Opony w rozmiarze 245/45 R18 to dość charakterystyczny produkt, skierowany do konkretnej grupy docelowej. Niewielka warstwa gumy otaczająca ogromną felgę to efekt, do którego dążą właściciele samochodów klasy sportowej i luksusowej. Oczywiście można się spierać, czy ogumienie niskoprofilowe jest dobre dla auta i kierowcy, jednak nie można odmówić mu jednego – pięknie eksponuje felgę, co korzystnie wpływa na prezencję całego pojazdu. Niemniej kwestie estetyczne schodzą na dalszy plan w obliczu marznącego deszczu, nieodśnieżonych ulic czy zalegającego błota pośniegowego. Wówczas kierowcom zależy nie tyle na wyglądzie auta, co bezproblemowym dojechaniu do pracy/domu. I o ile rzeźbę bieżnika każdy konsument może ocenić samodzielnie, o tyle zachowanie ogumienia na drodze wymaga już głębszej analizy. Przedstawiony poniżej test opon zimowych 245/45 R18 pomoże Ci wybrać odpowiedni model, który zapewni Ci maksimum bezpieczeństwa w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Ranking opon zimowych – najważniejsze kryteria
Podstawowym czynnikiem, który miał największy wpływ na kształt zestawienia, było zdanie kierowców korzystających z danego ogumienia. Jedna dobra opinia jest więcej warta niż dziesięć obietnic producenta. Jedynie w trakcie codziennego użytkowania można rzetelnie zweryfikować takie cechy jak: tempo zużycia bieżnika, właściwości trakcyjne, przyczepność w różnych warunkach pogodowych, komfort jazdy. Tak więc relacje kierowców są bezcennym źródłem informacji o danym modelu ogumienia, choć nie mniejsze znaczenie mają również „suche dane”, tj. parametry techniczne.
Oczywiście test opon zimowych 245/45 R18 opiera się również na wynikach profesjonalnych rankingów opublikowanych kilka lat wstecz. Z racji specyfiki tego rozmiaru nie znajdziemy zbyt wielu zestawień – magazyny i organizacje motoryzacyjne (np. ADAC) na ogół oceniają najpopularniejsze wielkości opon.
Na ostateczny wygląd listy miała wpływ również cena, a raczej jej stosunek do osiągów i jakości bieżnika. W rezultacie udało się wytypować najlepsze opony zimowe 245/45 R18 z różnych przedziałów cenowych, co pozwoli Ci wybrać model mieszczący się w granicach Twojego budżetu.
Interpretacja oznaczenia opony
Na bocznej strefie opony widnieją przeróżne napisy, symbole i liczby, jednak dziś interesuje nas wyłącznie rozmiar. Rozpoznasz go po ciągu składającym się z trzech liczb i litery „R”. Pierwsza wartość opisuje szerokość bieżnika w mm – w tym przypadku nasza opona zostawi ślad o szerokości 245 mm. Następnie mamy profil wysokości, przedstawiony jako procent z szerokości – tutaj 45% z 245 mm. Po wykonaniu prostego obliczenia wiemy, że wysokość gumy wynosi 110,25 mm. Ostatnia wartość dotyczy średnicy felgi (tutaj 18 cali), na jaką można zamontować oponę w tym rozmiarze. Litera „R” to stały element oznakowania opon przeznaczonych do samochód osobowych, które standardowo opierają się na konstrukcji radialnej.
Na podstawie wymiarów można wywnioskować, że mamy do czynienia z bardzo szerokimi oponami o niskim profilu. Takie ogumienie jest wykorzystywane w tunningu optycznym oraz w luksusowych SUV-ach, limuzynach i autach sportowych. Ranking opon zimowych 245/45 R18 przysłuży się między innymi właścicielom BMW Serii 5 i 6, Mercedesa S-Klasy, Opla Insigni i Citroena C5.
Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 245/45 R18
Szerokie „osiemnastki” to niezbyt często stosowany rozmiar, a przez to rzadziej produkowany – stąd mniejsza liczba bieżników do porównania, co ułatwiło wytypowanie niekwestionowanego lidera.
Tytuł złotego medalisty przypadł (po raz kolejny) fińskiemu bieżnikowi Nokian WR D4. To żadna niespodzianka, biorąc pod uwagę rewelacyjną przyczepność na mokrej nawierzchni (jako jedyna opona z zestawienia uzyskała notę „A”), oszczędność paliwową oraz stosunkowo przystępną cenę jak na opony segmentu premium. Jakby było tego mało, użytkownicy tego modelu zwracają uwagę na znakomite właściwości jezdne na śniegu oraz wysoki komfort jazdy (hałas zaledwie 69 dB) – pierwsze miejsce jest więc w pełni zasłużone. Zresztą, fiński producent coraz lepiej radzi sobie na polskim rynku, o czym świadczy wysoka pozycja innego bieżnika tej marki – opony Nokian WR A4 uplasowały się tuż za podium.
Mimo uwzględnienia wielu tańszych produktów, test opon zimowych 245/45 R18 rekomenduje przede wszystkim ogumienie klasy premium. Pierwszą dziesiątkę tworzą takie modele jak: Goodyear Ultra Grip 8 Performance, Pirelli SottoZero 3, Dunlop Winter Sport 5, Goodyear Ultra Grip Perormance Gen-1 oraz Continental WinterContact TS850. Co ciekawe, tak znakomite towarzystwo musiało ustąpić miejsce bieżnikowi klasy średniej – tańszy o 100-200 zł model Kleber Krisalp HP3 zajął drugą lokatę.
Interesują Cię najlepsze opony zimowe 245/45 R18 z segmentu ekonomicznego? Do najbardziej przystępnych cenowo propozycji z tego zestawienia należą: Matador MP92 Sibir Snow, Barum Polaris 3 oraz Nexen Winguard Sport 2.
Jeśli masz sentyment do opon produkcji francuskiej, warto rozważyć model Michelin Pilot Alpin PA4 – uzyskanie 16. miejsca na liście to żadna ujma, zważywszy na stosunkowo wysoką cenę (to jedna z najdroższych opon w zestawieniu).
Dwie ostatnie pozycje zajmują mało znane u nas bieżniki klasy premium: holenderski Vredestein Wintrac Xtreme S oraz japoński Toyo Open Country W/T. Test opon zimowych 245/45 R18 uwzględnia dane z etykiet unijnych (droga hamowania na mokrej drodze, hałas, opory toczenia), a niestety, te modele wypadły dość niekorzystnie pod tym względem. Niska ocena końcowa wynika również z niewielkiej liczby opublikowanych opinii (co przekłada się na słabą popularność) oraz mało atrakcyjnej ceny.
Lista najlepszych opon zimowych 245/45 R18 to nie wyrocznia, ale przydatne narzędzie ułatwiające rozeznanie wśród setek modeli z różnych klas cenowych. Pokazuje też, że nie zawsze warto inwestować w najdroższe bieżniki, gdyż tańsze modele niejednokrotnie prezentują lepsze parametry i zdobywają więcej pozytywnych opinii niż produkty gigantów tej branży.