Czy wszyscy kierowcy muszą jeździć na oponach z najwyższej półki? Oczywiście, że nie! Na rynku nie brakuje modeli tańszych, zaliczanych do segmentu ekonomicznego lub średniego, które doskonale spełniają swoje zadanie w zwykłym, codziennym użytkowaniu. Ale gdy w grę wchodzą nieodśnieżone ulice, oblodzone parkingi czy śliskie błoto pośniegowe, wówczas wybór ogumienia przestaje być oczywisty. W obliczu ekstremalnych warunków drogowych dobro portfela nie ma decydującego znaczenia – trzeba patrzeć na dane techniczne, technologie, opinie ekspertów i rekomendacje zwykłych użytkowników. Wszystkie te kryteria ukształtowały poniższy test opon zimowych 215/55 R17. Jeśli zatem szukasz bezpiecznego ogumienia w tym rozmiarze, zapraszamy do zapoznania się z wynikami rankingu.

Kilka słów o rozmiarze opon

Opony w rozmiarze 215/55 R17 są spotykane w takich autach jak: Audi Q7, Kia Soul, Honda Accord, Mazda 6, Citroen C5, Opel Insignia, Nissan Juke, Peugeot 5008, Skoda Yeti, VW Touran, VW Passat czy Volvo V70. Oczywiście fakt posiadania wymienionego modelu nie oznacza jeszcze, że ogumienie w tym konkretnym rozmiarze będzie do niego pasowało. Twój samochód mógł wyjechać z fabryki na zupełnie innych oponach, w zależności od generacji, silnika, nadwozia czy wyposażenia. Aby sprawdzić rekomendowany rozmiar opon, wystarczy zajrzeć do instrukcji pojazdu albo poszukać naklejki znamionowej na drzwiach kierowcy lub klapie bagażnika. Ponadto w Internecie znajdziesz proste konfiguratory, które wskażą właściwy rozmiar opon po podaniu najważniejszych informacji o samochodzie.

Każdy rozmiar opony samochodowej składa się trzech liczb. Pierwsza oznacza szerokość bieżnika w mm (w tym przypadku 215 mm), druga to procent z szerokości opony (tutaj: 55%), natomiast trzecia określa średnicę pasującej felgi w calach (17”). O ile pierwsza i trzecia wartość są łatwe do rozszyfrowania, o tyle środkowa liczba może budzić pewne wątpliwości. To tzw. profil opony określający jej wysokość – w naszym rozmiarze będzie to 55% z 215 mm, czyli 118,25 mm.

Jak zapewne zauważyłeś, oprócz liczb stałym elementem oznaczenia opon samochodowych jest litera R. Ten skrót oznacza, że ogumienie ma budowę radialną – w takiej konstrukcji nici kordu układają się pod kątem prostym, dzięki czemu opona jest bardziej sprężysta i lepiej przystosowana do dużych prędkości niż opona o konstrukcji diagonalnej (typowa dla traktorów i pojazdów przemysłowych).

Najlepsze opony zimowe 215/55 R17

Najwyższa pora omówić wyniki rankingu, które z pewnością ułatwią Ci wybór ogumienia na kolejny sezon. Test opon zimowych 2015/55 uwzględnia wszystko, co najważniejsze dla kierowcy: przyczepność na mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, komfort jazdy (hałas), efektywność paliwową, odporność na zużycie, stosunek ceny do jakości. Jego wyniki to wypadkowa „suchych” danych oraz (często subiektywnych) opinii kierowców, dzięki czemu w zestawieniu nie brakuje tańszych propozycji, które w pełni spełniają oczekiwania swojej grupy docelowej.

No dobrze, ale w takim razie jakie opony zimowe 215/55 R17 są najlepsze? Ten tytuł bez wątpienia należy się fińskiemu bieżnikowi Nokian WR D4. To model wielokrotnie omawiany na blogu, który bije rankingi popularności w naszym kraju ze względu na fenomenalną przyczepność na śniegu i wysoki komfort podróżowania. Dzięki zaawansowanej technologii i doświadczeniu fińskich konstruktorów otrzymaliśmy oponę idealnie skrojoną na miarę surowej i nieprzewidywalnej polskiej zimy. Zestawienie przypomina również o innej wersji tego bieżnika – pierwszą piątkę zamyka bowiem ogumienie Nokian WR A4 dedykowane do samochodów sportowych. Jeśli więc zimowe warunki nie przeszkadzają Ci w testowaniu swojego wysokolitrażowego silnika, polecamy rozważyć właśnie ten model.

Co zaskakujące, srebrny medal w motoryzacyjnych „igrzyskach” przypadł bieżnikowej klasy średniej  – Kleber Krisalp HP3. W rzeczywistości mamy do czynienia z godną konkurencją Nokiana – francuskie opony są tańsze, a jednocześnie wykazują identyczne parametry z etykiety unijnej  (hamowanie na mokrym „B”, opory toczenia „C” i hałas 69 dB). Drugie miejsce wynika z niższej oceny końcowej oraz nieco mniejszej popularności w naszym kraju.

Równie doskonałe dane z etykiet prezentuje brązowy medalista z segmentu premium – Dunlop Winter Sport 5. Tu o trzecim miejscu przesądziła jednak wysoka cena.

Ranking opon zimowych w rozmiarze 215/55 R17 schlebia również włoskiemu producentowi – wysokie miejsca dla modeli Pirelli Cinturato Winter oraz Pirelli SottoZero 3 przypominają o „wyczynowych” osiągach tej marki.

Pierwszą połowę zestawienia (miejsce 10.) zamyka bieżnik Michelin Alpin 5. Możemy być dumni również z polskiego ogumienia Dębica Frigo HP2, które uplasowało się tuż za francuską marką.

Test opon zimowych 215/55 R17 zachęca także do wypróbowania ogumienia mniej znanych marek dostępnego na naszym rynku. Jeśli zależy Ci na znakomitej przyczepności na mokrej i ośnieżonej nawierzchni zerknij na takie opony jak: Toyo Snowprox S954, Yokohama BluEarth Winter V905, Semperit Speed-Grip 2 czy Yokohama W.drive V905.

Doborowe grono najlepszych opon zimowych zasilają także najczęściej kupowane modele w Polsce, tj. Hankook Winter i*cept evo 2 W320 czy Uniroyal MS Plus  77. I choć na rynku nie brakuje ogumienia o lepszych parametrach, na korzyść wymienionych bieżników przemawiają opinie setek zadowolonych użytkowników.

Listę topowych opon zimowych w rozmiarze 215/55 R17 zamyka kolejny model produkowany w Polsce – Kormoran Snowpro B2. To godna uwagi propozycja dla osób szukających ekonomicznego (to najtańszy  bieżnik w zestawieniu) i sprawdzonego ogumienia.

Więcej o wyżej wymienionych modelach przetaczasz na naszym blogu. A jeśli szukasz zimówek w innym rozmiarze, zapraszamy na kolejny test opon!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here