Właściciele samochodów przygotowujący się do sezonu zimowego często muszą wybierać pomiędzy napiętym budżetem, a potrzebą bezpieczeństwa i stabilnej jazdy w trudnych warunkach. Mimo ogromnego wyboru na rynku oponiarskim trudno wybrać produkt, który nie byłby „zgniłym kompromisem”. Tanie zimówki sprawdzają się jedynie przy spokojne jeździe po dużym mieście, z kolei na lepsze trzeba poświęcić co najmniej pół pensji. Na tle mniej lub bardziej udanych propozycji wyróżniają się opony Dębicy – model Frigo 2. Od 2010 roku cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem kierowców i obiecują znacznie więcej, niż można spodziewać się po ogumieniu klasy budżetowej. Tym razem przyjrzymy się rozmiarowi Dębica Frigo 2 185/60 R14 82T. Jak odczytywać oznaczenia producenta? Jakie rozwiązania zastosowano w tym ogumieniu?

Dębica Frigo 2 185/60 R14 82T – prezentacja modelu

Opony z serii Frigo 2 pojawiły się na rynku w zimie 2010 roku, niemniej nadal są dostępne w aktualnej ofercie firmy (rozmiary od 13 do 16 cali) i nie ma problemu z zakupem nowego kompletu. Za 4 opony Dębica Frigo 2 w rozmiarze 185/60 R14 82T zapłacisz od 570 zł do 690 zł plus ewentualne koszty przesyłki. Oczywiście w tej cenie możesz znaleźć używane opony klasy premium (np. Michelin Alpin 5, Pirelli SottoZero, Conti WinterContact TS850), jednak taki zakup to spore ryzyko – nigdy nie wiadomo, w jakim stanie jest karkas i czy opona nie została uszkodzona w trakcie wypadku. Eksperci rynku motoryzacyjnego zgodnie przyznają, że znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup nowej opony z segmentu ekonomicznego, niż  używek klasy premium. Tak więc nie warto decydować się na pozorne oszczędności, skoro można mieć porządny komplet zimówek za niecałe 600-700 zł. Tym bardziej, że opony Dębica Frigo 2 są wzorowane na kierunkowym bieżniku Goodyear UltraGrip 5 (marka Dębica należy do koncernu Goodyear) – taka wiadomość powinna rozwiać wszelkie wątpliwości co do jakości tego ogumienia.

Dębica Frigo 2 185/60 R14 82T to opony przeznaczone do samochodów osobowych – miejskich, kompaktowych i klasy średniej. Bieżnik ma 185 mm szerokości i 111 mm wysokości (60% x 185). Średnica opony wynosi 14 cali. Indeks nośności 82 informuje, że model ten może wytrzymać obciążenie do 475 kg. Według indeksu T na tej oponie możesz jechać z prędkością nieprzekraczającą   190 km/h.

Zgodnie z etykietą unijną wariant Dębica Frigo 2 185/60 R14 82T emituje zaledwie 68 decybeli, dzięki czemu zasłużył sobie na najwyższą notę w kategorii hałas zewnętrzny. Jeśli więc zdecydujesz się na ten model, z pewnością zauważysz nieprzeciętnie cichą pracę opony, co oczywiście przekłada się na uczucie komfortu. Zimówki Dębicy w tym rozmiarze uzyskały również wysoki wynik za przyczepność na mokrej nawierzchni – nota „C” zdecydowanie wyróżnia model Frigo 2 185/60 R14 82T na tle innych opon klasy budżetowej. Opory toczenia na poziomie klasy „E” nie wróżą wprawdzie zauważalnych oszczędności na paliwie, niemniej ten parametr zwykle wypada słabo w ogumieniu należącym do najniższej kategorii cenowej.

Dębica Frigo 2 – zaskakująco dobre opony śniegowe

Elegancki bieżnik układający się na wzór litery „V” został już wypróbowany w oponach klasy premium Goodyear UltraGrip 5, zatem nie musisz obawiać się o przyczepność ogumienia podczas trudnych warunków pogodowych.

Weź pod uwagę, że kierunkowy bieżnik zmniejsza ryzyko aquaplaningu aż o 20% – to świetna wiadomość zważywszy na fakt, że polskie zimy bywają bardzo kapryśne, a pod koniec sezonu utrudniają życie gwałtownymi roztopami. Układ głębokich rowków zaprojektowany w modelu Dębica Frigo 2 działa jak system odwadniający – kanały obwodowe zbierają wodę z drogi, z kolei rowki poprzeczne wyrzucają ją na zewnątrz. W rezultacie ogumienie nie traci stabilności podczas opadów deszczu i ułatwia wykonywanie trudnych manewrów w ulicach pokrytych błotem pośniegowym.

Polskie zimy dają się we znaki również ze względu na intensywne opady śniegu, które co roku zaskakują drogowców – o ile w mieście stan ulic zwykle nie budzi większych zastrzeżeń, o tyle wsie i miejscowości podmiejskie często są odcięte od świata. Jednak według kierowców opony Dębica Frigo 2 poradzą sobie nawet w trakcie strajku drogowców w środku śnieżnej zimy. Wysokiej jakości mieszanka gumowa zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, co niewątpliwie przekłada się na przyczepność. Doskonała trakcja w zimowych warunkach to efekt współpracy kierunkowej rzeźby bieżnika i symetrycznych bloków ze zoptymalizowanymi lamelami.

To typowa opona śniegowa, która „wgryza się” w biały puch i sprawnie wyjedzie nawet z 30-centrymetrowej zaspy – takie opinie kierowców o modelu Dębica Frigo 2 można wyczytać na forach i w serwisach branży oponiarskiej. Doskonałą rekomendacją tego bieżnika niech będzie komentarz, według którego na tych oponach będziesz w stanie wyciągnąć pechowca, który wskutek złych warunków atmosferycznych wylądował w przydrożnym rowie. Choć ogumienie budżetowe z reguły zaleca się do spokojnej jazdy miejskiej, kierowcy z powodzeniem używają opon Frigo 2 w górach, na trasach autostradowych, a nawet do… kontrolowanego poślizgu na śniegu.

Podsumowując, bieżnik Dębica Frigo 2 to szczególny przykład opon budżetowych. Spełniają kryterium cenowe mniej zamożnych kierowców, a jednocześnie można bez obaw powierzyć im swoje bezpieczeństwo, także przy bardziej wymagających warunkach zimowych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here