Opony ekonomiczne Sava Eskimo HP2 to produkt stosunkowo słabo znany w Polsce, a szkoda. Zrównoważone i całkiem przyzwoite parametry, a także przynależność do znakomitego koncernu  Goodyear, stawiają ten model znacznie powyżej przeciętnego ogumienia tej klasy. Choć świadomy kierowca nie powinien sugerować się wyłącznie ceną przy zakupie zimówek, tym razem oszczędności nie odbędą się kosztem bezpieczeństwa. Opony Sava Eskimo HP2 potrafią pozytywnie zaskoczyć nawet tych, którzy mają wyśrubowane oczekiwania względem ogumienia i do tej pory polegali głównie na produktach wyższej klasy.

Historia marki Sava – słoweńskie opony amerykańskiego koncernu

W 1920 roku czterech przedsiębiorców z Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców postanowiło zrealizować plany o założeniu fabryki gumowych części do maszyn – tak powstały pierwsze wyroby marki Vulkan. Jedenaście lat później firmę przejął austriacki Semperit, rozpoczynając produkcję opon rowerowych. Po wybuchu II wojny światowej losy słoweńskiej marki znów uległy zmianie – tym razem stała się częścią niemieckiej spółki Continental AG. W 1946 roku doszło do upaństwowienia firmy, która odtąd prowadziła działalność pod nazwą Sava Rubber Products Company. Z czasem przedsiębiorstwo ponownie weszło we współpracę z Semperitem, a w 1974 roku wprowadziło na rynek swoje pierwsze opony radialne. W 1985 roku marka Sava znów została przejęta przez Continental AG, by w 1997 roku stać się częścią amerykańskiego koncernu Goodyear Tire and Rubbber Company. Tym samym słoweńska firma podzieliła losy polskiego producenta opon Dębica oraz niemieckiej fabryki Fulda. Ostateczne przejęcie marki przypieczętowała nowa nazwa nadana w 2011 roku, Goodyear Dunlop Sava Tires.

Sava Eskimo HP2 – zrównoważone osiągi w przystępnej cenie

Sava Eskimo HP2 to opony zimowe klasy ekonomicznej, produkowane w rozmiarze od 15 do 17 cali, dostępne także w wersji wzmacnianej. Ogumienie z tego segmentu cenowego przeznaczone jest dla kierowców o spokojnym stylu jazdy, poruszających się głównie po mieście. Niemniej wysokie noty za drogę hamowania na mokrej nawierzchni (B-C wg etykiety unijnej) każą przypuszczać, że mamy do czynienia z ponadprzeciętnym produktem, który sprawdzi się także przy bardziej wymagających warunkach.

Producentom Sava Eskimo HP2 udało się uzyskać opony o bardzo zrównoważonych parametrach uwzględnionych w etykiecie unijnej: przyzwoita przyczepność na mokrej drodze, niskie opory toczenia (przeważnie klasa B-C, rzadko E), stosunkowo niski hałas (71 dB). Osiągi tego modelu przewyższają więc oczekiwania wobec opon klasy ekonomicznej, a nierzadko mogą konkurować z droższym ogumieniem średniej klasy.

Konstruktorzy Sava Eskimo HP2 zastosowali bieżnik wielokątowy, dzięki czemu opona ma większy kontakt z nawierzchnią, czego efektem jest bardziej stabilne i precyzyjne prowadzenie samochodu. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca uzyskuje lepsze panowanie nad pojazdem w niesprzyjających warunkach, np. na oblodzonej jezdni czy w trakcie pokonywania ośnieżonych zakrętów. Bieżnik wielokątowy wykazuje również większą odporność na zużycie ze względu na równomierne rozłożenie ciśnienia na całej powierzchni opony.

Opony zimowe Sava Eskimo HP2 doskonale radzą sobie również przy cieplejszej pogodzie skutkującej opadami deszczu, roztopami i błotem pośniegowym. Kierunkowy układ rowków gwarantuje swobodne odprowadzanie wody z opony, czym zapobiega poślizgowi na mokrej nawierzchni.

Zmagania z zimową aurą wspomaga również żebro centralne – klocki przechodzące przez środek opony mają haczykowaty kształt, dzięki czemu wręcz „wgryzają się” w śniegową pokrywę. W rezultacie opony Sava Eskimo HP2 zapewniają pewniejsze prowadzenie i łatwiejsze przyspieszanie nawet na nieodśnieżonej wiejskiej drodze. Warte uwagi są również klocki umieszczone w bocznych strefach bieżnika – dzięki ich wydłużeniu ogumienie znakomicie sobie radzi także na suchej nawierzchni i podczas hamowania.

O wszechstronnym zastosowaniu zimówek Sava świadczy również zoptymalizowana mieszanka kauczukowa, która zachowuje elastyczność także w bardzo niskich temperaturach. Ta cecha zapobiega nierównomiernemu ścieraniu bieżnika, dzięki czemu opona przez dłuższy czas zachowuje swoje pierwotne właściwości.

Sava Eskimo HP2 – opinie

Z racji na stosunkowo niewielką popularność modelu Sava Eskimo HP2 opinie polskich kierowców należą do nielicznych. Jednak na podstawie kilku szczegółowych komentarzy można potwierdzić, że producent naprawdę przyłożył się do projektu tego ogumienia. Użytkownicy doceniają je za krótką drogę hamowania, stabilność jazdy na suchej i mokrej nawierzchni, a także brak tendencji do wpadania w poślizg na błocie pośniegowym. Większość kierowców oceniła je na 5 punktów (na 6 możliwych), deklarując przy tym umiarkowany styl jazdy oraz poruszanie się głównie w warunkach miejskich. Aż 9 na 10 użytkowników skłania się do ponownego zakupu, szczególnie ze względu na bardzo dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Oczywiście nie bez znaczenia jest cena – za komplet Sava Eskimo HP2 w rozmiarze 205/55 R16 zapłacisz ok. 900 zł. Model ten szczególnie upodobali sobie mieszkańcy Wysp Brytyjskich, dlatego więcej opinii znajdziesz na anglojęzycznych forach i portalach motoryzacyjnych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here