Japońskie opony Falken (z niem. sokół, jastrząb) nie należą do najpopularniejszych w naszym kraju, choć fani wyścigów samochodowych, driftingu czy… gry Need For Speed powinni dobrze kojarzyć tę nazwę. Początki  „sokoła” z Kraju Kwitnącej Wiśni sięgają 1944 roku, tj. daty powstania przedsiębiorstwa  Ohtsu Tire & Rubber Company. W 1980 roku firmę przejął inny japoński producent wyrobów gumowych, Sumimoto Rubber Industries, z którego inicjatywy powstała marka Falken. Obecnie koncern rozszerzył swoje wpływy na USA, powołując do życia przedsiębiorstwo Falken Tire Corporation z główną siedzibą w Kaliforni. I choć firma produkuje opony także do samochodów dostawczych i ciężarowych, znakiem rozpoznawczym „sokoła” są opony sportowe typu UHP przeznaczone do dynamicznej, wręcz agresywnej jazdy. Czy zatem zimowy model Falken  Eurowinter HS449 zachęci fanów kontrolowanego driftingu na śniegu?

Dla kogo opony Falken HS449?

Opony Falken spełniają wymagania segmentu medium, a więc stanowią atrakcyjne połączenie przystępnej ceny i dobrych osiągów. I rzeczywiście, koszt zakupu całego kompletu w powszechnie używanym  rozmiarze 205/55 R16 91H wynosi nieco ponad 1100 zł. Niemniej za większe opony  trzeba zapłacić już 3000-4000 zł.

Na podstawie dostępnych wariantów można zauważyć wszechstronne przeznaczanie tego modelu. Zimówki Eurowinter HS449 można zamontować zarówno w autach miejskich i kompaktowych, jak i w pojazdach bardziej wymagających, tj. w limuzynach, luksusowych SUV-ach czy wozach sportowych. Oprócz standardowych rozmiarów (13-16 cali) producent oferuje warianty o bardzo szerokim bieżniku (225-265 mm) i opony pasujące na wielkie felgi 17-21 cali.

Poza tym wiele rozmiarów występuje w wersji o wzmocnionej konstrukcji (XL), po którą chętnie sięgną osoby podróżujące na dalekich trasach i z maksymalnym obciążeniem. Osoby preferujące dynamiczną jazdę albo poruszający się po drogach szybkiego ruchu mogą wybrać opony typu Run Flat, które zapewniają bezpieczne podróżowanie nawet po przebiciu gumy.

Falken Eurowinter HS449 to bez wątpienia dobra propozycja dla samochodów o wysokiej masie i mocnym silniku – wśród wielu produktów tego modelu znajdziesz opony przystosowane do prędkości 240 km/h i obciążenia nawet 950-1060 kg (na jedną oponę)! Pozostaje jednak pytanie, czy sportowe osiągi idą w parze z poczuciem bezpieczeństwa na zimowych drogach?

Technologie zastosowane w Eurowinter HS449  

Zimowy bieżnik Falkena został wyposażony w kierunkowy układ rowków, jednak nie uświadczysz w nim typowej „jodełki”. Wzór składa się z dwóch szerokich kanałów obwodowych oraz opadających pod łagodnym kątem kanalików poprzecznych. Bloki żebra centralnego podzielono zygzakowatymi szczelinami, które łączą wszystkie rowki w jeden system. Dzięki tej technologii opony Falken Eurowinter HS449 redukują zjawisko aquaplaningu, co oczywiście przekłada się na większe bezpieczeństwo w trakcie deszczu czy gwałtownej odwilży. Efektem „ubocznym” dobrze zaprojektowanej rzeźby jest wytłumienie dźwięków emitowanych podczas jazdy  – uważny kierowca z pewnością doceni cichą pracę japońskich zimówek.

Gęsto rozmieszczone lamele przecinające każdy blok bieżnika odpowiadają m.in. za skrócenie drogi hamowania, stabilną jazdę po prostym torze czy sprawne ruszanie. To właśnie dzięki tym falującym nacięciom opona „wgryza się” w podłoże, czym ułatwia prowadzenie pojazdu po oblodzonej czy niezbyt starannie odśnieżonej drodze.

Twórcy opony Falken Eurowinter HS449 zadbali o swoje dzieło od podstaw – zewnętrzna warstwa zbudowana jest z nowoczesnej mieszanki gumowej, która decyduje o wytrzymałości i zachowaniu bieżnika w trudnych warunkach. Zawartość krzemionki zapewnia większą elastyczność w niskich temperaturach, dzięki czemu ogumienie zachowuje pełny kontakt z podłożem także przy dużym mrozie.

Zoptymalizowany skład wraz z dobrym wyważeniem ciśnienia wewnątrz opony przyczyniają się również do wolniejszego i bardziej równomiernego ścierania bieżnika. Dłuższy czas eksploatacji opony Eurowinter HS449 wynika również z podwyższonej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne – wysokie indeksy nośności i prędkości potwierdzają ponadprzeciętną odporność japońskiego „sokoła”.

Falken Eurowinter HS449 – parametry techniczne

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, opony Falkena sprawują się bez zarzutu: najwyższe oceny zbierają za przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, zachowanie na śniegu i lodzie oceniono nieznacznie słabiej. Na podstawie klasyfikacji unijnej można stwierdzić, że opony te wyraźnie skracają drogę hamowania podczas deszczu – większość rozmiarów zdobyła w tej kategorii bardzo dobrą notę „C”, kilka zasłużyło na jeszcze wyższą ocenę „B”.

Zgodnie z informacją o natężeniu emitowanego hałasu (69 dB) większość użytkowników ogumienia Falken HS449 ocenia komfort podróżowania na wysoki. I choć szybkość ścierania bieżnika można ustalić dopiero po dłuższym czasie użytkowania, również w tej kategorii kierowcy potwierdzają obietnice producenta o dużej wytrzymałości tego modelu.

Według konsumentów największą wadą zimówek Eurowinter HS449 jest niska oszczędność paliwa – nota „F” w unijnej kategorii opory toczenia wydaje się zatem całkiem adekwatna.

Co ciekawe, mimo stosunkowo wysokiej ceny jak na klasę medium, większość (89%) użytkowników deklaruje ponowny zakup ogumienia Falken Eurowinter HS449 – dzięki tej informacji wiemy, że mamy do czynienia z produktem godnym zaufania i spełniającym najważniejsze oczekiwania kierowców.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here