Choć opony zimowe w rozmiarze 185/60 R 15 należą do jednych z najczęściej wybieranych przez kierowców, organizatorzy testów ogumienia pomijają je w swoich rankingach. Prestiżowe organizacje (np. ADAC) zwykle przygotowują zestawienie dla nieco szerszych opon, na ogół w rozmiarze 195/65 R15, 205/55 R16 czy 2015/65 R16. Dlatego też osoby sugerujące się wynikami testów i szukające najlepszych opon w rozmiarze 185/60 R15 mogą czuć się zawiedzione z powodu słabej dostępności rzetelnych rankingów. Oczywiście można przeanalizować zestawienia dotyczące zbliżonych rozmiarów, niemniej trzeba pamiętać, że każdy wariant oferuje nieco inne osiągi. Można również porównać dane z etykiet unijnych, jednak trzy kategorie (opory toczenia, hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni) nie wyczerpują tematu. Wszak wybierając ogumienie zimowe zwrócisz uwagę także na zastosowane technologie, zachowanie bieżnika na śniegu, czy wreszcie na cenę. Dlatego chcemy Ci zaprezentować wiarygodny test opon zimowych 185/60 R15 obejmujący najlepsze modele z lat 2016-2018.

Najlepsze opony zimowe, czyli jakie?

Dobry ranking opon zimowych nie może brać pod uwagę jedynie najważniejszych parametrów technicznych, takich jak: droga hamowania na mokrej nawierzchni i błocie pośniegowym, zachowanie bieżnika na śniegu, przyczepność na suchej nawierzchni/mrozie. W przeciwnym razie zestawienie należałoby zatytułować: „najlepsze opony zimowe klasy premium”.  Nietrudno się domyślić, że zdecydowana większość opon klasy średniej (nie mówiąc o budżetowej) nie jest w stanie dorównać pod względem przyczepności i bezpieczeństwa ogumieniu z najwyższej półki.

Dlatego test opon zimowych 185/60 R15 uwzględnia również subiektywne oceny kierowców (tj. odczucia z jazdy, komfort użytkowania, widoczna zużywalność) oraz stosunek jakości do ceny. Na szczęście rynek oponiarski w Polsce jest dość dobrze rozwinięty, toteż znalezienie wiarygodnych ocen nie sprawia większych problemów. Wystarczy wyszukać adekwatny temat na forum motoryzacyjnym, przeczytać komentarze pod recenzjami albo prześledzić opinie konsumenckie w porównywarkach cenowych oraz serwisach zajmujących się sprzedażą opon. W celu uzyskania możliwie najbardziej miarodajnych wyników, test opon zimowych 185/60 R15 uwzględnia zarówno obiektywne dane techniczne, jak i oceny opublikowane przez mniej lub bardziej zadowolonych kierowców. Ze względu na ogromne rozpowszechnienie tego rozmiaru, oferty producentów obfitują w ciekawe i bardzo wszechstronne propozycje.

Co wiadomo o oponach w rozmiarze 185/60 R15?

Właściwy rozmiar opon zimowych do swojego auta znajdziesz w instrukcji pojazdu lub na dotychczas używanym ogumieniu (oznaczenie z boku opony). Kupiłeś używane auto i nie jesteś pewien, czy poprzedni właściciel zamontował optymalny rozmiar, a książka obsługowa gdzieś się zawieruszyła? W takim razie poszukaj oznaczenia opon na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy, we wnęce bagażnika lub na wlewie paliwa.

Opony zimowe 185/60 R15 to dość częsty wybór wśród polskich kierowców. Kupują je nawet te osoby, które w pozostałej części roku jeżdżą na nieco szerszych oponach. Dlaczego? Otóż niektórzy specjaliści rekomendują stosowanie zimą opon w mniejszym rozmiarze niż latem, gdyż węższe opony lepiej sobie radzą na śniegu i skuteczniej chronią przed aquaplaningiem. Niemniej inni eksperci zwracają uwagę, że węższe ogumienie wydłuża drogę hamowania i nie zapewnia należytej przyczepności na zakrętach. Kto ma rację? Cóż, chyba najlepiej poprzestać na ogumieniu zalecanym przed producenta samochodu.

