Chińskie opony Sunny raczej nie cieszą się spektakularną popularnością wśród polskich konsumentów. Być może nadal nie ufamy ogumieniu made in ChRL, albo po prostu wolimy produkty ze znanym logo. A szkoda, bo i tym razem mamy do czynienia z całkiem udaną azjatycką produkcją – o ile jednak koreańska firma Nexen zdążyła wyrobić sobie u nas dobrą markę, o tyle „słoneczne” opony kojarzy niewielu kierowców. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć Ci tego producenta na przykładzie zimówek Sunny SN3830. Jakie rozwiązania w nich zastosowano i komu je polecamy?
Co wiemy o marce Sunny?
Marka o „słonecznej” nazwie jest własnością spółki South China Tire & Rubber powstałej w 1988 roku ze sprywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego. Zwolenników opon wyższej klasy zapewne ucieszy fakt, że chiński producent korzysta z technologii oraz maszyn przekazanych przez firmę Firestone będącej częścią japońskiego koncernu Bridgestone. Oprócz tego marka dysponuje nowoczesnym laboratorium, w którym prowadzi badania mające na celu ciągłe ulepszanie składu i procesu produkcji.
Co ciekawe, azjatyckie przedsiębiorstwo pozostaje otwarte na współpracę z zachodnioeuropejskimi fabrykami, od których pozyskuje nowoczesne wyposażenie. To ważna informacja, gdyż przeciwnicy chińskiego ogumienia zazwyczaj argumentują swoje stanowisko tym, że tamtejsi producenci stosują archaiczne technologie i nie modernizują ubogich parków maszynowych.
Obecnie marka Sunny wytwarza ok. 48 mln opon rocznie, a jej rynek zbytu obejmuje przeszło 120 państw na całym świecie. Jednym z produktów, który dotarł również do naszego kraju, jest zimowy model Sunny SN3830. Co możemy o nim powiedzieć?
Sunny SN3830 – podstawowe informacje
Opony oznaczone kodem SN3830 powstały w 2012 roku i wówczas dostępna rozmiarówka obejmowała 130 różnych wielkości. Dziś możesz wybierać spośród kilkudziesięciu modeli pasujących na felgi od 14 do 19 cali. Wiele wariantów wykazuje podwyższoną wytrzymałość na obciążenie, rozpoznasz je po skrócie XL. Najmocniejsze produkty z tej serii oznaczano indeksami 108 i V – ta informacja mówi, że opona może jechać z prędkością do 240 km/h i znosi ciężar do 1000 kg na oponę.
Jednak to nie wytrzymałość ani osiągi są tu największym atutem – do zakupu chińskich opon może przekonać Cię głównie atrakcyjna cena. Za komplet zimówek Sunny SN3830 zapłacisz od 680 do 2050 zł w zależności od rozmiaru (popularniejsze są tańsze). Na rynku znajdziesz opony z bieżącej produkcji, co często ma znaczenie dla ich trwałości – nie każdy sprzedawca wie, jak przechowywać gumy bez uszczerbku dla jakości. Oczywiście w razie stwierdzenia wad produkcyjnych możesz liczyć na wymianę opony lub zwrot pieniędzy, przy czym gwarancja obejmuje okres do 2 lat od dnia zakupu.
Technologia i parametry
Opony zimowe Sunny SN3830 należą do klasy budżetowej i nie mamy zamiaru Cię przekonywać, że są tak samo dobre jak ogumienie zakwalifikowane do segmentu średniego lub premium. Jednak na korzyść chińskich opon przemawia fakt, że producent zastosował rozwiązania znane z droższych modeli.
Mamy tu bieżnik kierunkowy z trzema bardzo głębokimi kanałami obwodowymi – dzięki tej technologii opona nie wpada w poślizg na jezdni zalanej wodą czy błotem pośniegowym. Z kolei zygzakowate lamelki ułożone pod różnymi kątami poprawiają przyczepność na śniegu i lodzie, a zarazem dbają o stabilność jazdy podczas wykonywania manewrów.
Inżynierowie pracujący nad zimowkami Sunny SN3830 użyli również nowoczesnych surowców, dzięki którym guma nie sztywnieje w ekstremalnych temperaturach. Elastyczny bieżnik pewnie trzyma się drogi, co przekłada się na skuteczne hamowania i bezpieczne wyprzedzanie w surowym zimowym klimacie. Nowoczesny skład zapewnia również niższą masę, dzięki czemu zredukowano opory toczenia opony (a więc i spalanie paliwa).
W ogumieniu Sunny SN3830 zadbano również o równomierny rozkład ciśnienia wewnętrznego, co oczywiście daje korzystny efekt w postaci wolniejszego i bardziej jednorodnego ścierania bloków bieżnika.
Zapewne ciekawi Cię, jak wygląda etykieta unijna przygotowana dla zimówek SN3830. Cóż, w przypadku opon budżetowych nie można się spodziewać rewelacyjnych parametrów, dlatego ocena „E” za opory toczenia nie powinna Cię zaskoczyć. Lepsze wyniki udało się uzyskać za drogę hamowania na mokrej nawierzchni – tutaj wiele wariantów zasłużyło na dobrą notę „C”, choć zdarzają się rozmiary o przyczepności na poziomie klasy „E”. Hałas w granicach 71-72 dB zdecydowanie poprawia notowania chińskiego ogumienia i wróży całkiem przyjemne podróżowanie.
Osoby korzystające z opon Sunny SN3830 zdecydowanie najlepiej oceniają koszt zakupu całego kompletu oraz – tu niespodzianka – trwałość bieżnika. Za najsłabsze strony tego modelu uznano zachowanie w trudnych zimowych warunkach (lód, śnieg, woda), na średnim poziomie oceniono komfort użytkowania i przyczepność na suchej nawierzchni. Co ciekawe, wielu kierowców zwróciło uwagę na ciekawy (dość agresywny) wygląd bieżnika.
Niewątpliwie chińskie ogumienie znajdzie jeszcze wielu nabywców w naszym kraju – ten model sprawdzi się przede wszystkim u osób, które nie lubią szarżować na drodze i potrzebują auta głównie do pokonywania znajomych tras w mieście lub na jego obrzeżach. Wielu kierowców skusi niska cena Sunny SN3830, a według ekspertów lepiej częściej kupować tańsze opony niż za rzadko wymieniać bieżniki z droższej półki.