Coraz więcej kierowców polega na opinii specjalistów w kwestii wyboru najlepszego ogumienia na sezon zimowy. Owszem, polecenia znajomych czy cena nadal mają wpływ na decyzję, jednak to wyniki profesjonalnych testów przesądzają o zakupie konkretnego modelu. Największe magazyny i organizacje motoryzacyjne, tj.: ADAC, Auto Bild, Auto Motor und Sport, Auto Zeitung czy GTÜ, co roku publikują zestawienia, dzięki którym kierowcy mogą bez szwanku przetrwać najtrudniejsze zimowe warunki. Testerzy wybierają kilkadziesiąt różnych modeli w tym samym rozmiarze, by następnie poddać je gruntownej analizie pod kątem najważniejszych właściwości. Ostateczna kolejność na liście wynika z oceny końcowej, na którą składają się punkty zebrane w poszczególnych kategoriach, takich jak: przyczepność na różnych nawierzchniach (sucha, mokra, śnieg, lód), komfort jazdy/emisja hałasu, zużycie paliwa i żywotność. Niestety, testerzy nie badają wszystkich rozmiarów, a jedynie te, na które jest największe zapotrzebowanie. A ponieważ opony o szerokości 215 mm i profilu 50% nie należą do najpopularniejszych, znalezienie aktualnego zestawienia graniczy z cudem. Dlatego jeśli jesteś na kupnie ogumienia o tej wielkości, zdaj się na nas – w tym wpisie publikujemy test opon zimowych 215/50 R17, który rozwieje resztę Twoich wątpliwości.

Opony zimowe 215/50 R17 – krótka charakterystyka

Osoby szukające najlepszych opon w rozmiarze 215/50 R17 mogą czuć się zawiedzione – wielu producentów pomija ten model w swojej ofercie. Przy szerokości bieżnika 215 mm druga wartość (tj. profil wysokości) najczęściej wynosi 45, 55, 60 lub 65 procent. Słaba dostępność zmusza kierowców do stosowania zamienników, czyli innych rozmiarów pasujących do danego modelu auta. Tymczasem opony 215/50 R17 montowano między innymi w takich samochodach jak: Ford Mondeo, Opel Astra, Skoda Superb, Audi S4, Volvo V60, Renault Laguna i Mitsubishi Eclipse.

Co wiadomo o tym rozmiarze? Odszyfrowanie oznaczenia jest całkiem proste: najpierw mamy szerokość opony (tj. odległość między jej bokami), następnie profil (procentowy stosunek wysokości do szerokości), na końcu średnicę obręczy w calach. Test opon zimowych 215/50 R17 dotyczy zatem ogumienia o szerokości 215 mm, wysokości 107,5 mm (50% z 215 mm) i średnicy felgi 17 cali. Litera „R” oznacza oponę wyprodukowaną technologii radialnej – taką konstrukcję ma praktycznie 99% ogumienia stosowanego w autach osobowych.

Najlepsze opony zimowe 215/50 R17 – jakie ogumienie warto wybrać?

Niniejszy test powstał dzięki setkom kierowców, którzy poświęcili czas na przedstawienie swojej opinii na łamach for, blogów i branżowych serwisów internetowych. Wielu z nich, oprócz wystawienia konkretnej oceny, zamieściło obszerne recenzje, dzięki którym można poznać wady i zalety danego modelu. W ukształtowaniu listy pomogły również dane techniczne podane przez producentów, a zwłaszcza parametry zamieszczone na etykiecie unijnej (hałas, opory toczenia, droga hamowania na mokrej nawierzchni). W analizie uwzględniono także wyniki wcześniejszych testów, które dotyczyły tego lub zbliżonych rozmiarów.

Test opon zimowych 215/50 R17 przyniósł nieoczekiwane zwycięstwo oponom produkowanych w Polsce – pierwsze miejsce zdobyły zimówki Kormoran Snowpro B2, zaś czwarte przypadły Dębicy Frigo HP2. Mimo że nazywamy je „polskimi oponami”, obecnie wymienione marki należą do zagranicznych koncernów – Kormoran do Michelin, natomiast Dębica jest częścią Goodyeara. Oczywiście nie zmienia to faktu, że możemy być dumni z tak bezpiecznego, a zarazem przystępnego cenowo ogumienia.

Srebrny medal dla modelu Nokian WR A4 to nie przypadek – fiński bieżnik zachwyca nowoczesną, asymetryczną rzeźbą i unikalnymi technologiami wspierającymi podróżowanie w trudnych warunkach.

Natomiast dużym zaskoczeniem jest brązowy medal dla zimówek made in China – Sunny NW211. Wszelkie wątpliwości ucina analiza parametrów technicznych i niska cena (a trzeba wspomnieć, że rzadko stosowane rozmiary bywają najdroższe w ofercie).

Ranking opon zimowych 215/50 R17 skłania do zainteresowania bliżej nieznanymi markami – do pierwszej dziesiątki trafiło ogumienie produkcji serbskiej Tigar Winter 1 oraz belgijskie Fortuna Winter UHP, natomiast 11. lokatę zajął japoński bieżniki Toyo Snowprox S953.

Kierowcy w swoich wyborach sugerują się również wskaźnikami popularności, dlatego w zestawieniu nie zabrakło miejsca dla najchętniej kupowanych opon w Polsce, tj. Kleber Krisalp HP3, Hankook Winter i*cept evo2 W320 oraz Falken HS449 Eurowinter.

Test opon zimowych 215/50 R17 nie faworyzuje ogumienia z najwyższej półki cenowej – model Pirelli Cinturato Winter uplasował się pomiędzy bieżnikami średniej klasy, zaś na ostatnim miejscu zestawiania wylądowała marka Goodyear z oponami UltraGrip Performance Gen-1.

Jak można zauważyć, powyższy ranking tworzą głównie produkty nieznanych i tańszych marek, tymczasem większość kierowców woli wydać więcej na sprawdzone ogumienie. Niemniej taki eksperyment może okazać się korzystny dla portfela – wszak kształt zestawienia nie jest przypadkowy, a kryteria (opinie, dane techniczne, stosunek jakości do ceny) już na starcie wyeliminowały słabsze bieżniki niezapewniające odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

[Głosów:8    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here