąco namawiamy do bliższego zapoznania się z ich osiągami i danymi technicznymi. Oczywiście szerzej o większości z wymienionych bieżników przeczytasz na naszym blogu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here