W 2017 roku austriacki  Semperit zaprezentował kierowcom kolejną odsłonę ogumienia zimowego z serii Speed-Grip. Choć na pierwszy rzut oka zmiany wzoru bieżnika wydają się kosmetyczne, nowe opony są lepiej wyważone i wykazują większą skuteczność na śniegu. Niestety, ze względu na nieodległą datę premiery wciąż brakuje rzetelnych opinii użytkowników i recenzji na stronach branżowych, przez co wielu konsumentów wzbrania się przed wypróbowaniem tej nowości. Sprawdźmy więc, czego można się spodziewać po zimówkach Semperit Speed-Grip 3, ile kosztują i jak oceniono najważniejsze parametry w tym modelu.

Marka Semperit w pigułce

Austriacka marka Semperit jest dobrze znana zwolennikom niedrogiego ogumienia kwalifikującego się do segmentu ekonomicznego (budżetowego). Początki istnienia firmy sięgają lat 20. XIX wieku, wówczas wiedeńskie przedsiębiorstwo specjalizowało się w produkcji nieprzemakalnych ubrań.  Pierwsze opony opuściły fabrykę dopiero w 1900 roku, przy czym nazwą Semperit (z łac. semper it = zawsze w drodze) zaczęto posługiwać się sześć lat później. Do ważnych momentów w istnieniu firmy należy m.in. powstanie pierwszych zimówek Goliat (1936 r.), wyprodukowanie opon bezdętkowych „whitewall” , sukces opon z kolcami M+S 181 oraz przejęcie fabryki  przez niemiecki koncern Continental (1985 r.).

W latach 30. XX wieku przedsiębiorstwo prowadziło działalność na terenie naszego kraju pod szyldem  Polskie Zakłady Gumowe „Semperit”. Współpraca marki z Polską trwa do dziś – tym razem pod postacią Zakładu Produkcji Taśm Przenośnikowych „Sempertrans” zlokalizowanego w Bełchatowie.

Oczywiście dla kierowców najważniejszy pozostaje fakt przejęcia produkcji opon samochodowych przez spółkę Continental. Jednak czy ekonomiczne zimówki Semperit Speed-Grip 3 spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa i osiągów, z których słynie niemiecki gigant?

Speed-Grip 3 – rozwiązania technologiczne

Nie zaskoczymy Cię informacją, że w oponach Semperit Speed-Grip 3 zaprojektowano bieżnik kierunkowy – to najczęściej spotykane rozwiązanie w ogumieniu zimowym. W tym konkretnym modelu zastosowano dwa szerokie kanały obwodowe, pomiędzy którymi przebiegają ukośne rowki centralne połączone ze sobą pionowymi kanalikami. Po bokach opony umieszczono dość głębokie rowki poprzeczne. Taki układ najlepiej spełnia swoje zadanie podczas ulew i roztopów, gdy warunkiem zachowania bezpieczeństwa jest szybkie odprowadzanie wody z powierzchni opony. Po oponach Semperit Speed-Grip 3 można zatem oczekiwać niskiego ryzyka aquaplaningu oraz krótkiej drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Nie można jednak zapominać, że mamy do czynienia przede wszystkim z oponami zimowymi – gęsto rozlokowane nacięcia oraz specjalnie zaprojektowane „haczyki” poprawiają przyczepność samochodu na  śniegu i błocie pośniegowym. Opony te sprawnie pokonują nierówności terenu oraz dbają o stabilny tor jazdy, zapewniając tym samym komfortowe podróżowanie w zimowych warunkach. Nie bez znaczenia jest wysoka trwałość bieżnika, dzięki której ogumienie Speed-Grip 3 zachowuje dobrą przyczepność przez długi czas eksploatacji.

Etykieta unijna

Rzadko się zdarza, aby dany model opony prezentował takie same osiągi w każdym rozmiarze. Tymczasem etykieta unijna przygotowana dla zimówek Semperit Speed-Grip 3 wygląda niemal identycznie niezależnie od wielkości. Miłym zaskoczeniem jest wysoka ocena drogi hamowania na mokrej nawierzchni – oczywiście istnieją lepsze noty od „C”, jednak to znakomity wynik w segmencie opon budżetowych. Niestety, gorzej wypadają opory toczenia, bo w tej kategorii zimówki Semperita zasłużyły zaledwie na ocenę „E”. Na mniejsze zużycie paliwa mogą liczyć jedynie użytkownicy rozmiaru 195/55 R20, który trafił do wyższej klasy „C”. Kwestia komfortu jazdy jest mocno subiektywna, jednak pewną wskazówką może być pomiar hałasu – według etykiety model Speed-Grip 3  emituje od 71 do 73 dB, przy czym najbardziej hałaśliwe są opony na duże felgi 19-20 cali.

Pozostałe parametry i cena

A propos rozmiarów, producent zapewnia dość szeroki przekrój dostępnych wielkości. Ten model przyjmuje szerokości od 185 do 275 mm i można go dopasować do felg o średnicy od 15 do 20 cali. Wiele wariantów wyposażono we wzmocnioną konstrukcję (XL) i rant ochronny na felgę (FR), co zapewnia oponie większą wytrzymałość przy rozwijaniu dużych prędkości i przewożenia sporych ładunków.

Zalety najnowszych zimówek Semperita potwierdzają oceny podstawowych parametrów. Opony te można śmiało nazwać śniegowymi – przyczepność na drodze pokrytej białym puchem została oceniona najwyżej. Speed-Grip 3 zbiera świetne noty także za zachowanie na mokrej nawierzchni i lodzie, co rzadko się zdarza wśród ogumienia klasy budżetowej. Producent zasłużył również na uznanie także za trwałość bieżnika i stabilność jazdy na suchej drodze. Za najsłabsze w tym modelu uznano oszczędność paliwa i cenę, jednak mimo to aż 81% użytkowników przychyla się do ponownego zakupu najnowszego dzieła Semperita.

Niestety, nawet nowe i bardzo odporne ogumienie może ulec uszkodzeniu wskutek wad materiałowych lub produkcyjnych. W tych okolicznościach użytkownicy zimówek Semperit Speed-Grip 3 mogą liczyć na znakomite warunki rękojmi. Autoryzowane punkty obsługi gwarancyjnej przyjmują reklamacje nawet do 5 lat od daty produkcji lub do maksymalnego dopuszczalnego zużycia bieżnika. Co ważne, jeśli wada zostanie zgłoszona w ciągu dwóch pierwszych lat, wówczas producent wymieni opony na nowe.

Pozostaje jednak kwestia ceny, która dla wielu kierowców wydaje się nieadekwatna do swojej klasy (ekonomiczna). Za jedną sztukę Speed-Grip 3 trzeba zapłacić od 230 do 750 zł. To dużo czy mało? Ocenę pozostawiamy Tobie, jednak trzeba pamiętać, że rzadziej spotykane rozmiary są droższe, a wyższa cena wynika również ze stosunkowo niedawnej premiery tego ogumienia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here