Jak odczytać rozmiar opon? To bardzo proste. Opony zimowe 185/60 R15 mają szerokość 185 mm i wysokość 111 mm – profil wynika z drugiej wartości, która określa procentowy stosunek wysokości do szerokości (60% z 185 mm = 111 mm). Oznaczenie R15 mówi nam, że mamy do czynienia z opną o radialnej konstrukcji (obecnie wszystkie opony do samochodów osobowych), która pasuje na felgę o średnicy 15 cali.

Test opon zimowych 185/60 R15

Ranking opon zimowych 2016/2017 i 2018 zawiera aż 17 pozycji, przy czym niekwestionowanym zwycięzcą okazała się fińska marka Nokian. Opony tego producenta zajęły dwa pierwsze miejsca, kolejno model Nokian WR D3 oraz Nokian WR D4. Co ciekawe, poprzednia generacja tej serii okazała się lepsza od nowszej. Czy to oznacza, że marka wykonała mały krok w tył? Niekoniecznie. Po prostu starsze opony są tańsze, a jednocześnie oferują podobne właściwości.

Ponieważ test opon zimowych 185/60 R15 bazuje także na cenie i opiniach użytkowników, trzecie miejsce przypadło niezwykle popularnemu bieżnikowi Dębica Frigo 2. Choć opony te wyprodukowano w 2010 roku, kierowcy nadal doceniają je za niską cenę (z roku na rok coraz lepszą) i rewelacyjne zachowanie na śniegu.

Tuż za podium uplasowało się ogumienie klasy premium, Dunlop SP Winter Response 2. Wysoka pozycja tego modelu nikogo nie dziwi, zważywszy na znaczące osiągnięcia w testach motoryzacyjnych oraz doskonałą przyczepność zarówno na śniegu, jak i suchej nawierzchni.

Kolejne miejsca w rankingu (5, 6, 7) należą do opon klasy średniej, odpowiednio – Uniroyal MS Plus 77, Falken HS449 Eurowinter oraz Fulda Kristall Montero 3. Jak wiadomo ogumienie z tego segmentu prezentuje najlepszy stosunek jakości do ceny, a tym samym spełnia podstawowe wymagania statystycznego Kowalskiego.

Na 8. pozycję trafiły opony japońskie opony premium Yokohama W. drive V905, oczko niżej uplasowały się opony klasy ekonomicznej, bardzo popularny „polski” model, Kormoran Snowpro B2. Pierwszą dziesiątkę zamyka bieżnik klasy premium debiutujący w 2014 roku, Goodyear UltraGrip 9. W drugiej dziesiątce zestawienia znalazły się również tak znakomite modele jak Pirelli Cinturato Winter (11. pozycja) oraz Hankook Winter i*cept RS 2 W452 (15. pozycja). Zestawienie zwraca również uwagę model Sava Eskimo S3+ zakwalifikowany do klasy ekonomicznej (16. lokata).

Test opon zimowych 185/60 R15 potwierdza niechęć kierowców do wydawania kroci na nowy komplet ogumienia – 14. pozycja dla modelu Bridgestone Blizzak LM-32 oraz 17. dla Continental ContiWinterContact TS850 mogą sugerować, że cena wciąż jest nadrzędnym kryterium większości konsumentów.

Co ciekawe, w towarzystwie bieżników klasy premium znalazły się również opony dalekowschodniej produkcji – indonezyjskie Achilles Winter 101 (12. lokata) oraz chińskie Headway HW501 (13. lokata). To dowodzi, że produkty uznawane stereotypowo za gorsze, powoli szturmują globalne rynki branży oponiarskiej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here