Właściciele aut o wysokiej mocy silnika często mają uzasadnione opory przed zakupem opon (zwłaszcza zimowych) klasy budżetowej. To całkiem zrozumiałe – specjaliści rekomendują ten typ ogumienia kierowcom o spokojnym stylu jazdy, którzy poruszają się głównie po mieście i pokonują do 5 tys. km rocznie. Na pewno nie są wskazane do dynamicznej jazdy po autostradzie, pokonywania dalekobieżnych tras czy podróżowania po nieodśnieżonych drogach górskich miejscowości. Tymczasem osoby korzystające z mocnego silnika nie chcą narzucać sobie takich ograniczeń, wolą raczej zainwestować w droższe opony klasy premium. Jednak jak się okazuje, istnieją opony reprezentujące idealny stosunek jakości do ceny, przeznaczone do aut o większych wymaganiach. To dzieło podkarpackiej marki Dębica – model Frigo HP2. W tym wpisie przedstawimy podstawowe właściwości tego ogumienia i ofertę producenta.

Dębica Frigo HP2 – co o nich wiemy?

Skrót HP pochodzi od angielskiego wyrażenia High Performance  – to oznaczenie można spotkać przy oponach przystosowanych do samochodów z dużym silnikiem. Od ogumienia tej kategorii oczekuje się wysokiej wytrzymałości, dzięki której kierowca nie musi rezygnować z dynamicznej jazdy ani obawiać się ekstremalnych warunków drogowych. I choć w opinii kierowców opony Dębica Frigo HP2 doskonale spełniają te wymagania, i tak najważniejsza jest cena – a ta jest wyjątkowo atrakcyjna jak na opony o podwyższonej wytrzymałości. Ponieważ marka Dębica specjalizuje się w produkcji ogumienia budżetowego, za cały komplet Frigo HP2 w rozmiarze 205/55 R16 zapłacisz ok. 900 zł. Inne rozmiary  kosztują od 200 do 520 zł za sztukę.

Choć opony Dębicy mają w naszym kraju wieloletnią renomę, nie wszyscy zdają sobie sprawę z prawdziwego pochodzenia produktów sygnowanych żółto-czarnym logo. Otóż w 1995 roku markę przejął amerykański koncern Goodyear, dzięki czemu podkarpackie przedsiębiorstwo może czerpać z innowacyjnych technologii zaprojektowanych przez inżynierów światowego giganta. Oczywiście przynależność do zagranicznego koncernu nie przeszkadza nazywać produktów Dębicy „polskimi oponami”, nawet jeśli w rzeczywistości wyprodukowano je na terenie Niemczech, Turcji czy Słowenii. Przykładowo, zimówki Dębica Frigo HP2 powstają u naszego zachodniego sąsiada, a mimo to większość konsumentów kojarzy je z podkarpacką fabryką.

Nowa, lepsza generacja Frigo HP

Jak można się domyślić, omawiana opona jest drugą odsłoną tej serii, a zarazem godnym następcą pierwszych zimówek marki Dębica przeznaczonych do aut o wysokich osiągach (Frigo HP). Jeśli porównasz kształt klocków  w obu modelach, zauważysz widoczną zmianę – w poprzedniej wersji bieżnik tworzył wzór litery „V”, w modelu Frigo HP2 rowki układają się w literę „W”. Tym samym powstało więcej kanałów, które przyspieszają odprowadzanie wody i błota pośniegowego z opony. Efektem tej ewolucji jest poprawa przyczepności w trudnych warunkach, czego dowodem jest uzyskanie znakomitej oceny „B” za drogę hamowania na mokrej nawierzchni („E” dla poprzedniego modelu w tym samym rozmiarze).

Konstruktorzy wersji Dębica Frigo HP2 wprowadzili również zmiany niewidoczne dla oka – zastosowali bardziej wytrzymałą osnowę i nowocześniejszą mieszankę gumową. W rezultacie ogumienie może robić dłuższe przebiegi, co będzie korzystne zarówno dla portfela użytkownika, jak i środowiska naturalnego.

Ulepszenie konstrukcji i składu opony przekłada się również na niższe opory toczenia: nota „C” w tej kategorii (poprzednio: „E”) sugeruje oszczędniejsze spalanie paliwa, co niewątpliwie ucieszy każdego kierowcę. Lepsza ocena za opory toczenia świadczy również o bardziej równomiernym rozłożeniu ciśnienia na styku opony z nawierzchnią, dzięki czemu bieżnik ściera się miarowo i na dłużej zachowuje dobre właściwości przyczepne.

W nowej oponie zimowej zastosowano również samoblokujące trójwymiarowe lamele oraz zaokrąglone krawędzie barków.  Tym samym model Dębica Frigo HP2 lepiej „wgryza się” w śnieg, jak również skuteczniej zapobiega utracie stabilności na śliskiej drodze.

Pozostaje jednak pytanie, czy ulepszona wersja zimówek Frigo HP zapewnia również większy komfort podróżowania? Cóż, nieco wyższa emisja hałasu na poziomie 71 dB (poprzednio 69 dB) może przeszkadzać niektórym kierowcom, jednak to żadna wada w obliczu tańszej eksploatacji i wyższego poziomu bezpieczeństwa. Co ważne, ten ostatni aspekt potwierdzają sami użytkownicy – według nich zimówki Dębica Frigo HP2 wyśmienicie radzą sobie przy autostradowych prędkościach i w terenach górskich, nie zawodzą nawet przy obfitych opadach deszczu czy na nieodśnieżonych drogach.

Dębica Frigo HP2 – oferta

Liczba dostępnych wariantów tego modelu jest dość okrojona – producent proponuje kilkanaście rozmiarów, od 195/55 R15 do 225/55 R16. Opony Frigo HP2 można dopasować na felgi od 15 do 17 cali. Jeśli jeździsz w dalekie trasy i często podróżujesz z dużym obciążeniem, zastanów się nad wersją wzmacnianą (XL) dostępną w kilku rozmiarach. Na zgłoszenie ewentualnych reklamacji masz 5 lat od daty produkcji, dlatego warto kupować jak najnowsze opony.

[Głosów:1    Średnia:1/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here