Testy opon w rozmiarze 225/45 R18 nie należą do rzadkości, a z pewnością stanowią przedmiot zainteresowania właścicieli samochodów sportowo-użytkowych (np. Nissan Juke, Mitsubishi Outlander, BMW X1, Skoda Yeti, Peugeot 3008) czy sedanów w stylu Skody Superb, Mazdy 6 czy Opla Insigni. Między innymi właśnie te modele zostały fabrycznie wyposażone w szerokie opony na 18-calowych felgach. Oczywiście na sezon zimowy można zamontować węższe ogumienie (łatwiejsze przejeżdżanie przez śnieg, lepsza przyczepność na jezdni pokrytej wodą i błotem pośniegowym), jednak obecnie odchodzi się od tej tendencji. Według niektórych ekspertów stosowanie mniejszych opon skutkuje wydłużeniem drogi hamowania i pogorszeniem trakcji, zwłaszcza w przypadku aut wyposażonych w silniki o dużej mocy (czyli właśnie wyżej wymienione SUV-y). Jeśli więc Twój samochód wyjechał z fabryki na 22,5-centymetrowych oponach, nie warto tego zmieniać przed sezonem zimowym – tym bardziej, że producenci mają sporo do zaoferowania w tym rozmiarze. Sprawdź test opon zimowych 225/45 R18 przygotowany przez Auto Motor und Sport i wybierz najlepsze ogumienie do swojego auta.
Najlepsze opony zimowe 225/45 R18 – Continental ContiWinterContact TS 850P
Według magazynu AMS tytuł najlepszych opon zimowych w rozmiarze 225/45 R18 należy się niemieckiemu ogumieniu klasy premium – ContiWinterContact TS 850P. Pierwsza lokata bynajmniej nie jest zaskoczeniem – model ten wielokrotnie trafił na podium w najbardziej prestiżowych testach, m.in. Auto Bild Sportcars 2015, Sport Auto 2016, GTÜ 2017, AUTO Straßenverkehr 2017. Projektant tego ogumienia postawił na asymetryczną rzeźbę bieżnika, która dzięki zróżnicowanemu układowi bloków i rowków, łączy wysoką sprawność odprowadzania wody z doskonałą trakcją (zwłaszcza na zakrętach). W efekcie opony równie znakomicie radzą sobie na drodze pokrytej wodą czy błotem pośniegowym, jak i suchej nieutwardzonej nawierzchni.
Bieżnik ContiWinterContact TS 850P wygrał ranking opon zimowych 225/45 R18 również ze względu na zauważalny progres w stosunku do swoich poprzedników. Według producenta wersja TS 850P wykazuje o 5% lepsze osiągi na śniegu, co przekłada się na krótszą drogę hamowania i lepszą przyczepność. Co ważne dla właścicieli SUV-ów i crossoverów, opony te znoszą bardzo duże obciążenia (nawet 690 kg) oraz występują w wersji Run Flat umożliwiającej dalszą jazdę na przebitym kole. Niestety, test opon zimowych 225/45 R18 nie uwzględnia kryterium ekonomicznego – sporą wadą niemieckiego bieżnika jest wysoka cena (670-750 zł w zależności od wariantu).
Ranking opon zimowych w rozmiarze 225/45 R18 – jakie zimówki wybrać?
Drugą pozycję w zestawieniu przygotowanym przez magazyn Auto Motor und Sport zajął kolejny bieżnik z klasy premium, Dunlop Winter Sport 5. Opony te wyróżniają się doskonałymi właściwościami trakcyjnymi w najtrudniejszych warunkach zimowych (głęboki śnieg, lód, błoto pośniegowe) oraz wysoką odpornością na aquaplaning. Niestety i tym razem nabywca musi liczyć się z wysoką ceną – cały komplet w rozmiarze 22/45 R18 kosztuje ok. 2400 zł.
Test opon zimowych 225/45 R18 uwzględnia również rynkowe nowości, szerzej nieznane na polskim rynku – trzecia lokata na podium przypadła modelowi Semperit Speed-Grip 3 (ok. 480 zł za sztukę). Uzyskanie 9,9 punktów na 10 w kategorii zachowanie na śniegu skłania do bliższego zainteresowania się produktami tej marki.
Czwarte miejsce przypadło oponie z bieżnikiem asymetrycznym, Michelin Pilot Alpin PA4. Wprawdzie nie mamy tu do czynienia ze spektakularnymi osiągami, jednak organizatorzy docenili francuski bieżnik za bardzo zrównoważone i solidne parametry.
Ranking opon zimowych 225/45 R18 okazał się łaskawy także dla niemieckiej marki Fulda, będącej częścią koncernu Goodyear. Pierwszą piątkę zamyka bieżnik klasy medium Fulda Kristall Control HP2, który wykazuje bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni, jak również znakomicie radzi sobie na śniegu (pod tym względem ustępuje jedynie marce Semperit).
Szósta i siódma lokata przypadły bardzo popularnemu u nas ogumieniu, kolejno Nokian WR A4 oraz Hankook Winter i*cept evo2 W320 – choć opony te nie trafiły do pierwszej trójki czy piątki zestawienia AMS 2017, wielu polskich kierowców uważa je za najlepsze opony zimowe na nasze warunki.
Test opon zimowych 225/45 R18 zamykają opony południowokoreańskiej produkcji Kumho WinterCraft WP71 (9. miejsce) oraz ekonomiczne opony amerykańskie – Cooper Weather Master S/A 2. Niestety, znikoma ilość opinii oraz skąpe informacje o produktach ww. marek z pewnością nie skłonią polskich konsumentów do zakupu tych modeli.