Jeśli znajomy zapyta Cię o najlepsze opony zimowe klasy premium, zapewne jednym tchem wymienisz modele wyprodukowane przez fabryki Continental, Pirelli, Goodyear i Michelin. Owszem, te marki niezmiennie znajdują się w czołówce – zarówno jeśli chodzi o testy opon, jak i opinie kierowców. Ostatnie zimowe sezony bez wątpienia należą do Continental Winter Contact TS 860, Goodyear UltraGrip 9 czy Pirelli Cinturato Winter. O wszystkich miałeś okazję poczytać na naszym blogu. Jednak czy wiesz, że na tej samej, najwyższej półce jakościowej znajdziesz również dzieło skandynawskiego producenta – Nokian WR D4? Tak, ten model nie tylko nie odstaje od droższej konkurencji, ale wręcz zdaje się ją przewyższać. W tym wpisie udowodnimy Ci, że te opony mogą być Twoim najlepszym rozwiązaniem na uciążliwe zimowe warunki drogowe.

Nokian WR D4 205/55 R16 – skandynawska opona na polską zimę

W tym wpisie bierzemy pod lupę najczęściej wybierany rozmiar opon zimowych – 205/55 R16. W poprzednich opisaliśmy szersze warianty tego ogumienia: 215/55 R17 oraz 2015/60 R16. Jednak ten rozmiar zasługuje na osobny wpis, nie tylko ze względu na największą popularność. Otóż opony Nokian WR D4 205/55 R16 91 H uzyskały najwyższą ocenę w kategorii przyczepność na mokrej nawierzchni. Podczas gdy szersze modele otrzymały bardzo wysoką notę „B”, rozmiar 205/55 R16 zasłużył na najwyższe oznaczenie „A”. Jaka to różnica dla kierowcy? Całkiem spora. Pomiędzy najlepszą i najgorszą oceną (A-F) droga hamowania wydłuża się do 18 m. Z kolei różnica pomiędzy sąsiednimi klasami (A-B) wynosi ok. 3 m – z pozoru to niewiele, ale przecież często zaledwie centymetry decydują o ludzkim życiu. Warto zatem sprawdzić, z czego wynika tak wysoka ocena dla modelu Nokian WR D4 205/55 R16 91 H. A oto technologie, dzięki którym projektant fińskich opon  zapracował na najwyższe uznanie:

Nokian Block Optimized Siping – czyli zoptymalizowane lamele o zróżnicowanym kształcie, które zapewniają znakomite osiągi pod względem przyczepności i prowadzenia

Steering Precision Rib – centralne żebro specjalnie zaprojektowane dla precyzyjnego prowadzenia

Snow Performance Blocks – trzysegmentowe bloki z licznymi lamelkami zapewniające bezproblemowe poruszanie na śniegu

Stiff Handling Blocks – sztywne bloki ze specjalnie ukształtowanymi lamelami, które poprawiają trakcję i ułatwiają wykonywanie manewrów w trudnych warunkach (wchodzenie w zakręty, zmiana pasa itp.)

Slush Blower – polerowane skośne rowki z boku bieżnika zastosowane dla lepszego wyrzucania wody i błota pośniegowego spod opony

Deep Snow Booster – ścięte pod skosem bloki barku wspomagające wyjeżdżanie z zasp z pokonywanie ostrych zakrętów

Nokian Twin Trac Silica – mieszanka kauczukowa z dodatkiem krzemionki i oleju rzepakowego, dzięki której opona zachowuje doskonałe właściwości jezdne zarówno na mokrej nawierzchni, jak i zmrożonym asfalcie czy śniegu

Poza wyżej wymienionymi innowacjami opony Nokian WR D4 205/55 R16 91 H zostały wyposażone w technologię Silent Sidewall, dzięki której ogumienie tłumi dźwięki i drgania powstające podczas jazdy. Tym sposobem nie poczujesz, że jedziesz po dziurawym asfalcie i niemal bezszelestnie wkroczysz w prędkości autostradowe. Niski poziom hałasu potwierdza również etykieta unijna – opony Nokan WR D4 oceniono na jedną falę (najlepszy wynik) za emitowanie zaledwie 69 dB.

Fińskie ogumienie przypadnie do gustu także kierowcom, którzy nie lubią wydawać pieniędzy na stacji benzynowej. Klasa „C” w kategorii opory toczenia oznacza, że opony wyraźnie zmniejszają zużycie paliwa i w rezultacie chronią środowisko oraz portfel kierowcy.

Nokian WR D4 205/55 R16 91 H – pozostałe informacje

Według kierowców fińskie opony spokojnie mogą konkurować z najlepszymi modelami od Continental AG, Pirelli czy Goodyear. Oprócz opinii zachęcająca jest również cena – za rozmiar Nokian WR D4 205/55 R16 91 H zapłacisz niewiele ponad 300 zł za sztukę. To świetna cena jak za opony zimowe klasy premium, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i są doskonale przystosowane do zmiennych warunków pogodowych (deszcz, lód, śnieg). Zastosowany w tym modelu bieżnik kierunkowy wydaje się również pozbawiony wad typowych dla tego rodzaju rzeźby – opony są ciche i zapewniają wysoki komfort jazdy. Przy okazji przypominamy, że opony kierunkowe aktywnie odprowadzają wodę i najlepiej chronią przed aquaplaningiem. Zanim jednak wybierzesz opony Nokian WR D4 205/55 R16 91 H, zwróć uwagę na indeksy nośności i prędkości. Litera H oznacza, że opona wytrzymuje jazdę 210 km/h – oczywiście nie radzimy tego sprawdzać. Z kolei liczba 91 wskazuje na maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony – w tym przypadku nośność wynosi 615 kg.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here