Koncern Ford Motor Company dość szybko zrozumiał, że Focus może stać się jednym z najlepiej sprzedających się produktów – choć prototyp został zaprezentowany w 1998 roku, do dziś powstały już cztery generacje tego modelu. O ile pierwsze wersje Focusa nie wzbudzają już emocji, o tyle najnowsza, piąta odsłona wyróżnia się na drogach dynamiczną sylwetką i ciekawymi detalami (m.in. masywnym grillem). Od zadebiutowania na rynku pojazd kilkukrotnie zajmował podium w plebiscytach na najlepszy samochód roku i wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem przedstawicieli klasy średniej, także w Polsce. Jeździsz focusem? W takim razie sprawdź, jak wyglądała ponad 20-letnia kariera tego modelu i jakie opony do Forda Focusa zakłada producent.

Ford Focus  – dwadzieścia lat innowacji

Wprowadzenie na rynek Forda Focusa w 1998 roku było początkiem końca produkcji przestarzałego już Escorta – nowy model amerykańskiego koncernu oznaczał całkowite zerwanie ze stylistyką i technologią dotychczasowego produktu marki. Podobnie jak Escort Focus również spełniał standardy autosegmentu C, tj. samochodów klasy średniej o kompaktowych rozmiarach. Auto otrzymało jednak rewolucyjną sylwetkę nadwozia (New Edge Design), wielopunktowe zawieszenie oraz nowoczesny system hamulcowy – dzięki tym innowacjom Focus dość szybko wybił się na tle konkurencyjnych samochodów w tej klasie.

Trzy lata po premierze pojazd doczekał się faceliftingu, zaś w 2002 roku dodano do oferty wersję sportową z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 215 KM. Już przy pierwszej generacji producent wprowadził na rynek trzy rodzaje nadwozia: hatchback, sedan i kombi oraz kilkanaście wersji wyposażeniowych. A ponieważ typowy amerykański klient nie lub posługiwać się lewarkiem, Focus od początku był dostępny w wersjach z manualną i automatyczną skrzynią biegów.

W kolejnych latach kompakt Forda szybko ujawnił swoje „rajdowe” oblicze. Debiutujący w 2004 roku model II generacji był dostępny w kilku wersjach usportowionych, w tym limitowanej RS500. Kierowcy spragnieni mocnych wrażeń mogli zamówić egzemplarze z turbodoładowanymi silnikami o pojemności 2.5 l i mocy 225, 305, a nawet 350 KM.

Trzecia generacja Focusa powstała w 2010 roku – tym razem producent zaskoczył rynek bardzo rozbudowaną ofertą jednostek napędowych, która zawierała m.in. sportowe benzyniaki Turbo EcoBoost, kilkanaście Diesli oraz ekologiczny silnik napędzany energią elektryczną. Wyczynowy charakter Focusa potwierdzono specjalną ofertą egzemplarzy z utwardzonym i obniżonym zawieszeniem.

Focus IV trafił do sprzedaży w 2018 roku – co ciekawe, klienci z Ameryki Północnej musieli obejść się smakiem. Zamiast hatchbacka, sedana czy kombi, mogli zamówić u siebie wyłącznie model w typie crossovera sprowadzany z Chin. Choć auto w każdej wersji prezentuje się bardzo stylowo (jak na autosegment C), producent powtórzył manewr znany z Forda Mondeo i wypuścił na rynek wersję luksusową Focus Vignale. Za ekskluzywny kompakt trzeba zapłacić ponad 100 tys. złotych, czyli ok. 40 tys. więcej niż za standardową wersję.

Chcesz na dniach zamówić nowe opony do Forda Focusa, ale masz wątpliwości, czy obecny komplet jest odpowiedni? Najprościej sprawdzić, jaki rozmiar zaleca producent – tę informację znajdziesz nie tylko w instrukcji obsługi, ale również na tabliczce znamionowej. Naklejki z podstawowymi danymi o swoim egzemplarzu poszukaj na drzwiach przednich, w bagażniku lub na wlewie paliwa. Aby dopasować opony do Forda Focusa możesz skorzystać z Internetu. Duże sklepy i hurtownie z ogumieniem udostępniają klientom proste konfiguratory, które wyszukują rozmiary zalecane i opcjonalne po wpisaniu generacji, rocznika i wersji silnikowej. Oczywiście skorzystanie z narzędzia w żaden sposób nie obliguje Cię do zakupu ogumienia w danym sklepie.

Najpopularniejsze rozmiary opon do Forda Focusa

Nie sposób wskazać jednego rozmiaru opony, z którego korzystał producent w konkretnym roku. Ford Focus to auto o wielu wcieleniach, występujące pod postaciami hatchbacka, kombi i sedana, w tym w licznych wersjach usportowionych i edycjach specjalnych. Wytypowanie właściwego ogumienia utrudnia bardzo rozbudowana oferta jednostek napędowych, wszak modele z mocnymi silnikami zazwyczaj potrzebują większej opony. Ford Focus produkowany od 2018 roku występuje z ogumieniem w rozmiarze 205/60 R16, jednak egzemplarze z trzeciej generacji po faceliftingu często są wyposażone w szerokie bieżniki  pasujące na duże felgi, np. 215/50 R17, 225/40 R18, 235/40 R18, 235/35 R19. Z kolei w starszych rocznikach stosowano popularne rozmiary jak 195/65 R15 czy 205/55 R16. Najmniejsze opony do Forda Focusa pasowały na 14-calowe felgi i miały 175/185 mm szerokości.

W zależności od generacji, roku produkcji i typu silnika można zamontować zamienniki w rozmiarze:

  • 175/65 R14
  • 195/65 R16
  • 205/55 R16
  • 205/60 R16
  • 215/40 R17
  • 215/50 R17
  • 225/40 R17
  • 235/35 R19
  • 235/40 R18
  • i inne

Jeśli zastanawiasz się nad marką opony, Ford Focus często opuszczał linię produkcyjną na bieżnikach koncernu Goodyear, tj.: Vector 5+, Excellence, UltraGrip 7+. Na wyposażeniu tego modelu znajdowały się również opony marki Michelin (Energy Pilot) oraz Bridgestone (ER300).

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here