Niektórzy kierowcy aż wzdrygają się na samą myśl o chińskich oponach. Mają opinię twardych, wręcz „plastikowych”, przestarzałych i wykonanych bez większej dbałości o jakość. Mimo to aż 1/3 polskich konsumentów zakłada w swoich autach opony dalekowschodniego pochodzenia. I bynajmniej nie chodzi tu o ogumienie światowych marek, którego produkcję przeniesiono do ChRL w celu redukcji kosztów. Mowa właśnie o oponach chińskich producentów – do tej pory uważanych za wielce niepewne i niezbyt przystające do europejskich standardów. Trzeba przyznać, że w tym przypadku powiedzenie „kupowanie kota w worku” świetnie oddaje stopień ryzyka ponoszonego przez nabywcę. Na szczęście na rynku można znaleźć całkiem sensowne propozycje made in China, które cieszą się dobrymi rekomendacjami kierowców – przykładem takiego ogumienia jest chociażby tytułowy model Goodride SW608. Co to za opony i czy warto skusić się na oszczędności?
Dla kogo chińskie opony?
Do tej pory po ogumienie dalekowschodnich marek sięgali głównie ci kierowcy, u których przeważały kwestie ekonomiczne. Krótkie i znajome trasy, poruszanie się głównie w obrębie miasta, spokojny styl jazdy, pokonywanie nie więcej niż 5 tys. km rocznie – każdy z tych aspektów może uzasadniać wybór tańszych opon nieznanych producentów. Bardzo często używają ich handlarze, którzy ze zrozumiałych względów nie chcą wyposażać sprzedawanych aut w droższe gumy.
Nawet jeśli jesteś zwolennikiem bieżników europejskich lub amerykańskich producentów, mogłeś mieć do czynienia z chińskim ogumieniem przy zakupie używanego samochodu. Nie sposób wówczas uniknąć wątpliwości – czy lepiej doinwestować i kupić bieżnik renomowanej marki, czy może raczej „wyjeździć” chińskie opony do czasu zauważalnego pogorszenia przyczepności? Takie decyzje trzeba podejmować na podstawie własnego doświadczenia i stopnia zużycia bieżnika, jednak warto wziąć pod uwagę kilka istotnych faktów:
- chińskie opony należą do najtańszych na rynku – za jedną sztukę Goodride SW608 zapłacisz od 140 do 440 zł w zależności od rozmiaru
- opony przeznaczone do sprzedaży w UE muszą przejść testy wytrzymałości i osiągów
- azjatyccy producenci coraz częściej sięgają po najnowsze technologie stosowane w produktach światowych marek
- jakość opon made in China jest coraz lepsza (choć nie dorównuje droższym zachodnim modelom)
Trzeba również wspomnieć, że w przypadku opon Goodride SW608 mamy do czynienia z producentem o ponad 60-letniej historii – Zhongce Rubber Group Co. Dzięki wielomilionowym inwestycjom koncern rozszerzył zasięg na rynki europejskie, co niewątpliwie przysporzyło firmie nowej motywacji do tworzenia zaawansowanego technologicznie ogumienia. Oczywiście aby opony Goodride mogły zaistnieć na terenie UE, musiały zdobyć wszystkie niezbędne certyfikaty świadczące o jakości i bezpieczeństwie produktu.
Krótka charakterystyka opon Goodride SW608
Goodride SW608 to opony zimowe o klasycznym bieżniku w „jodełkę”. Choć niektórzy kierowcy uważają układ klocków za niezbyt ładny, nie można odmówić mu praktyczności – ukośnie biegnące rowki połączone z kanałami obwodowymi skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe. Konstruktorom bieżnika udało się uzyskać oponę o niskiej podatności na aquaplaning, dzięki czemu nie musisz obawiać się o swoje bezpieczeństwo podczas jesienno-zimowych warunków pogodowych.
W oponach Goodride SW608 zdecydowano się również na zróżnicowanie kierunku lameli, dzięki czemu ogumienie ma pozytywny wpływ na trakcję na ośnieżonej nawierzchni. Gęsto rozmieszczone nacięcia zapewniają stabilną jazdę i dobrą kierowalność, co jest szczególnie ważne podczas pokonywania zakrętów czy nagłego hamowania.
Istotnym ukłonem w stronę zachodnich konsumentów było zastosowanie unowocześnionej mieszanki gumowej, która zachowuje elastyczność w szerokiej skali temperatur. Polscy kierowcy zwracają szczególną uwagę na ten aspekt ze względu na dość zmienne warunki pogodowe, zwłaszcza w okresie listopad-grudzień i wczesną wiosną. Tym sposobem producentowi udało się uniknąć efektu twardych i „plastikowych” opon, z którego znane jest chińskie ogumienie.
Opony zimowe Goodride SW608 dostępne są w niewielkiej liczbie wariantów, w rozmiarze od 155/65 R14 do 235/65 R17, pasują na felgi od 13 do 18 cali. W skromnej ofercie znajdziesz jednak opony o podwyższonej wytrzymałości (XL) oraz z rantem ochronnym, przy czym najmocniejsze wytrzymują obciążenie aż do 1000 kg na oponę oraz prędkość do 240 km/h. Kupujący może liczyć na 2-letnią gwarancję od daty nabycia.
Goodride SW608 – etykieta unijna i najważniejsze parametry
Właściwości uwzględnione na etykiecie unijnej zupełnie nie sugerują chińskiego pochodzenia produktu. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z bezpiecznymi oponami zimowymi: wysoka nota „C” za drogę hamowania na mokrej nawierzchni jest typowa dla ogumienia klasy budżetowej i średniej renomowanych marek. Zaskoczy Cię również ocena „C” dla oporów toczenia (zużycia paliwa) – wynika z tego, że opony Goodride SW608 są ekonomiczne nie tylko podczas zakupu, ale także i w późniejszej eksploatacji. Nieco słabsze wyniki pomiaru natężenia emitowanych dźwięków (na ogół 71-72 dB) de facto nie dziwią – hałas na tym poziomie jest dopuszczalny także wśród ogumienia zimowego klasy średniej.
Po zbadaniu wszystkich najbardziej istotnych parametrów okazuje się, że chińskie zimówki najlepiej radzą sobie na suchej nawierzchni (8 punktów na 10 możliwych). Co zrozumiałe, nieco gorszej przyczepności można spodziewać się na mokrej drodze (7.7), śniegu (7.2) i lodzie (7.1). Opona Goodride SW608 pozytywnie zaskakuje trwałością bieżnika i oszczędnym zużyciem paliwa, przez co spora większość nabywców (ok. 77%) zgłasza chęć ponownego zakupu tego modelu. Niewątpliwe największym atutem chińskiego ogumienia jest korzystny stosunek jakości do ceny – wariant w popularnym rozmiarze 205/55 R16 kosztuje ok. 180 zł za sztukę.