Podobno lepsze jest wrogiem dobrego – cóż, na pewno nie w przypadku opon samochodowych. Zwykle nowe generacje tej samej kolekcji ewoluują w stronę większej przyczepności, wyraźniejszego komfortu jazdy i mniejszego spalania. I choć kierowca może być przyzwyczajony do nieco przestarzałego już modelu, nie powinien zamykać się na nowości rynkowe – nawet jeśli do tej pory jeździł na tak kultowych oponach jak Continental ContiWinterContact TS850. Ten zimowy bieżnik debiutował w 2012 roku i od tej pory uczestniczył w prawie 50 testach ogumienia, w których często zajmował podium. Mimo to najwyższy już czas, by ustąpił miejsca nowej propozycji niemieckiej marki – WinterContact TS 860. Czym różni się nowy model i jakie technologie w nim zastosowano?

Continental TS 860 vs. TS850 – porównanie

Najnowsza generacja serii WinterContact TS trafiła do salonów sprzedaży w 2016 roku i od razu stało się jasne, że konstruktorzy postawili sobie jeszcze wyższą poprzeczkę niż przy projektowaniu poprzedniej wersji. Oczywiście przeznaczenie produktu nie uległo zmianie – wciąż mówimy o oponach zimowych rekomendowanych dla samochodów kompaktowych klasy średniej. Kierowcy mogą narzekać jedynie na liczbę dostępnych wariantów – producent oferuje 36 różnych egzemplarzy, a więc o 20 mniej niż w wersji TS850.

Oba modele występują w rozmiarze od 14 do 17 cali, jak również oba oferują kilka modeli o podwyższonej nośności (XL) i z rantem ochronnym na felgę (FR). Co ciekawe, opony poprzedniej generacji nadal są produkowane, więc nie ma większych problemów z dostępnością. Różnice w cenie są zbyt nieznaczne, aby przy wyborze sugerować się oszczędnościami – Continental WinterContact TS 860 to koszt od 220 do 590 zł w zależności od rozmiaru, zaś wersja TS850 kosztuje od 140 do 800 zł za sztukę. Oczywiście przed zakupem wziąć pod uwagę pewną przewagę nowszego modelu, tj.:

  • krótszą o 5% drogę hamowania na mokrej nawierzchni: klasa „B” (poprzednio „C”)
  • krótszą o 4% drogę hamowania na oblodzonej drodze
  • niższe zużycie paliwa: klasa „C” (poprzednio „E”)
  • ogólnie lepsza przyczepność i stabilność jazdy w trudnych warunkach

Jeśli chodzi o komfort jazdy definiowany przez zdolność do wytłumiania hałasu, oba modele reprezentują podobny (dość przeciętny) poziom – według etykiet unijnych oba emitują dźwięki o natężeniu 71-72 dB.

Continental WinterContact TS 860 – technologie

Uzyskanie lepszych parametrów w zakresie przyczepności na śliskiej nawierzchni, zachowania na śniegu i spalania paliwa nie byłoby możliwe bez zastosowania nowych rozwiązań. Zmiany widać już na pierwszy rzut oka – kierunkowy bieżnik w wersji WinterContact TS 860 ma agresywniejszą rzeźbę i bardziej zróżnicowane lamele (Multi Channel Sipe Design). Po wprowadzeniu poziomych i pionowych szczelin w blokach woda szybciej spływa z powierzchni opony, dzięki czemu samochód lepiej sobie radzi podczas opadów deszczu czy gwałtownej odwilży. Unowocześniony system odprowadzania wody (Liquid Layer Drainage) zapewnia większą stabilność prowadzenia oraz krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni, co oczywiście przekłada się na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.

Konstruktorzy zimowek Continental TS 860 postanowili poprawić skuteczność opony na ośnieżonej nawierzchni – dzięki trójwymiarowym rowkom (Snow Curve plus) samochód sprawniej pokonuje zakręty i bez problemu wyjeżdża nawet z większych zasp. Ten aspekt jest szczególnie ważny dla mieszkańców wsi i małych miasteczek górskich, gdzie drogowcy często nie nadążają z usuwaniem pokrywy śnieżnej.

Opona WinterContact TS 860 różni się od swojego poprzednika także składem. W nowej mieszance Cool Chili zastosowano specjalne żywice i matryce polimerowe, dzięki czemu ogumienie zachowuje bardzo dobre właściwości trakcyjne w ekstremalnych temperaturach. Duża zawartość krzemionki wpłynęła również na skrócenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni, co w połączeniu z kierunkową rzeźbą bieżnika, zapewnia maksymalną ochronę przed aquaplaningiem. Zastosowana mieszanka gumowa sprzyja także bardziej równomiernemu ścieraniu bieżnika, przez co opona zachowuje pierwotne właściwości przez dłuższy czas eksploatacji.

Komu polecamy opony WinterContact TS 860?

Nie ujmując niczego poprzednikowi, model Continental TS 860 zdążył wyrobić sobie opinię jednej z  najlepszych zimówek na rynku. Potwierdzają to zarówno sami użytkownicy (aż 99% nabywców tych opon uważa je za godne polecenia), jak i profesjonalni testerzy z ADAC, Auto Bild czy TCS. Bieżnik TS 860 to niekwestionowany lider najnowszych rankingów opon zimowych, który od 2016 do końca 2018 zwyciężył w ponad 20 zestawieniach. Jeśli więc swoje konsumenckie wybory uzależniasz od opinii ekspertów i użytkowników, opony WinterContact TS 860 z pewnością spełnią Twoje oczekiwania.

Biorąc pod uwagę rewelacyjną przyczepność na ośnieżonej i mokrej nawierzchni, opony te możemy śmiało zarekomendować kierowcom poruszającym się po trudnych, często zaniedbanych nawierzchniach (drogi wiejskie, rejon gór).  Ze względu na wysoki indeks prędkości (od 190 do 240 km/h) ogumienie zapewnia bezpieczeństwo również przy pokonywaniu dalekich tras autostradowych i skłonnościach do dynamicznej jazdy.

I choć wysoka cena może zniechęcać niektórych kierowców, opony WinterContact TS 860 z pewnością nie są droższe od innego ogumienia tej klasy. Warto uwzględnić również relatywnie niskie zużycie paliwa (w porównaniu  do poprzedniej wersji), co zapowiada tańszą i bardziej ekologiczną eksploatację.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here