Choć każdy kojarzy octavię z czeskim autem klasy kompaktowej, to jednak warto wiedzieć, że akurat ten model – jako pierwszy tej marki zresztą – powstał już pod skrzydłami koncernu Volkswagen AG. Niemieckie przedsiębiorstwo wykupiło Škodę w 1991 roku, zaś pierwsza octavia powstała w 1996 roku. Jednak niezależnie od podmiotu odpowiedzialnego za projekt, Polacy darzą „czeskie” auto szczególnym sentymentem. Dobrze się prowadzi, jeszcze lepiej prezentuje, oferuje ciekawe wersje wyposażenia i co najważniejsze, jego cena nie przekracza możliwości finansowych przeciętnego Kowalskiego. Kupiłeś właśnie swoją pierwszą octavię? W takim razie przeczytaj, jak wyglądała oferta tego modelu na przestrzeni ponad dwudziestu lat i jakie można zamontować w nim opony. Škoda octavia zazwyczaj jeździ na standardowym ogumieniu, choć w niektórych modelach można zamontować 17- i 18-calówki.

Škoda Octavia – czeski kompakt wczoraj i dziś

Auto marki Škoda Octavia powitało branżę motoryzacyjną w 1996 roku, już jako produkt niemieckiego przedsiębiorstwa. Co ciekawe, kompakt powstał na bazie tej samej płyty  podłogowej co Audi A3 czy Volkswagen Bora, a mianowicie Volkswagena A4 PQ 34. Produkcja octavii pierwszej generacji trwała zaledwie 4 lata, a przez ten czas producent zdążył dokonać faceliftingu i wprowadzić na rynek aż 6 wersji wyposażeniowych. Dwa lata po debiucie auto wzbogaciło się o poduszkę powietrzną kierowcy i system ABS, zaś w 2000 roku zmodernizowano m.in. lampy i zderzak. W zależności od wyglądu nadwozia i wyposażenia wewnętrznego auto było dostępne w wersjach: Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement, Tour oraz RS. Oferta jednostek napędowych wyglądała dość standardowo. Klienci mogli zamówić auto wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1.4-2.0 i mocy 60-180 KM lub Diesla o pojemności 1.9 i mocy 68-131 KM. Do najmocniejszych należały jednostki Turbo RS o pojemności 1.8  i mocy 180 KM.

Octavia drugiej generacji  powstała w 2003 roku, najpierw jako liftback, później klienci mogli zamówić również wersję kombi (także z napędem 4×4), terenową (Scout) i sportową (RS). Produkcja tego modelu trwała 9 lat i przez ten okres wprowadzano szereg zmian, m.in. auto dostało czujniki parkowania i zmodernizowano niektóre elementy (reflektory, zderzaki, liczniki, kierownicę). Oprócz wersji wyposażeniowych znanych z pierwszej generacji, w ofercie pojawiła się również wersja Classic wzbogacona o klimatyzację (Mint). Ponadto producent zdecydował się na dodanie nowych jednostek napędowych, w tym silników benzynowych o mniejszej pojemności 1.2 l (105 KM) oraz silników dwulitrowych  o mocy 200 KM. Znacznemu rozszerzeniu uległa oferta silników Diesla – dodano jednostki 1.6 TDI o mocy 105 KM oraz sporo silników dwulitrowych  o mocy 140 i 170 KM.

Škoda octavia III generacji – ostatnia jak na razie – pojawiła się na rynku pod koniec 2012 roku. Samochód powstał na tej samej płycie podłogowej co audi A3, golf VIII i seat león. Cztery lata po premierze zdecydowano się na facelifting, który polegał m.in. na zastosowaniu dwuczęściowych reflektorów, modernizacji świateł przeciwmgielnych oraz wprowadzeniu ekranu dotykowego i łącza internetowego LTE. Jak przystało na octavię, i tym razem klienci mieli do wyboru liczne wersje wyposażenia – obok znanych już Elegance, Laurin&Klement, RS  i Scout, w ofercie znalazły się modele Active, Ambition, Edition, Joy, Style oraz RS 230 i RS 245. Oferta rozrosła się o silnik napędzany gazem ziemnym o pojemności 1.4 i mocy 110 KM.

Generacja, wersja wyposażeniowa i typ nadwozia, silnik – to wszystko ma wpływ na rozmiar opony. Škoda octavia wprawdzie nie ma szczególnych wymagań (to w końcu kompakt), jednak nietypowe dla modelu ogumienie nie tylko pogarsza osiągi auta i psuje jego wygląd, ale może doprowadzić do groźnego wypadku. Sprawdź więc, jakie opony pasują do škody i co na ten temat mówi producent.

Škoda Octavia – opony zalecane przez producenta i opcjonalne

Aby mieć pewność, że stosujesz ogumienie o właściwej wielkości, zerknij do instrukcji auta – tam znajdziesz wszystkie niezbędne informacje o dedykowanym wyposażeniu. Jeśli dokumenty pojazdu gdzieś się zawieruszyły, poszukaj naklejki znamionowej w środku auta – zazwyczaj umieszcza się je od wewnętrznej stronie drzwi kierowcy, w bagażniku lub na korku od wlewu paliwa. Zdarza się jednak, że tabliczka jest nieczytelna. Wtedy możesz zadzwonić do autoryzowanego serwisu marki Škoda lub skorzystać z internetowego konfiguratora ogumienia – duże  sklepy z oponami często mają takie udogodnienie.

Ponieważ mamy do czynienia z autem klasy kompaktowej, opony do škody octavii zazwyczaj osiągają niewielkie i powszechnie stosowane rozmiary: 175/80 R14 i 195/65 R15. Producent używa również najpopularniejszej wielkości, tj. 205/55 R16. Niektóre modele są fabrycznie wyposażone w opony na duże felgi, np.: 205/50 R17, 225/50 R17 lub 225/40 R18.

Jeśli chodzi o zamienniki opon, škoda octavia może jeździć m.in. na „siedemnastkach” w rozmiarze 225/45. Producent jako opcjonalne podaje też ogumienie o wielkości 205/60 R15, choć akurat w Twoim modelu może dopuszczać zupełnie inny wariant.

W kwestii marki opon nie ma sprecyzowanego lidera, jednak Škoda najczęściej korzysta z bieżników renomowanych producentów, takich jak Michelin, Goodyear czy Continental.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here