W tym wpisie przedstawimy nie tylko model opony Nokian WR D4, ale również konkretny rozmiar – 215/55 R17. Sprawdzimy cenę, etykietę unijną, indywidualne oznaczenia. Dlaczego skupiamy się na jednym przedstawicielu tego modelu? Otóż jak wiadomo, teoretycznie ta sama opona może zapewniać różne osiągi i parametry w zależności od wielkości – niektóre rozmiary produkowane są w wersji wzmocnionej (XL), inne są wyposażone w rant ochronny na feldze, itp. Ze względu na indywidualne właściwości testy opon zawsze uwzględniają ogumienie w tym samym rozmiarze – tym sposobem każdy producent ma więc równe szanse na zdobycie tytułu najlepszej opony sezonu. Sprawdźmy więc, jakie szczególne właściwości reprezentuje opona Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL i czy jest warta swojej ceny?
Fińskie opony premium o doskonałej przyczepności
Produkty fińskiej marki Nokian omawialiśmy na przykładzie takich modeli jak: WR D3, WR A3 oraz WR A4. Teraz przyszła kolej na wersję WR D4 – czy równie dobrą jak poprzednie, a może jeszcze lepszą? Cóż, mamy do czynienia z oponami premium, a więc produktem z najwyższej półki (zarówno cenowej, jak i jakościowej). Za jedną sztukę WR D4 215/55 R17 98H XL zapłacisz ok. 500-550 zł, co daje w pełni akceptowalną kwotę za cały komplet zimówek w tej klasie.
Na korzyść tego modelu przemawia kierunkowy bieżnik, w którym bloki i lamele zostały komputerowo wymierzone i zoptymalizowane. Dzięki temu jeszcze lepiej spełniają swoje funkcje mimo wystawienia na ciężką próbę (śnieg, zmrożony asfalt, błoto pośniegowe). Po bacznym przyjrzeniu widać, że lamele występują miejscowo i nie przecinają całej szerokości żebra centralnego. Takie rozwiązanie sprawia, że opona Nokian WR D4 zapewnia bardzo dobrą kierowalność i precyzyjne manewrowanie mimo trudnych warunków drogowych. O zachwalaną przed producenta „mistrzowską przyczepność” dbają bloki układające się w kształt litery „V”, na których również wycięto zróżnicowane lamele. Jak przystało na opony kierunkowe, w modelu Nokian WR D4 zastosowano skuteczny „system odwadniający” – funkcję odprowadzania wody i błota pośniegowego spełniają polerowane rowki wycięte w bocznej części opony.
Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL – etykieta unijna
Ponieważ opony Nokian WR D4 należą do klasy premium , każdy kierowca ma prawo wymagać od nich znacznie więcej niż od standardowych zimowek. Opisaną wyżej wybitną przyczepność potwierdza etykieta unijna, a konkretnie bardzo wysoka nota B w kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni (klasyfikacja od A do G). A co z oporami toczenia? W końcu nowoczesne opony powinny być przyjazne środowisku i zmniejszać zużycie paliwa. W modelu Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL producent nie ma sobie nic do zarzucenia – opony uzyskały wysoką ocenę C w skali od A do G. Być może zmniejszanie oporów toczenia (a więc i wydatków na stacji benzynowej) to zasługa mieszanki Nokian Twin Trac Silica, w której oprócz gumy zastosowano krzemionkę i olej rzepakowy. No dobrze, a co fińska marka ma do powiedzenia w kwestii komfortu? Jak wiemy, opony zimowe z bieżnikiem kierunkowym potrafią przyprawić o ból głowy ze względu na generowany hałas. W tym modelu taki problem nie istnieje – opony Nokian WR D4 uzyskały najlepsze odznaczanie w kategorii „hałas zewnętrzny” (1 fala), gdyż emitują zaledwie 69 dB.
Komu polecamy opony Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL?
Szukasz wytrzymałych opon w rozmiarze 215/55 R17, które sprawdzą się zarówno w szalejącej śnieżycy, jak i podczas trzaskającego mrozu czy ciepłej pogody z roztopami w tle? W takim razie śmiało możesz rozważyć ten model. Zwróć uwagę na kod obok rozmiaru – litery XL oznaczają oponę o wzmocnionej konstrukcji, która znosi większy ciężar niż inne opony o tej samej wielkości. Maksymalne obciążenie jednej opony wynosi aż 750 kg – możesz to rozpoznać po indeksie nośności (98). Co więcej, litera „H” oznacza, że ten konkretny model – Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL, nadaje się do jazdy z maksymalną prędkością aż 210 km/h. To dobra wiadomość dla kierowców, którzy często poruszają się po drogach szybkiego ruchu i lubią agresywniejszą jazdę.
Być może zaciekawi Cię fakt, że fińskie ogumienie zostało wyposażone we wskaźnik zużycia bieżnika, który ściera się stopniowo wraz z gumą. Zniknięcie ostatniego znaku (płatka śniegu) wskazuje, że pozostało Ci mniej niż 4 mm bieżnika i wkrótce trzeba będzie wymienić opony na nowe. Czy po raz kolejny zainwestujesz w bieżnik Nokian WR D4? Całkiem możliwe, jednak do tego czasu fiński producent zapewne zaskoczy Cię jeszcze nowocześniejszym ogumieniem.