Kleber to lubiana przez polskich kierowców marka grupy Michelin, największego europejskiego producenta opon. Każdy nowy produkt trafiający do portfolio pękatego ludzika Bibendum spotyka się u nas z dużym zainteresowaniem – nie inaczej jest w przypadku modelu Dynaxer HP3. To opony letnie zakwalifikowane do klasy średniej, dedykowane właścicielom oszczędnych samochodów miejskich i rodzinnych minivanów. Powinny przypaść do serca wszystkim tym, którzy wyszukują opony według ceny, ale ostateczną decyzję podejmują po sprawdzeniu najważniejszych właściwości. Sprawdźmy więc, ile kosztuje francuski bieżnik i co może zaoferować przysłowiowemu Kowalskiemu.
Kleber Dynaxer HP3 – klasyczny bieżnik na każdą pogodę
Jeśli weźmiesz oponę Kleber Dynaxer HP3 do ręki, od razu zauważysz symetryczny układ bloków bieżnika, dzięki któremu opony precyzyjnie współpracują z układem kierowniczym. Po chwili dostrzeżesz szerokie rowki obwodowe, które doskonale „zrzucają” wodę z opony. Łukowaty bark dba zaś o pewne prowadzenie nawet przy głębokich kałużach, o które nietrudno na dziurawym i nierównym asfalcie. Potencjał aquaplaningu maleje również dzięki długim lamelkom z poprzecznymi rowkami – taka rzeźba ułatwia osuszanie bieżnika i wzmacnia jego przyczepność. Starania inżynierów zostały nagrodzone wysoką notą „B” w unijnej kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni.
Opony letnie Kleber Dynaxer HP3 warto docenić również za trwałość – choć zapewne wymienisz je wcześniej, producent obiecuje aż 10 lat gwarancji na ten model (standard w branży oponiarskiej wynosi 5 lat). Z czego wynika tak nietypowa pewność swojego produktu? Otóż inżynierowie marki Kleber zastosowali hybrydową mieszankę gumy, krzemionki i polimerów – uzyskana masa pozostała elastyczna, a jednocześnie zyskała ponadprzeciętną wytrzymałość. Oczywiście Dynaxer HP3 nie jest niezniszczalny, jednak z pewnością zadowoli kierowców, którzy z godną podziwu systematycznością sprawdzają głębokość bieżnika.
Opony przeciwdeszczowe i odporne na zużycie – tak w skrócie można określić ogumienie Dynaxer HP3. Niestety, projektantom Klebera nie udało się uniknąć wpadek. Z pewnością tak można nazwać ocenę „E” w kategorii opory toczenia – to mało pochlebny wynik, wziąwszy pod uwagę rozpiętość skali (A-G). Niemniej małe oszczędności na paliwie można wybaczyć, gdyż wysokie opory toczenia często wynikają z dobrych parametrów przyczepności.
Opony Dynaxer HP3 wypadają natomiast całkiem zadowalająco pod względem komfortu – emitują hałas o sile 69 dB, a więc powinny spełnić oczekiwania osób zwracających uwagę na ten aspekt.
Kleber Dynaxer HP3 – kupić czy odpuścić?
Biorąc pod uwagę kryterium cenowe, nie ma się do czego przyczepić. Za jedną oponę zapłacisz od 150 do 640 zł w zależności od rozmiaru. To całkiem nieźle, jak za opony od ludzika Michelina. W dodatku producent oferuje ponad 150 rozmiarów, a więc nie ma problemu zarówno z dopasowaniem do samochodu, jak i późniejszym odsprzedaniem na rynku wtórnym. Po niektórych rozmiarach można spodziewać się większej wytrzymałości na obciążenie i ciśnienie – rozpoznasz je po oznaczeniu XL.
Tyle teorii. A jak opony Kleber Dynaxer HP3 radzą sobie w praktyce? W opinii klientów to udany model, który sprawdzi się zarówno w codziennej jeździe miejskiej (a więc przy dość zrównoważonym prowadzeniu), jak i podczas dłuższego wyjazdu wakacyjnego. Kierowcy chwalą przyczepność na mokrej nawierzchni i pewne trzymanie drogi na serpentynach, jednak z drugiej strony narzekają na hałas przy osiąganiu dużych prędkości i trwałość. Niemniej przeważają opinie pozytywne i deklaracje ponownego zakupu tego kompletu.