Prototyp modelu Ford Mondeo kosztował koncern Ford Motor Company aż 6 miliardów dolarów. Ta ogromna kwota robiła wrażenie już w latach 80. i nawet dziś stanowi jedną z najdroższych inwestycji w samochód przeznaczony do seryjnej produkcji. Do powstania nazwy „Mondeo” przyczyniło się łacińskie słowo „mundus” oznaczające świat, a więc nietrudno odgadnąć aspiracje producenta. Zamiarem Forda była stworzenie „samochodu globalnego”, który byłby marzeniem konsumentów na całym świecie. Czy to się udało? Cóż, Mondeo nadal pozostaje flagowym produktem amerykańskiej marki, a jego ewolucja liczy już pięć generacji – zwrot z inwestycji można więc uznać za udany. W tym wpisie prezentujemy koleje losu tego modelu, a także podpowiadamy, jak dobrać właściwe opony do Forda Mondeo.

Pięć wcieleń „samochodu świata”

Ford Mondeo należy do autosegmentu D – do tej grupy kwalifikują się samochody wciąż popularne, lecz już aspirujące do modeli bardziej luksusowych.  Kosztują więcej niż auta miejskie i kompaktowe, ale w zamian oferują większą przestrzeń, bardziej rozbudowane wersje wyposażeniowe, rozszerzoną oferta jednostek napędowych. Nie inaczej jest z Fordem Mondeo, który jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem produkcji w sierpniu 1992 roku budził spore emocje wśród zainteresowanych. Za niebagatelną kwotę sześciu miliardów dolarów powstało auto, którego konstrukcję opracowano za pomocą najnowocześniejszych (jak na tamte czasy) technologii. W odróżnieniu od wielu innych popularnych samochodów (np. Opla Corsy, Seata Leona czy Skody Fabii) Mondeo zaprojektowano praktycznie od podstaw. Konstruktorzy Forda zaskoczyli rynek m.in. nową serią silników benzynowych Zetec, niezależnym zawieszeniem na kolumnach McPhersona czy niezwykłą dbałością o bezpieczeństwo. Ford Mondeo I generacji (Mk I) zdobył tytuł Auta Roku właśnie między innymi za pionierskie wprowadzenie poduszki powietrznej do podstawowej wersji wyposażenia. Nabywcy mieli do wyboru trzy rodzaje nadwozia: sedan, liftback i kombi, a także aż 14 wersji wyposażeniowych. Jak przystało na amerykańskie auto, oprócz 5-biegowej skrzyni biegów, można było zamówić egzemplarz z 4-biegowym automatem.

Kolejne generacje Forda Mondeo wchodziły na rynek w latach: 1996 (Mk II), 2000 (Mk III), 2006 (Mk IV), 2012 (Mk V). Co ciekawe, drugiej generacji w rzeczywistości nie było – model oznaczony symbolem Mk II to wciąż pierwsza wersja, w której unowocześniono karoserię i wnętrze oraz poprawiono poziom bezpieczeństwa. Każdy nowy projekt coraz bardziej predysponował Mondeo do segmentu aut luksusowych. Pojawiły się wersje usportowione oraz edycje wyposażone w detale znane z klasy wyższej. Producent nie zawiódł również miłośników dynamicznej jazdy, wprowadzając do oferty wersję ST220 z silnikiem 3.0 V6 226 KM. Ostatnia generacja Mk V w niczym nie przypomina swojego protoplasty za 6 mld dolarów – agresywna stylistyka oraz bogate wyposażenie standardowe upodabniają Mondeo do przedstawicieli znacznie droższych marek. Milowym krokiem w stronę klasy wyższej było wprowadzenie do oferty wersji Vignale – pojazd zachwycił konsumentów połączeniem sportowych i ekskluzywnych elementów, takich jak chromowany grill, chromowane listwy przypodłogowe, skórzane fotele, skórzana kierownica, skórzana tapicerka, 20-calowe felgi. Klienci, których stać na Mondeo Vignale, mogą również liczyć na najmocniejsze silniki dostępne w generacji Mk V, włącznie z jednostkami hybrydowymi.

Jakie opony do Forda Mondeo możesz zamontować w swoim egzemplarzu? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz we wnętrzu samochodu – informacje o rozmiarze ogumienia znajdują się na naklejce znamionowej, którą najczęściej umieszcza się na drzwiach kierowcy, we wnęce bagażnika i na klapce wlewu paliwa. Możesz również zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu lub zadzwonić do autoryzowanego serwisu Forda. Dobór opon do samochodu ułatwiają również sklepy internetowe z ogumieniem – wystarczy zaznaczyć generację, rok produkcję i wersję silnika, a konfigurator wskaże rozmiary opon seryjnych i zamienników.

Opony Ford Mondeo – rozmiary fabryczne i zamienniki

Najstarsze egzemplarze z generacji Mk I i Mk II jeździły na niewielkich oponach w rozmiarze 185/65 R14. Na seryjnym wyposażeniu Mondeo III generacji znajdowały się popularne „szesnastki” o szerokości 205 mm i profilu 55%. Nowsze modele z lat 2007-2010 z dużym silnikiem potrzebują większego rozmiaru opony – Ford Mondeo 2.0 TDCi opuszczał fabrykę na ogumieniu w rozmiarze 215/55 R16, ale wersja z 2.5-litrowym benzyniakiem korzystała ze znacznie większych opon 235/45 R17. Z kolei w fordach sprzed kilku lat najczęściej montowano opony w rozmiarze 215/60 R16. Do najnowszych egzemplarzy  Mk V po faceliftingu  zaleca się „osiemnastki” o szerokości 235 mm i profilu 45%. Jeśli chcesz założyć zamienniki opon do Forda Mondeo, producent najczęściej dopuszcza takie rozmiary jak: 215/55 R16, 215/60 R16, 215/50 R17, 235/50 R17 i 235/40 R19.

Jednym z najważniejszych dostawców ogumienia dla Forda jest koncern Goodyear, choć marka korzysta również z produktów Michelin i Bridgestone. Ford Mondeo często opuszczał produkcję na bieżnikach Goodyear, tj.: UltraGrip Performance 2, Vector 5+, Excellence i UltraGrip 7+.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here