Od opon zimowych oczekujesz znacznie więcej niż od kompletu na lato. To zrozumiałe – wszak polskie zimy należą do najkapryśniejszych w Europie, a i drogi pozostawiają wiele do życzenia. Tymczasem dobra opona jest równie ważna dla bezpieczeństwa jak sprawne poduszki – pod tym względem nie warto iść na tanie kompromisy. Dlatego w tym wpisie chcemy przedstawić Ci godne uwagi opony zimowe Nokian WR A3. Skojarzenie z fińską marką telefonów jest nieprzypadkowe. Obie firmy powstały w ojczyźnie Tove Jansson, a nawet w tej samej miejscowości – Nokia. Opony przygotowane przez skandynawskiego producenta, przyzwyczajonego do surowych warunków, powinny zdać egzamin również u nas. Czym wyróżniają się na drodze i co sądzą kierowcy na ich temat?

Co daje asymetryczny bieżnik w Nokian WR A3?

Z asymetryczną rzeźbą bieżnika miałeś okazję zapoznać się podczas omawiania opon Goodyear EfficientGrip Performance, Michelin Energy Saver+ czy Barum Bravurius 3HM. Jednak tym razem mamy na tapecie ogumienie zimowe. Czy i tym razem asymetria działa na korzyść kierowcy? Oczywiście. Podczas gdy zewnętrzna część opony dba o precyzyjne prowadzenie na zakrętach (nawet przy dużej prędkości) i przyczepność na suchej nawierzchni, część wewnętrzna zajmuje się odprowadzaniem wody. W efekcie bieżnik Nokian WR A3 jest przygotowany do każdych warunków pogodowych – sprawnie pokonuje serpentyny w deszczu i wspomaga hamowanie na „szklance”. Asymetryczne barki i bloki powodują również równomierne rozkładanie ciężaru opony, dzięki czemu ta zużywa się wolniej i jednakowo na całej szerokości.

Ze względu na wysoką cenę i dobre zachowanie przy dużych prędkościach asymetryczne ogumienie jest dedykowane do samochodów luksusowych i sportowych. O przystosowaniu opon Nokian WR A3 do nieco agresywniejszej jazdy mogą świadczyć oznaczenia: XL (opony wzmacniane) oraz FR (ochronny rant na feldze). Niemniej ten model polecamy Ci bez względu na markę samochodu, zwłaszcza jeśli cenisz ponadprzeciętny komfort jazdy i często testujesz moc swojego silnika.

Technologia w oponach Nokian WR A3

Zacznijmy od podstaw, czyli surowca użytego do produkcji fińskiego ogumienia. Otóż tym razem zastosowano mieszankę gumy, krzemionki i kanadyjskiego oleju rzepakowego (olej canola). Uzyskana masa zapewniła oponie doskonałą przyczepność i wysoką trwałość (dzięki czemu bieżnik na dłużej zachowa oczekiwaną głębokość). Dodanie warstwy wzmacniającej od spodu zapewniło lepszą kierowalność i stabilność, zatem amatorzy dynamicznej jazdy i ostrych wiraży mogą liczyć na większe bezpieczeństwo.

Na osobny akapit zasługuje technologia Silent Groove Design zastosowana w Nokian WR A3. Inżynierowie fińskiej marki dodali wgłębienia w żebrach wzdłużnych, które regulują przepływ powietrza w taki sposób, aby schładzać bieżnik i wyciszać świsty wydawane podczas jazdy. Tym sposobem opona jest bardziej odporna na rozerwanie pod wpływem wysokich temperatur wydzielanych przy dużej prędkości. To samo rozwiązanie obniżyło opory toczenia, dzięki czemu zimowe opony Nokian WR A3 generują podobne zużycie paliwa jak ogumienie letnie. Jak sama nazwa wskazuje, technologia Silent Groove Design ograniczyła wibracje i świsty wydawany przez oponę, a więc jazda jest o wiele bardziej komfortowa.

Na koniec warto przypomnieć, że wpis dotyczy opon zimowych. Niemniej dzięki Nokian WR A3 możesz zapomnieć, że jest środek zimy – zróżnicowane rowki oraz specjalna mieszanka gumowa zapewniają płynne ruszanie w śniegu, doskonałą przyczepność oraz stabilną jazdę w śliskim pośniegowym błocie.

Opinie kierowców o Nokian WR A3

Opony zimowe Nokian WR A3 uzyskały dość zrównoważone noty w etykiecie unijnej: „C” za opory toczenia, C” za hamowanie na mokrej nawierzchni oraz symbol dwóch fal w kategorii hałas zewnętrzny. Uzyskane oceny oznaczają, że mamy do czynienia z ogumieniem „równym” pod każdym względem – bardzo dobrym, ale nie wybitnym. Cenowo wychodzą korzystnie, oczywiście jak na opony z górnej półki. A co sądzą na ten temat kierowcy? Oto kilka opinii:

  • dobre sterowanie przy znacznych prędkościach (nawet 200 km/h)
  • bardzo skuteczne hamowanie
  • deszcz czy „szklanka” nie stanowią problemu
  • zużycie paliwa porównywalne z oponami letnimi
  • cichsze od innych opon zimowych w tej klasie
  • doskonała jazda na śniegu
  • tłumią nierówności
  • idealne do szybkiej i agresywnej jazdy
  • super wygląd
  • nieco słabsza jakość wykonania w porównaniu do droższej konkurencji
  • trochę za miękkie i chwiejne na suchej nawierzchni
  • niewielkie problemy z wyważeniem

Według konsumentów zimówki klasy premium Nokian WR A3 mają więcej zalet niż wad i z pewnością przypadną do gustu każdemu, kto dba o swoje bezpieczeństwo, ale i lubi czasami wdepnąć gaz nieco głębiej.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here