W Polsce marka Pirelli częściej kojarzona jest z ekskluzywnym kalendarzem i wyścigami Formuły 1 niż z oponami dla przeciętnego zjadacza chleba. I w zasadzie nie ma w tym nic dziwnego – w końcu ceny włoskiego ogumienia bynajmniej nie należą do „przeciętnych”. Za bieżnik Pirelli SottoZero 3 trzeba zapłacić od 350 do nawet 2300 zł za sztukę. To niemało, nawet jak na zimowe opony klasy premium. Trzeba jednak uwzględnić fakt, że mamy do czynienia z produktami o typowo wyczynowym rodowodzie – marka zyskała międzynarodowy rozgłos po wygranej bolidu wyposażonego w ogumienie Pirelli w rajdzie Pekin-Paryż w 1907 roku. Mariaż włoskiego koncernu ze sportem trwa do dziś, bowiem od 2011 roku przedsiębiorstwo realizuje kontrakt na dostarczanie opon dla zespołów uczestniczących w wyścigach Formuły 1. W obliczu tak nobilitującej współpracy marka nie może sobie pozwolić na tworzenie zaledwie przeciętnych kolekcji. Można więc przypuszczać, że model Pirelli SorroZero 3 to kolejny bardzo udany projekt będący efektem wieloletniego doświadczenia, pasji i innowacyjnej myśli technologicznej.
SottoZero Serie 3 – oferta i podstawowe informacje
Bieżnik oznaczono symbolem Three Peak Mountain Snow Flake (trzy szczyty górskie i śnieżynka), który potwierdza typowo zimowe przeznaczenie tychże opon. Piktogram nadawany jest po dokładnym sprawdzeniu ogumienia pod względem przyczepności na śniegu – to ważna informacja, gdyż w krajach o łagodniejszym klimacie producenci mogą nie uwzględniać surowych warunków panujących w Środkowej i Północnej Europie.
Biorąc pod uwagę markę i wysokie ceny, nietrudno się domyślić, że mamy do czynienia z oponami klasy premium. Niemniej za komplet ogumienia w popularnym rozmiarze 205/55 R16 zapłacisz ok. 1200 zł, co wydaje się dość przystępną kwotą jak na zarobki statystycznego polskiego kierowcy. A ponieważ zimówki Pirelli SottoZero 3 przeznaczone są do samochodów klasy wyższej i średniej, zyskały stosunkowo dużą popularność także u nas (jak na opony tej marki). Po spojrzeniu na tabelę dostępnych rozmiarów łatwo zauważyć, że mamy do czynienia z kolekcją szerokich opon na dużych felgach (od 17 do 21 cali, kilka „szesnastek”). Pirelli SottoZero 3 to dobry kierunek, jeśli potrzebujesz niskoprofilowego ogumienia o szerokości 255-355 mm (choć dostępne są również węższe).
W ramach jednego rozmiaru producent oferuje kilka wariantów – o wzmocnionej konstrukcji (XL), z rantem ochronnym (FR), czy umożliwiające dalszą jazdę po przebiciu opony (Run Flat). Najmocniejsze modele z tej serii są w stanie wytrzymać obciążenie do 975 kg i prędkość do 240 km/h lub 875 kg i 270 km/h. Można więc powiedzieć, że ta oferta uwypukla sportowy charakter włoskiej marki i zdecydowanie wyróżnia się na tle innych opon klasy premium. Na zachętę warto dodać, że model SottoZero Serie 3 objęty jest 5-letnią gwarancją, a w razie uznania reklamacji konsument może otrzymać nowe opony lub zwrot kosztów (całkowity lub pomniejszony o zużycie bieżnika).
Pirelli SottoZero 3 – największe zalety
Pirelli SottoZero 3 – tak jak większość dobrych opon zimowych – została wyposażona w bieżnik o kierunkowym układzie rowków. Oczywiście każdy producent stosuje unikalny wzór, który w tym przypadku tworzą dwa bardzo szerokie kanały obwodowe połączone z ukośnymi rowkami centralnymi oraz łagodnie opadającymi rowkami bocznymi. Dzięki takiemu systemowi woda i błoto pośniegowe nie zalegają na powierzchni opony, co przekłada się na lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Tym samym kierowca nie musi obawiać się poślizgu podczas wykonywania manewrów ani problemów z hamowaniem.
