Zasypany parking. Nieodśnieżony podjazd na wzniesieniu. Śnieżyce na zmianę z roztopami. Trzydziestocentymetrowe zaspy. Hamowanie i przyspieszanie na oblodzonej drodze. Twoje dotychczasowe zimówki nie radzą sobie w takich warunkach? W takim razie już najwyższy czas wymienić je na opony Dębica Frigo 2. Twój budżet nie przewiduje zakupu nowego kompletu ogumienia? Spokojnie, na cztery sztuki Dębicy wydasz nie więcej niż 500 – 1800 zł w zależności od rozmiaru. Według kierowców to najlepsza opona zimowa za te pieniądze, idealna na trudne czasy (zarówno dla portfela, jak i samochodu). Z nimi przetrwasz niejedną polską zimę, bez względu na styl jazdy i warunki panujące na trasie.

Dębica Frigo 2 czy Goodyear UltraGrip 5?

Jeśli nigdy do tej pory nie miałeś do czynienia z oponami Dębicy, ale jeździłeś na Goodyear’ach, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Możesz o tym nie wiedzieć, ale od połowy lat 90. polska marka współpracuje z amerykańskim koncernem. Obecnie gigant zza oceanu jest właścicielem pakietu kontrolnego akcji spółki Dębica S.A. Jednocześnie fabryka w Polsce jest trzecim największym zakładem produkcyjnym Goodyear’a na świecie i największym w Europie – mamy zatem powody do dumy. Choć Dębica ma za sobą wieloletnią tradycję i doświadczenie (firma powstała w 1937 roku jako część zakładu oponiarskiego Stomil Poznań), to przecięcie przez Amerykanów niewątpliwie wyszło polskiej marce na dobre. Goodyear zapoczątkował kosztowne inwestycje, dzięki którym dębicka fabryka mogła rozszerzyć produkcję (m.in. o ogumienie do aut 4×4), zapewnić pracownikom wysokie standardy pracy, a także wdrożyć najnowocześniejsze technologie. Z czasem rozwiązania stosowane przez inżynierów Goodyear’a zaczęły przenikać do produktów sygnowanych logo polskiej marki – jednym z owoców tej współpracy jest bieżnik Dębica Frigo 2, którego wzór zaczerpnięto z modelu Goodyear UltraGrip5. Brzmi zachęcająco? No pewnie – wszak to opona klasy premium w cenie ogumienia ekonomicznego.

Rozwiązania technologiczne w zimówkach Dębicy

Zacznijmy od „środka”, czyli od składu opony. Dzięki dodaniu krzemionki guma zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, co przekłada się na dobrą przyczepność i stabilność jazdy podczas surowej zimowej aury. Zastosowane tworzywo zredukowało również masę opony, co z kolei wiąże się z niskimi oporami toczenia i większymi oszczędnościami na paliwie.

Optymalna sprężystość i gęsto rozmieszczone lamele (wąskie kanaliki o nieregularnym kształcie) gwarantują sprawne pokonywanie ośnieżonych i oblodzonych nawierzchni. Kierowcy korzystający z zimówek Dębica Frigo 2 przekonują, że z tymi oponami nie grozi ugrzęźnięcie w zaspie czy „buksowanie” w koleinach wyżłobionych w śniegu.

Opony wzorowane na zimówkach Goodyear UltraGrip5 mają typowy bieżnik kierunkowy (tzw. „jodełka”) składający się z trzech rowków obwodowych oraz licznych rowków poprzecznych (ukośnych i poziomych). Takie rozwiązanie przyspiesza oczyszczanie opony z wody, błota i śniegu, co w efekcie zapewnia dobrą kierowalność i efektywne hamowanie na trudnej nawierzchni. Wąskie krótkie rowki znajdują się również na blokach żebra centralnego, dzięki czemu cały system „kanalizacji” działa bez zarzutu również w ekstremalnych warunkach drogowych (błoto pośniegowe, głębokie kałuże).

Choć w kilka dni po zakupie nie sposób tego potwierdzić, opony Dębica Frigo 2 są bardzo odporne na ścieranie – najlepszym dowodem na racjonalne zużywanie się bieżnika są pozytywne opinie stałych użytkowników tego modelu.

Na koniec ciekawostka – w roku 2015 producent zdecydował się na „kosmetyczną” modernizację wzoru bieżnika. Zmiana polegała na zaokrągleniu rowków poprzecznych oraz innym rozmieszczeniu lameli. Nowa rzeźba pojawiła się po 2015 roku i dotyczyła wyłącznie ośmiu rozmiarów.

Etykieta unijna

W przypadku modelu Dębica Frigo 2 parametry według klasyfikacji unijnej są bardzo zróżnicowane, choć „wzorcowy” rozmiar 205/55 R16 wypada wręcz znakomicie. Droga hamowania na mokrej nawierzchni na poziomie klasy „C”, opory toczenia w klasie „C” oraz akustyka na poziomie 71 dB – raczej nikt nie spodziewał się takich wyników po ogumieniu budżetowym. Zdarzają się również rozmiary emitujące mniejszy hałas (zaledwie 67-68 dB) oraz zapewniające krótszą drogę hamowania (klasa „B”), a jednocześnie wypadające gorzej pod względem zużycia paliwa (nota „E” lub „F”). Ze względu na duże różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami, radzimy każdemu indywidualne sprawdzenie etykiety przypisanej dla swojego rozmiaru.

Czy warto kupić zimówki Dębica Frigo 2?

Z reguły od opon budżetowych nie oczekuje się zbyt wiele – mają służyć do spokojnej jazdy po mieście i wytrzymać przebieg do 5 tys. km rocznie. Jednak liczba i treść opinii wystawionych przez użytkowników tego modelu każe przypuszczać, że mamy do czynienia z fenomenem w swojej klasie. Za niską kwotę otrzymujesz ogumienie rewelacyjne na śnieg i błoto, które zda egzamin także na trudnych trasach górskich i wiejskich. Kierowcy korzystający z opon Dębica Frigo 2 nie boją się dynamicznej jazdy ani ekstremalnej pogody – wystarczy przeczytać kilka pierwszych lepszych recenzji. Nie można również zapominać o wysokiej ekonomiczności tego modelu, wyrażonej odpornością na zużycie, efektywnością paliwową oraz bardzo atrakcyjną ceną zakupu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here