Opony Nokian WR D4 miały swoją premierę w zimie 2015 roku – od tego czasu należą do czołówki najlepszego ogumienia zimowego. Jak przystało na produkt klasy premium o wysokiej jakości bieżnika świadczą nowoczesne technologie i maksymalne właściwości jezdne – nie ma mowy, by podobne osiągi zapewniały opony zakwalifikowane do klasy średniej (nie wspominając o ekonomicznej). W tym wpisie przybliżymy Ci wariant Nokian WR D4 225/50 R17 98H XL. Jeśli zatem potrzebne Ci szerokie i wzmacniane opony na zimę, warto przyjrzeć się właśnie temu modelowi.

Jak czytać oznaczenia na oponie?

Najważniejszym oznaczeniem opony jest bez wątpienia rozmiar – źle dopasowane opony mogą sięgać poza obrys auta lub nawet spaść z felgi. Właściwy rozmiar znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli jej nie masz, poszukaj naklejki fabrycznej na drzwiach kierowcy albo zajrzyj do klapki wlewu paliwa, ewentualnie do bagażnika.

Jakie informacje można odczytać z oznaczenia Nokian WR D4 225/50 R17 98H XL? Otóż dzięki temu  wiesz, że masz do czynienia z oponą o szerokości 225 mm i wysokości profilu 112,5 mm – liczba 50 to procentowy stosunek wysokości do szerokości. Oznaczenie R17 wskazuje na oponę radialną o średnicy 17 cali. Następnie możesz sprawdzić indeks nośności – liczba 98 odpowiada maksymalnemu obciążeniu na oponę w wysokości 750 kg. Indeks prędkości H oznacza, że na tej oponie możesz jechać z prędkością maksymalnie 210 km/h. Oznaczanie XL (Extra Load) wskazuje na podwyższoną nośność tej opony – dzięki specjalnemu wzmocnieniu ogumienie wytrzymuje większe obciążenie niż inne opony w rozmiarze 225/50 R17. Opona Nokian WR D4 o tych parametrach kosztuje w granicach 442 – 485 zł za sztukę.

Opony Nokian WR D4 w rozmiarze 225/50 R17 występują także w wersji 98V – ten wariant wytrzymuje obciążenie do 750 kg oraz maksymalną prędkość do 240 km/h.

Etykieta unijna dla rozmiaru 225/50 R17 98H XL

Etykiety unijne służące do klasyfikacji ogumienia samochodowego mogą nieznacznie różnić się w ramach jednego modelu w zależności od rozmiaru. Przykładowo, w kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni opona Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL uzyskała bardzo wysoką notę „B”. Jednak opisywany rozmiar 225/50 R17 98H XL okazał się lepszy – według producenta zasłużył na ocenę „A”, czyli najlepszą wg unijnych standardów. Różnica pomiędzy notami „A” i „B” wynosi 3 m drogi hamowania – każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że czasami uniknięcie wypadku lub stłuczki to kwestia zaledwie kilku centymetrów.

Oba rozmiary modelu  Nokian WR D4 otrzymały identyczne oceny w pozostałych kategoriach, tj. opory toczenia i hałas. Według etykiety opony bardzo dobrze prezentują się pod względem zużycia paliwa – nota „C”  obiecuje ekonomiczną jazdę. W ocenie hałasu ogumienie spisuje się wręcz znakomicie, wydawanie dźwięków o natężeniu 69 dB zasłużyło na najwyższe uznanie (oznaczenie 1 fali). Można więc powiedzieć, że opony zimowe Nokian WR D4 to ogumienie bezpieczne, oszczędne oraz całkiem komfortowe – trudno o lepsze podsumowanie bieżnika idealnego na trudne warunki drogowe.

Rozwiązania technologiczne w oponach Nokian WR D4

Zakwalifikowanie opony do segmentu premium zobowiązuje producenta do wykorzystania najnowocześniejszych technologii i autorskich pomysłów. Projektanci modelu Nokian WR D4  postawili sobie za cel stworzenie ogumienia wszechstronnego, które zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno podczas surowej zimowej pogody (śnieg, lód), jak i intensywnych roztopów. W dodatku opony powinny sprzyjać środowisku przez niskie zużycie paliwa, a także zapewniać wysoki komfort kierowcy. Zamierzenia te udało się uzyskać dzięki zastosowaniu:

  1. mieszanki Nokian Twin Trac Silica zawierającej kauczuk, krzemionkę oraz olej rzepakowy
  2. kierunkowego bieżnika
  3. indywidualnej optymalizacji bloków i lameli
  4. wzmocnionego żebra centralnego z miejscowymi lamelami
  5. trójsegmentowych małych bloków z licznymi lamelkami
  6. polerowanych rowków na blokach barków

Wymienione rozwiązania odpowiadają za doskonałe odprowadzanie wody, dzięki czemu opona Nokian WR D4 jest odporna ja aquaplaning i slushplaning (poślizg na błocie pośniegowym). Rzeźba kierunkowego bieżnika została tak zaprojektowana, by opona zachowała kontakt z nawierzchnią i sprawnie reagowała na manewrowanie kierownicą w najtrudniejszych zimowych warunkach (głęboki śnieg, zmrożony asfalt). Zastosowana mieszanka gumowa nie tylko odpowiada za niższe zużycie paliwa, ale również przekłada się na trwałość i bardzo dobrą przyczepność pomimo dużych wahań temperatur. Co najważniejsze, po kilku latach od premiery kierowcy potwierdzają, że producent spełnia swoje obietnice co do joty. Opony Nokian WR D4 okazały się niezawodne w wielu krytycznych sytuacjach oraz równie ciche i komfortowe jak opony letnie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here