Zakup nowych opon na zimę warto poprzedzić choć pobieżną analizą rankingów i testów ogumienia. W ten sposób możesz łatwo ocenić, jaki model bieżnika spełni Twoje wymagania pod względem przyczepności w trudnych warunkach drogowych, odporności na ścieranie, kosztów eksploatacji czy komfortu jazdy. Każde zestawienie przygotowane przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne (np. ADAC, Auto Motor und Sport, Auto Bild) dotyczy wyłącznie jednego rozmiaru opon. Jeśli więc jeździsz na gumach o szerokości 235 mm, profilu 45% i średnicy felgi 17 cali, nie ma sensu analizować testów obejmujących bieżniki w rozmiarze 205/60 R16 czy 195/55 R15, gdyż osiągi jednego modelu są inne dla różnych wielkości. Niestety, możesz nie znaleźć adekwatnego dla siebie rankingu, gdyż profesjonalni testerzy zwykle biorą pod lupę najczęściej stosowane rozmiary. Na szczęście na naszym blogu nie ma takich ograniczeń, dlatego dziś publikujemy test opon zimowych 235/45 R17. Może skorzystasz?
Zimówki 235/45 R17 – co to za rozmiar?
Opony oznaczone jako 235/45 R17 bynajmniej nie należą do „rozchwytywanych”, zwłaszcza przed sezonem zimowym. To dość specyficzny rozmiar, w którym połączono sporą szerokość (bo aż 235 mm) z niskim profilem (45%). Druga wartość występująca w oznaczeniu określa procentowy stosunek wysokości do szerokości opony – tak więc wysokość w tym przypadku wynosi 45% z 235 mm, czyli 105,75 mm. Ostatnia liczba zawsze wyznacza średnicę felgi pasującej do danej opony – tutaj mamy do czynienia z ogumieniem montowanym na 17-calowe obręcze. Litera R to stały element oznaczenia bieżników samochodowych, który wskazuje na typową, radialną konstrukcję ogumienia. Na rynku oponiarskim występują również opony diagonalne (D) przeznaczone dla pojazdów rolniczych, przemysłowych i wojskowych.
Z racji słabego zapotrzebowania na ten rozmiar, trudno znaleźć w sieci test opon zimowych 235/45 R17 – za to bez większego problemu sprawdzisz wyniki rankingów dla zimówek 225/45 R17. Tymczasem ogumienie o szerokości 235 mm i profilu 45% pasuje do wielu aut popularnych w naszym kraju, m.in. Fiata Sedici, Forda Mondeo, Hondy Accord, Opla Vectry, VW Passata. Lista najlepszych opon zimowych 235/45 R17 przyda się również właścicielom Mercedesa Klasy E, Nissana Primery, Opla Omegi i Renault Scenic – oczywiście nie we wszystkich generacjach i wersjach wyposażenia.
Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 235/45 R17
Zanim sprawdzisz wyniki testu, musisz wiedzieć, jakimi kryteriami kierowano się podczas układania listy. Otóż do tego zestawienia trafiły bieżniki cieszące się znakomitymi opiniami wśród kierowców i które zyskały największą popularność w naszym kraju. Pod uwagę brano również profesjonalne testy dotyczące tego lub bardzo zbliżonego rozmiaru opon, opublikowane do kilku lat wstecz. A ponieważ nikt nie lubi przepłacać za marketing, uwzględniono także to, jak cena opony przekłada się na jej rzeczywiste osiągi. Oczywiście kolejność na liście powstała także w oparciu o konkretne dane, tj. drogę hamowania na mokrej nawierzchni, przyczepność w różnych warunkach pogodowych, emitowany hałas, wpływ na spalanie paliwa. Efektem połączenia subiektywnych opinii i neutralnej analizy technicznej jest niniejszy test opon zimowych 235/45 R17 – zapraszamy do zapoznania się z wynikami!
Pierwsze miejsce zajął dość drogi bieżnik klasy premium – brytyjski Dunlop Winter Sport 5. Za jedną oponę w tym rozmiarze musisz zapłacić ok. 650 zł, jednak w zamian możesz liczyć na bardzo dobrą przyczepność na mokrej drodze (nota „B” na etykiecie unijnej) oraz widoczną oszczędność paliwa (nota „C”).
Jeśli wolisz wydać nieco mniej, zainteresuj się srebrnym medalistą – francuski bieżnik Kleber Krisalp HP3 kosztuje ok. 400 zł za sztukę, a w dodatku zapewnia wysoki komfort jazdy (emisja hałasu 69 dB) oraz krótką drogę hamowania w trudnych warunkach (klasa „B”). Warto dodać, że poprzednia wersja tego modelu, Kleber Krisalp HP 2, również zajęła miejsce w pierwszej dziesiątce zestawienia.
Podium zamyka fińska opona dedykowana do aut o sportowych i SUV-ów – Nokian WR A4. Kosztuje ok. 100 zł mniej od Dunlopa, a jednocześnie reprezentuje podobny poziom bezpieczeństwa i efektywności paliwowej.
Nawiasem mówiąc, ranking opon zimowych 235/45 R17 mocno pracuje na renomę brytyjskiego producenta. Do zestawienia trafiły aż trzy bieżniki marki Dunlop – oprócz złotego medalisty zwrócono uwagę na modele Dunlop SP Winter Sport 4D i Dunlop SP Winter Sport 3D.
Inne opony z kategorii premium, które wyróżniono w tym teście to m.in. Pirelli SottoZero 3, Continental ContiWinterContact TS830 P i Yokohama W.drive V905. Miejsca poza pierwszą dziesiątką otrzymały równie drogie i znane modele, w tym: Continental Winter Contact TS850 P i Michelin Pilot Alpin PAA4. Na samym końcu wylądowała marka Bridgestone z bieżnikiem Blizzak LM-32 S.
Test opon zimowych 235/45 R17 uwzględnia potrzeby również mniej zamożnych kierowców – w zestawieniu znalazły się tanie zimówki produkcji słowackiej, Matador Sibir Snow (ok. 360 zł za sztukę).
Jeśli celujesz w opony klasy medium, zwróć uwagę na zimówki Fulda Kristall Control HP2, które pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni dorównują znacznie droższym modelom. Ranking zimówek w rozmiarze 235/45 R17 poleca również inne bieżniki z tej grupy cenowej, m.in. bardzo popularny Hankook Winter i*cept evo2 W320 (który zwykle plasuje się pośrodku każdej listy), Firestone Winterhawk 3, Uniroyal MS Plus 77 oraz Falken Eurowinter HS 449.
Wyniki testu pokazują, że najlepsze opony zimowe w rozmiarze 235/45 R17 nie muszą należeć do kategorii premium. Ogumienie średniej klasy idzie „łeb w łeb” z produktami takich marek jak Dunlop, Continental czy Pirelli, często prezentując znacznie lepszy parametr jakość/cena. Niektórzy mogą być zaskoczeni nieobecnością bieżników znakomitej marki Goodyear czy bardzo popularnej polskiej Dębicy – to nie efekt przeoczenia czy gorszych parametrów, ale raczej słabej dostępności modeli zimowych w tym rozmiarze.