Dlaczego warto kupować opony zimowe, które miały swoją premierę rok, dwa lub kilka lat temu? Powodów jest wiele. Po pierwsze, im więcej czasu upłynęło od daty produkcji, tym mniej zapłacisz za nowy komplet ogumienia. Po drugie, opony z poprzednich sezonów zostały sprawdzone wzdłuż i wszerz, zarówno przed profesjonalnych testerów, jak i kierowców. Po trzecie, na temat starszych opon znajdziesz więcej informacji – choćby w recenzjach na blogach motoryzacyjnych czy w programach telewizyjnych. Dlatego w tym wpisie chcemy zaprezentować Ci najlepsze opony zimowe 2017 roku, które doskonale sprawdzą się również w przyszłych sezonach. Choć niektóre modele weszły na rynek już dobrych kilka lat temu, zastosowane w nich technologie zdecydowanie wyprzedziły swój czas.
Najlepsze zimówki w klasie premium
Sięgając głębiej do kieszeni, chcesz mieć pewność, na co dokładnie wydajesz swoje ciężko zarobione pieniądze. Najlepsze opony zimowe klasy premium mogą kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych, choć statystyczny Kowalski zadowoli się kompletem za 2-3 tysiące złotych. Niemniej kierowcy celujący w segment premium rzadko oceniają cenę – bardziej skupiają się na tym, co najważniejsze w zimowym ogumieniu najwyższej klasy. Biorą pod uwagę zachowanie przy różnej prędkości i stylu jazdy, przyczepność na trudnej nawierzchni (śnieg, woda, błoto pośniegowe, lód), właściwości trakcyjne, szybkość reakcji na ruchy kierownicą i pedał hamulca, wytrzymałość, zużycie paliwa, komfort jazdy i hałas.
Co do ceny – nikt nikogo nie zmusza do wydawania kilku pensji na ogumienie zimowe i każdy właściciel samochodu raczej uwzględnia domowy budżet przed takim wydatkiem. Co ciekawe, najlepsze opony zimowe klasy premium wcale nie rujnują portfela – zwycięzca rankingu kierowców Continental WinterContact TS 860 w popularnym rozmiarze 205/55 R16 kosztuje 350-540 zł za sztukę. Na miejscu drugim uplasowały się fińskie opony Nokian WR D4, za które trzeba zapłacić niewiele ponad 300 zł za sztukę. Podium zamyka ogumienie Pirelli Cinturato Winter w cenie ok. 280 zł za sztukę. W kategorii najlepsze opony zimowe 2017 znajdziesz również inne, dobrze znane modele: Michelin Alpin 5, Bridgestone Blizzak LM-001, Dunlop Winter Sport 5, Hankook Winter i*cept R22 W452. Szczegółowe opisy wymienionego ogumienia znajdziesz na naszym blogu.
Opony zimowe średniej klasy – jakie wybrać?
Ogumienie zakwalifikowane do segmentu medium kupują kierowcy, którzy starają się znaleźć optymalne rozwiązanie pomiędzy ceną a właściwościami. Pokonują przynajmniej 10 tys. km rocznie, więc oszczędzanie na bieżniku ekonomicznym byłoby tylko pozorne. Zależy im również na dobrej przyczepności, gdyż nie ograniczają swojej aktywności do miasta – często pokonują dalekie trasy ze względu na pracę lub sposób spędzania wolnego czasu. Narażeni na zmienne warunki pogodowe i zdani na łaskę (lub częściej niełaskę) drogowców muszą znaleźć najlepsze opony zimowe, które zdają egzamin także na nieodśnieżonej czy oblodzonej drodze. Jednocześnie z wielu względów (ograniczony budżet, umiarkowany styl jazdy, kompaktowy samochód) nie sięgają po produkty premium i ograniczają swój wybór do ogumienia średniej klasy. Tacy kierowcy za najlepsze opony zimowe 2017 uznali m.in.: Kleber Krisalp HP3, Falken Eurowinter HS449, BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristal Montero 3, Uniroyal MS Plus 77.
Popularne opony zimowe w klasie budżetowej
Nie da się ukryć, że głównym powodem wybierania opon budżetowych jest cena. Owszem, każdy rozsądny kierowca zwróci uwagę na opis techniczny, opinie konsumentów, wyniki testów itp. Jednak nie wszyscy potrzebują maksymalnych osiągów na poziomie klasy premium. Najlepsze zimówki klasy ekonomicznej są przedmiotem zainteresowania tych kierowców, którzy jeżdżą mało (ok. 5 tys. km rocznie) i głównie po mieście. Nie mają problemu z nieodśnieżonym podjazdem czy asfaltem błyszczącym od lodu tuż przy pasach dla pieszych. Zazwyczaj mają do czynienia z dobrze utrzymanymi drogami i nie muszą pokonywać kilkudziesięciu kilometrów do pracy – jeżdżą więc spokojnie, bez nadużywania pedała gazu. W razie kryzysu pogodowego zawsze mogą skorzystać z autobusu czy tramwaju. Co więcej, poruszają się typowym miejskim autem o niskiej mocy silnika, więc nie mają skłonności do agresywnego zachowania na drodze. Oczywiście nie zmienia to faktu, że również ogumienie budżetowe dzieli się na lepsze i gorsze. Według kierowców najlepsze opony zimowe 2017 w tej klasie to m.in. Barum Polaris 3, Dayton DW510 EVO, Dębica Frigo HP2, Sava Eskimo S3+, Matador MP92 Sibir Snow, Dębica Frigo 2.