Wbrew pozorom, opony na 17-calowe felgi mają szerokie grono nabywców. Oczywistym przeznaczeniem ogumienia w tym rozmiarze są auta sportowe i luksusowe, w których duże elementy układu hamulcowego potrzebują równie sporych felg. A ponieważ auta z „górnej półki” coraz częściej trafiają do garażu przeciętnie zarabiającego Kowalskiego, automatycznie rośnie zainteresowanie oponami pasującymi na większe felgi. Po 17-calówki sięgają też właściciele  kompaktów, którzy chcą nadać swoim samochodom sportowy sznyt, bez ingerencji w wydajność pojazdu. Oczywiście istnieją prostsze i tańsze sposoby na optyczny tunning, niemniej duże opony niewątpliwie zapewniają „efekt wow”. Jednak w przypadku ogumienia zimowego wygląd ma trzeciorzędne znaczenie – zdecydowanie ważniejszymi aspektami są bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Nasz test opon zimowych 205/50 R17 pomoże Ci wybrać najlepszy model w tym rozmiarze, spełniający najważniejsze wymagania polskich kierowców.

Dla kogo opony zimowe 205/50 R17?

Opony 205/50 R17 montowano fabrycznie w takich samochodach jak: BMW 1, Citroen C4, Peugeot 307, Mazda 3, Volkswagen Sirocco, Renault Megane. Ogumienie w tym rozmiarze mogą założyć również właściciele Audi A3, Mazdy 5, Skody Superb, Skody Octavii, Volkswagena Passata, Volkswagena Caddy, Opla Zafiry czy Peugeota 2008. Zastanawiasz się, czy Twoje auto nadaje się do 17-calówek? Najlepiej sprawdź w instrukcji pojazdu, w przeciwnym razie tunning może Cię rozczarować pod względem komfortu jazdy.

Do samochodów klasy miejskiej czy kompaktowej dedykowane są bardziej uniwersalne opony na felgach 15 i 16 cali, co oczywiście nie znaczy, że musisz zrezygnować z chęci optycznego podrasowania auta. Pamiętaj jednak, że im szersza felga, tym mniejsza ilość gumy na oponie. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, m.in. bieżnik zyskuje lepszy kontakt z nawierzchnią, co przekłada się na bardziej precyzyjne prowadzenie auta na zakrętach. Niestety, cieńsze opony są bardziej podatne na przetarcie, a i sama felga może łatwiej ulec uszkodzeniu. Ze względu na mniejszą warstwę gumy wszelkie wstrząsy i nierówności podłoża są bardziej wyczuwalne, co pogorsza komfort podróżowania, zwłaszcza zimą.

Jeśli zatem chcesz zadbać o efektowny wygląd auta, jednocześnie nie tracąc przy tym wygody, sprawdź nasz test opon zimowych 205/50 R17. Znajdziesz w nim wiele ciekawych modeli ogumienia z różnych półek cenowych, które polecają zarówno magazyny i organizacje motoryzacyjne, jak i kierowcy użytkujący je na co dzień.

Jak odczytać rozmiar opony?

Zanim więc poznasz ranking opon zimowych 205/50 R17, musisz sprawdzić rozmiar ogumienia dedykowany do Twojego auta. Znajdziesz go w instrukcji obsługi lub na naklejce umieszczonej wewnątrz pojazdu (na drzwiach kierowcy, na klapie bagażnika, na wlewie paliwa). Pierwsza, trzycyfrowa liczba oznacza szerokość opony w milimetrach, druga to profil opony (procentowy stosunek wysokości do szerokości), ostatnia pozycja to średnica w calach (i jednocześnie rozmiar felgi). Litera R oznacza konstrukcję radialną – obecnie w samochodach osobowych montowane są wyłącznie takie opony (diagonalne stosuje się głównie w rolnictwie, przemyśle i pojazdach terenowych.

Jak prawidłowo odczytać rozmiar opony 205/50 R17? To proste – mówimy o oponie o szerokości 205 mm, profilu 102,5 mm (wynik uzyskany przez obliczenie 50% z 205 mm) i średnicy felgi 17 cali.

Test opon zimowych 205/50 R17 – wyniki

Zestawienie uwzględnia wyniki profesjonalnych testów ogumienia przeprowadzanych przez automobilkluby i magazyny motoryzacyjne. Jednak równie ważne są opinie kierowców zamieszczane na forach czy pod konkretnym modelem opony w sklepach internetowych. To właśnie dzięki codziennym użytkownikom wiemy, jak sprawuje się dane ogumienie w różnych sytuacjach życiowych (stromy podjazd, nieodśnieżony parking, zaspy w górach, ruszanie spod świateł na oblodzonej jezdni) i jak wygląda bieżnik po kilku miesiącach intensywnej eksploatacji. A ponieważ dla wielu konsumentów liczy się również cena, ranking opon zimowych 205/50 R17 bierze pod uwagę propozycje także ze średniej i ekonomicznej półki cenowej.

Wyniki testu bynajmniej nie powinny być zaskoczeniem dla naszych czytelników – pierwsze miejsce zdobyły bardzo popularne na tym blogu (jak również wśród polskich kierowców) fińskie opony Nokian WR D4. Kolejne dwie lokaty na podium przypadły modelom: Pirelli Cinturato Winter oraz Dunlop Winter Sport 5. Tuż za podium wylądował słynny pękaty ludzik Bibendum z ogumieniem Michelin Alpin 5. Pierwszą piątkę zamyka inny produkt francuskiego koncernu, opona klasy średniej Kleber Krisalp HP3. Szóste miejsce zajmuje kolejny włoski bieżnik, tym razem Pirelli SottoZero 3.

Test opon zimowych 205/50 R17 okazał się łaskawy również dla koncernu Goodyear i należących do niego marek. Oprócz trzeciego miejsca dla opon Dunlop, mamy 8. lokatę dla modelu Fulda Kristall Control HP2 (klasa średnia), 11. pozycję dla bieżnika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 i wreszcie 19. miejsce dla kolekcji Goodyear Ultra Grip Performance 2.

Duże rozczarowanie poczują fani producenta Continental AG – opony klasy premium WinterContact  TS950 „zasłużyły” zaledwie na 17. miejsce w zestawieniu. A ponieważ stosunek jakości do ceny ma duże znaczenie w tym rankingu, ekonomiczna marka należąca do niemieckiej spółki uplasowała się 3 oczka wyżej (14. miejsce przypadło oponie Barum Polaris 3.

Popularne w Polsce modele: Hankook Winter i*cept Evo 2 W320 oraz Bridgestone Blizzak LM-32 zdobyły kolejno 10. i 13. miejsce. Inne, jedne z najczęściej kupowanych u nas opon, Uniroyal MS Plus 77 zajęły dopiero 16. pozycję. Ranking opon zimowych 205/50 R17 zamyka marka koncernu Bridgestone z oponami Dayton DW510 evo.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here