Audi A6 to samochód klasy E (premium) o ponad 25-letniej tradycji. Pierwsza generacja tego modelu bazowała na innym wysoko cenionym produkcie marki z Ingolstadt – audi 100 C4. Auto niemal od samego początku zjednało sobie przychylność zarówno kierowców, jak i ekspertów branży motoryzacyjnej. Sześć lat po debiucie modelowi czwartej generacji przyznano nagrodę Światowego Samochodu Roku 2005. W 2018 do seryjnej produkcji weszła piąta, jak na razie ostatnia wersja modelu audi A6. Ten samochód to pewna inwestycja – bardzo wolno traci na wartości, a egzemplarze sprzed 20 lat wciąż zaskakują komfortem podróżowania i bogatym wyposażeniem. Jeśli i Ty zostałeś niedawno szczęśliwym posiadaczem tego modelu, zapewne zastanawiasz się, jakie możesz kupić opony – audi A6 opuszczało fabrykę zarówno na gumach w standardowym rozmiarze, jak i niezwykle szerokich „dwudziestkach”. Sprawdźmy więc, jaka jest historia tego samochodu i jakie opony zaleca jego producent.
Audi A6 – auto klasy premium w pięciu odsłonach
Pierwsza generacja audi A6 (a raczej lekko przerobione audi 100 C4) powstała w 1994 roku. Najważniejszym symbolem ówczesnej ewolucji była zmiana w ofercie jednostek napędowych. Na cześć nowego modelu producent zdecydował się na wprowadzenie pięciocylindrowego silnika Diesla 2.5 TDI o mocy 140 KM. Samochód od początku produkowano w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi (Avant).
Fani limuzyny nie musieli długo czekać na nowszą wersję – audi A6 drugiej generacji powstało trzy lata po debiucie pierwszej. Tym razem konstruktorzy pracowali nad autem od podstaw, a nad efektem wizualnym czuwali włoscy designerzy z prestiżowego biura Pinifarina. W efekcie powstał model o nowoczesnej, dwubryłowej linii nadwozia typu Fastback. Wśród opcji silnikowych oferowano m.in. jednostki sześciocylindrowe o pojemności 2.4-3.0 oraz Diesle 1.9-2.5 TDI. Najmocniejsza jednostka zapewniała 300 KM przy pojemności 4.2 l. Oprócz wersji sedan i Avant klienci mieli do wyboru wersję usportowioną S6 oraz Allroad z napędem quattro.
Trzecia generacja audi A6 zadebiutowała na paryskich targach w 2004 roku. Nowy model powstał na bazie poprzedniego – wśród znaczących innowacji należy wymienić m.in. zainstalowanie interfejsu użytkownika MMI oraz dodanie do oferty dziesięciocylindrowego silnika. Po czterech latach producent zdecydował się na kolejne zmiany w obrębie elektroniki, zawieszenia oraz wyglądu. Tradycyjne reflektory zostały zastąpione światłami wykorzystującymi technologię LED.
Od 2011 roku fani marki mogli zamawiać model A6 czwartej generacji – najpierw jedynie w wersji Limousine lub Avant, a rok później mieli do wyboru dodatkowo wersję Allroad quattro. Oferta jednostek napędowych wzbogaciła się o hybrydę silnika spalinowego (2.0 TFSI 211 KM) z elektrycznym (54 KM). Kierowcy oczekujący wysokiego poziomu adrenaliny mogli skusić się na usportowioną wersję audi A6 Avant – R S6, wyposażoną w paliwożerną jednostkę 4.0 TFSI o mocy 560 KM. W kolejnych latach producent wprowadził na rynek wersję po faceliftingu i „odchudzone” audi lżejsze o 50 kg od poprzednika.
Audi A6 V generacji jeździ po ulicach od 2018 roku – w porównaniu do poprzednich wersji auto ma nowocześniejszy kokpit i masywniejszą sylwetkę.
Tak w telegraficznym skrócie prezentuje się historia tego modelu. Oczywiście jako właściciel nie musisz znać wszystkich szczegółów, jednak żeby dobrać właściwe opony do audi A6, sprzedawca może Cię zapytać o generację, typ napędu, rodzaj nadwozia, pojemność i moc silnika. Jeśli zamawiasz ogumienie przez Internet, wszystkie te dane możesz wpisać do konfiguratora opon w sklepie online, a narzędzie wskaże pasujące produkty.
Jakie opony do audi A6 są zgodne z fabrycznymi?
Odpowiedzi możesz szukać w instrukcji pojazdu lub w samym samochodzie – dedykowany rozmiar opony widnieje na naklejce znamionowej ukrytej zazwyczaj na drzwiach kierowcy, w bagażniku lub na wlewie paliwa. Na seryjnym wyposażeniu modelu audi A6 znajdują się zarówno powszechnie stosowane opony w rozmiarach 195/65 R15 oraz 205/60 R16, jak i znacznie większe ogumienie.
Producent często stosuje bieżniki o szerokości 225 mm i profilu 50-50% pasujące na felgi 16 i 17 cali. Być może auto w Twojej wersji wyjechało z fabryki na oponach w innym rozmiarze, np.: 235/50 R16, 245/45 R18, 255/40 R17 lub 255/40 R18. Jeśli chcesz zamontować największe dopuszczalne opony, audi A6 bywa wyposażone również w „dziewiętnastki” w rozmiarze 255/40 lub 265/35. Osoby mające za sobą tunning optyczny audi, jako godne uwagi zamienniki podają głównie bardzo szerokie opony 255-275 mm na niskim profilu 35%, dopasowane do obręczy 19 lub 20 cali.
Samochód tej klasy powinien jeździć wyłącznie na ogumieniu zakwalifikowanym do segmentu premium, najlepiej homologowanym do audi – tylko wówczas możesz mieć pewność, że przestrzegasz warunków gwarancji (w przypadku nowych aut) i nie osłabisz możliwości samochodu. Jeśli pytasz o konkretną markę opony, audi A6 najczęściej sprzedawano z bieżnikami Bridgestone RE050, Dunlop SP Sport 9090 oraz Toyo Proxes T1. Możliwe również, że Twój model opuścił salon sprzedaży na oponach marki Goodyear.