Tym razem przyjrzymy się samochodowi klasy wyższej, niespełnionemu marzeniu wielu przeciętnie zarabiających kierowców – BMW Seria 5. Dziesięcioletni egzemplarz kosztuje „zaledwie” 30-40 tys. złotych, jednak za nowy trzeba zapłacić nawet dziesięć razy tyle. Oczywiście cena zależy m.in. od wersji wyposażenia i silnika, a w przypadku używanych samochodów – przede wszystkim od rocznika, stanu technicznego i przebiegu. A jest w czym wybierać, bo BMW Serii 5 zaliczyło aż siedem generacji, przy czym pierwsza wystartowała dość dawno, bo w 1972 roku. Co ciekawe, oryginał z lat 80. kosztuje 18-30 tys. złotych, ale w tym przypadku mówimy już o wartości kolekcjonerskiej, która będzie rosła z biegiem czasu (o ile auta nie zje korozja). W tym wpisie zmierzymy się z bogatą historią tego auta i sprawdzimy, jakie można zamontować w nim opony. BMW Seria 5 zazwyczaj potrzebuje dużego ogumienia, jednak starsze roczniki radziły sobie także na standardowych „piętnastkach”.

BMW Seria 5 – prawie 50 lat sportowej limuzyny

Pierwsze BMW Serii 5, z oznaczeniem E12, zadomowiło się na rynku w 1972 roku. W tamtych czasach propozycja producenta sprowadzała się do 4-drzwiowego sedana z 4-biegową manualną skrzynią biegów. Nieco lepiej wyglądała oferta dostępnych silników – klienci mieli do wyboru jednostki o pojemności od 1.8 do 3.0 l oraz mocy od 91 do 237 KM.

Druga generacja BMW Serii 5 zadebiutowała osiem lat później jako model E28. Pod względem stylistycznym auto niewiele różniło się od poprzedniej wersji, jednak producent wprowadził kilka znaczących zmian technicznych. Egzemplarz z 1980 roku był lżejszy (60-90 kg) i bezpieczniejszy, a zbiornik paliwa przeniesiono za tylną oś. Unowocześniono również ofertę jednostek napędowych – silniki gaźnikowe zastąpiono silnikami na wtrysk oraz dodano silniki wysokoprężne zasilane przez pompę Boscha.

Trzecia generacja BMW V – oznaczona kodem E34 – zajmowała linię produkcyjną w okresie 1987-1996. Tym razem oprócz 4-drzwiowego sedana klienci mogli kupić również 5-drzwiowe kombi oraz egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów (4- lub 5-biegową). W ciągu dziewięciu lat produkcji przeprowadzano trzy faceliftingi, podczas  których dokonano szeregu zmian w zakresie oferty jednostek napędowych, wyposażenia (np. wszystkie modele otrzymały ABS i poduszkę powietrzną kierowcy), wyglądu zewnętrznego oraz wnętrza. BMW Serii E34 doczekał się również wersji sportowej wyprodukowanej przez markę Alpina, która rozpędzała się do setki w zaledwie 5,6 s dzięki turbodoładowemu silnikowi o mocy 360 KM.

Czwartą generację BMW Serii 5 (E39) produkowano przez osiem lat od 1995 roku w dwóch wersjach: sedan i kombi. Oferta jednostek napędowych zawierała wyłącznie duże silniki o pojemności od 2.0 do 4.9 l (benzyna) oraz od 2.0 do 2.5 l (Diesel). Najsilniejszych wrażeń dostarczała wersja sportowa M5, wyposażona w silnik V8 4.9 l o mocy 400 KM.

W 2003 roku rynek powitał piątą generację BMW Serii 5, oznaczoną kodami fabrycznymi E60 (sedan) i E61 (kombi). Auto produkowano przez siedem lat, w tym czasie przeszło tylko jeden drobny facelifting. I tym razem w ofercie nie zabrakło wersji sportowej (M5), choć nowy model okazał się znacznie mocniejszy niż poprzednio – silnik V10 o pojemności 5.0 i mocy 507 KM zapewniał przyspieszenie do setki w zaledwie 4,7 sekundy.

Kolejna generacja BMW Serii 5 (E60) trafiła do sprzedaży w 2010 roku – i choć stylistyka upodobniała ten egzemplarz do limuzyny BMW Serii 7, fani dynamicznej jazdy niecierpliwie czekali na premierę wersji sportowej. Rok później na rynek trafił model M5 z silnikiem V8 4.4 l o mocy 560 KM.

Siódma generacja BMW G30 jest produkowana od 2017 roku, choć miłośnicy marki mogli podziwiać najnowszy model od października 2016. Wyjątkowo opływowa sylwetka auta zapewniła mu tytuł najbardziej aerodynamicznej limuzyny świata. Producent co jakiś czas dodaje nowe pozycje do oferty jednostek napędowych – do najciekawszych należy hybryda 530e o mocy 252 KM oraz silnik M5 xDrive o pojemności 4.4 l i mocy 600 KM. W skład seryjnego wyposażenia auta wchodzi m.in. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów, systemy wspomagające kierowcę (np. asystent zmiany pasa ruchu), inteligentny tempomat. Amatorów nowoczesnych technologii zapewne elektryzuje fakt, że BMW G30 można zapakować zdalnie za pomocą… smartfona.

Jak widzisz, historia tej sportowej limuzyny jest na tyle obszerna, że nie sposób jednoznacznie wskazać pasującego rozmiaru opony. BMW Seria 5 może poruszać się zarówno przeciętnych „piętnastkach”, jak i bardzo szerokich gumach pasujących na 19-calowe obręcze.

Opony fabryczne i zamienniki do BMW Serii 5

Zgodnie z wolą producenta do egzemplarzy wyprodukowanych po 2016 roku należy zakładać opony w rozmiarze 245/45 R18, choć do niektórych starszych modeli zaleca się rozmiary 225/55 R17, 245/40 R19 i 245/35 R20. Opony do BMW Serii 5 z roczników 2013-2017 zwykle osiągają wielkości  245/40 R19 i 245/45 R18. Model z silnikiem hybrydowym jeździ na ogumieniu w rozmiarze 225/55 R17. BMW Serii 5 szóstej generacji sprzed faceliftingu opuszczało salon na  oponach 245/45 R18 lub 225/55 R17. Poprzednie roczniki najczęściej korzystały z ogumienia w rozmiarze: 205/65 R15, 225/55 R16, 245/45 R17, 225/60 R15. W najstarszych egzemplarzach zakładano „czternastki” o szerokości 195 mm i profilu 70%.

Najpopularniejsze zamienniki opon do BMW Serii 5 to m.in.:

  • 225/55 R17
  • 245/45 R18
  • 245/40 R19
  • 245/35 R20

Na seryjnym wyposażeniu samochodów marki BMW regułą jest najlepsze ogumienie klasy premium – producent współpracuje z takimi koncernami jak Continental, Dunlop, Bridgestone i Goodyear. BMW Serii 5 opuszczało produkcję na rozmaitych bieżnikach, m.in. Continental z kolekcji SportContact i PremiumContact, Dunlop SP Sport 01 DSST oraz Bridgestone RE050A. Przeglądając oferty różnych producentów, zwróć uwagę na opony homologowane do BMW – to produkty stworzone specjalnie z myślą o potrzebach samochodów konkretnej marki, i co ważne, zgodne z warunkami gwarancyjnymi.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here