Większość kierowców mających do czynienia z oponami Pirelli SottoZero 3 chwali je za znakomitą trakcję na śniegu. To efekt działania szerokiego żebra centralnego zbudowanego z klocków w kształcie strzałek wyposażonych w dodatkowe pionowe nacięcia. Konstruktorzy zastosowali również trójwymiarowe lamele, dzięki którym opona zyskuje doskonałą zwrotność niezależnie od warunków panujących na drodze.
Stabilna jazda przy każdej pogodzie jest także zasługą nowoczesnej mieszanki gumowej, która zachowuje elastyczność w ekstremalnie niskich temperaturach. Dzięki tej właściwości opona równomiernie naciska na podłoże, co przedłuża jej trwałość i decyduje o doskonałej przyczepności. Tym samym konstruktorom udało się zredukować efekt ząbkowania, charakterystyczny dla opon kierunkowych. Dzięki ulepszonemu składowi i dobrym wyważeniu bieżnik ściera się bardziej miarowo i zachowuje swoje właściwości przez cały okres eksploatacji. Na koniec dodajmy, że opona Pirelli SottoZero 3 nie zawodzi podczas pokonywania ostrych zakrętów – za bezpieczną jazdę po łuku odpowiadają specjalnie zaokrąglone boki bieżnika.
Opinie, testy i etykieta unijna
Oczywiście każdy świadomy kierowca wybiera opony nie tylko na podstawie opisu producenta, ale również w oparciu o inne dane: parametry wg etykiety unijnej, wyniki testów oraz opinie konsumenckie. Można śmiało powiedzieć, że według większości użytkowników model ten zasługuje na piątkę lub szóstkę w 6-punktowej skali.
W kwestii przyczepności opon Pirelli SottoZero 3 opinie są zgodne – praktycznie nie ma różnicy, czy jedziesz po suchej nawierzchni, jezdni zalanej wodą czy błocie pośniegowym, ogumienie radzi sobie doskonale w niemal każdej sytuacji. Ponadto opony nie zakopują się w śniegu i skutecznie zapobiegają poślizgowi w typowo zimowej scenerii. Bardzo dobrą przyczepność w trudnych warunkach potwierdza etykieta unijna – większość rozmiarów otrzymała wysoką notę „B” w kategorii droga hamowania na mokrej nawierzchni.
Jedyne, na co skarżą się kierowcy, to hałas – według opinii przy większych prędkościach opony głośno buczą i świszczą, co pogarsza komfort podróżowania. I rzeczywiście, zgodnie z etykietą unijną opony Pirelli SottoZero 3 emitują hałas o natężeniu 71-75 dB w zależności od rozmiaru (większe są głośniejsze).
Większość użytkowników będzie zainteresowana również oporami toczenia, bowiem ten parametr ma istotny wpływ na spalanie paliwa. W tej kategorii mamy duże zróżnicowanie – niektóre warianty obiecują ekonomiczną jazdę (oceny „B-C”), inne nie wróżą specjalnych oszczędności (oceny „E-F”).
Od czasu premiery (2013 r.) opony zimowe Pirelli SottoZero 3 uczestniczyły w wielu testach ogumienia przygotowanych przez organizacje i magazyny motoryzacyjne. Włoski bieżnik nierzadko zajmował miejsce na podium, m.in. w teście Auto Bild 2014 dla rozmiaru 235/35 R19 (1. lokata), teście ADAC 2016 dla rozmiaru 225/45 R17 (2. lokata) i teście SportAuto 2015 dla 19-calowych opon zimowych (3. lokata). Tuż po wejściu na rynek opony zwyciężyły w rankingu sportowych opon zimowych (Auto Bild), natomiast w 2014 roku bieżnik okazał się liderem w teście 50 opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 (W.T.B.O). W kolejnych latach opona wielokrotnie zajmowała miejsce w pierwszej dziesiątce, jedynie w 2017 roku zaliczyła „potknięcie” w teście Auto Bild dla rozmiaru 225/50 R17 – trafiła wówczas na 18. pozycję.