Honda Civic to japoński samochód klasy kompaktowej produkowany od 1972 roku. Długa historia tego modelu obejmuje aż dziesięć generacji, przy czym ostatnia (jak dotąd) pojawiła się na polskim rynku w 2017 roku, a premierę jedenastej zaplanowano na 2021. Jak dotąd najbardziej rozpoznawalnym modelem jest Honda Civic VIII, zwana pieszczotliwie „UFO”. Kosmiczna analogia jest widoczna już na pierwszy rzut oka – opływowa sylwetka auta rzeczywiście przypomina latający dysk, zaś futurystyczny kokpit przywodzi na myśl sterownię Marsjan. I choć wiele osób nie może „przeboleć” tej nietypowej stylistyki, auto dość dobrze zaaklimatyzowało się w naszym kraju. W tym wpisie skupimy się na najważniejszych aspektach tego modelu, które decydują o rozmiarze opony. Honda Civic to wprawdzie hatchback o dość standardowych wymogach, jednak fani sportowego tunningu zapewne zechcą skorzystać z większych zamienników.

Honda Civic – kosmiczna rewolucja w 10 odsłonach

Zanim zaczniesz wypatrywać jedenastej wersji, wypadałoby poznać nieco szczegółów na temat tego wyjątkowego samochodu. Znając rocznik, wersję wyposażeniową i rodzaj silnika, bez trudu dopasujesz rozmiar opon do Hondy Civic. Możesz to zrobić za pośrednictwem sklepu internetowego, który udostępnia specjalną wyszukiwarkę ogumienia – wystarczy podać najważniejsze dane, a konfigurator dobierze rozmiar opon z fabrycznego wyposażenia i zamienników. Informacje na temat wymiarów ogumienia (szerokość, profil, średnica felgi) znajdziesz także w instrukcji pojazdu oraz czasami na tabliczce znamionowej umieszczonej wewnątrz auta.

Wracając do naszej Hondy Civic, okres produkcji pierwszej generacji przypadł na lata 1972-1979. Już wtedy, oprócz hatchbacka, klienci mogli zamówić wersję w 2- i 4-drzwiowycm sedanie oraz 5-drzwiowym kombi. Oferta silnikowa ograniczała się do jednostek benzynowych o pojemności 1.2 – 1.5 oraz mocy 50-70 KM.

Kolejne generacje Hondy Civic debiutowały w odstępach czteroletnich, tj.: w 1979, 1983, 1987, 1991 i w 1995 roku. Przy trzech pierwszych wersjach producent oferował dość skąpy wybór jednostek napędowych, dopiero czwarta generacja zaskoczyła fanów marki szeroką gamą silników z jednym (SOHC) i dwoma wałkami rozrządu (DOHC) – najmocniejsza jednostka zapewniała moc 158 KM przy pojemności 1.6 l. Oferta japońskiej marki nabrała większego rozpędu dopiero przy piątej generacji. Model doczekał się nadwozia coupé (choć zabrakło kombi) oraz aż 10 wersji wyposażeniowych. Warto w tym miejscu wspomnieć o sportowej odmianie Si, która pojawiła się również w poprzednich generacjach, jednak tym razem producent zaproponował aż 3 stylizacje tego modelu. Rozbudowaniu uległa także oferta silnikowa – klienci mieli do wyboru jednostki o pojemności od 1.3 do 1.6 l oraz mocy od 75 do 170 KM. Silniki wysokoprężne pojawiły się dopiero w szóstej generacji. Wówczas najmocniejszych wrażeń dostarczała Honda Civic Type-R wyposażona w silnik DOHC o pojemności 1.6 l i mocy 185 KM. Egzemplarze z okresu 1995-2001 występowały w 5 wersjach nadwozia (coupé, hatchback, sedan, kombi i liftback) oraz 14 wersjach wyposażenia (nie licząc specjalnych wersji Type-R, Si i GX).

Model Hondy Civic VII generacji okupował linię produkcyjną w latach2000-2006. Tym razem wprowadzono na rynek 4 rodzaje nadwozia (bez kombi) oraz tyle samo wersji wyposażeniowych (podstawową, bogatszą, najbogatszą i sportową). Do oferty jednostek napędowych dołączyła hybryda o pojemności 1.3 l i mocy 85 KM (silnik benzynowy) + 20 KM (silnik elektryczny). Klienci mogli zamówić również wersje znane z poprzedniej generacji , tj. Type-R z silnikiem 2.0 200 KM, GX z silnikiem na gaz ziemny oraz Si z benzyniakiem 2.0 l i mocy 160 KM.

Ósma generacja („UFO”) zaskoczyła wszystkich bardzo opływową sylwetką nadwozia, dzięki której Honda Civic  stała się jednym z najlepiej rozpoznawalnych samochodów na polskich drogach. Po 5-letnim okresie produkcji (2006-2011) model zastąpiła kolejna wersja – tym razem projektanci postawili na mniej obłą sylwetkę i więcej miejsca w środku. Tak jak w poprzednich latach, w ofercie jednostek silnikowych nie zabrakło wersji na gaz ziemny (1.8 i-VTEC SOHC 140 KM) oraz hybrydy silnika benzynowego i elektrycznego (90 KM + 20 KM).

Honda Civic X generacji zadebiutowała na pokazach już w 2015 roku, choć klienci z Europy musieli poczekać jeszcze dwa lata. Samochód zyskał bardziej „kanciastą” sylwetkę i masywniejsze proporcje, toteż w niczym nie przypomina już kultowego statku kosmicznego. Zgodnie z planem, produkcja tego modelu ma potrwać do 2021 roku  – wówczas na rynek wejdzie jedenasta generacja.

Jakie kupić opony do Hondy Civic?

Mimo wieloletniej historii i poważnych rewolucji stylistycznych, ogumienie do Hondy Civic oscyluje wokół standardowych rozmiarów, tj. 185/60 R15, 195/60 R15, 195/65 R15, 205/55 R16 i 215/55 R16. Na wyposażeniu starszych modeli często znajdują się „czternastki” o szerokości 175 mm i profilu 65% lub szerokości 185 mm i profilu 70%. Opony do Hondy Civic mogą przyjmować również większe rozmiary, np.: 215/45 R17, 215/50 R17 i 225/45 R17 – zazwyczaj chodzi o nowsze egzemplarze z silnikami o dużej pojemności (w tym Turbo).

Podczas wymiany ogumienia na nowe niektórzy decydują się na zakup zamienników – jedni z oszczędności (popularne i mniejsze opony są tańsze), drudzy z chęci podrasowania wyglądu auta.  Oczywiście nawet wtedy warto wziąć pod uwagę sugestie producenta lub zalecenia autoryzowanego serwisu. Najczęściej stosowane zamienniki opon do Hondy Civic przyjmują rozmiary: 205/50 R16, 215/55 R16, 215/50 R17, 225/45 R17, 225/35 R19.

[Głosów:15    Średnia:2.8/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here