Włoskie przedsiębiorstwo Pirelli od ponad stu lat jest kojarzone z wyścigami samochodowymi, choć produkuje opony także na potrzeby zwykłych śmiertelników. Wprawdzie ulice Warszawy czy Zakopanego trudno porównać do toru Formuły 1, jednak rozwiązania technologiczne producenta z Mediolanu sprawdzają się także w przestrzeni publicznej. Nic dziwnego – wszak mamy do czynienia z ogumieniem klasy premium, które niezmiennie cieszy się rewelacyjną opinią wśród właścicieli aut luksusowych i sportowych. I właśnie dla takich klientów w 2012 roku zaprojektowano opony Pirelli Scorpion Winter. To zimówki skrojone na miarę samochodów terenowych, SUV-ów i crossoverów, a więc przystosowane do znacznego obciążenia i dużych prędkości. Być może w kolejnym sezonie założysz je właśnie w swoim aucie?

Jak wygląda oferta na włoskie „Skorpiony”?

Opony, które debiutowały ładnych parę lat temu, zazwyczaj mają dość okrojoną ofertę. Jednak niesłabnąca popularność i aktualność zastosowanych technologii sprawiły, że najważniejsze rozmiary nadal są dostępne w bieżącej sprzedaży. Popyt z pewnością napędza cena – Pirelli Scorpion Winter kosztują od 370 zł za sztukę, a z racji na odległą datę premiery często można trafić na atrakcyjne wyprzedaże. Oczywiście kierowcy potrzebujący naprawdę sporych opon będą musieli wydać  o wiele więcej, bo aż 2500-3500 zł za sztukę.

Paleta dostępnych w polskich sklepach modeli Scorpion Winter zaczyna się od opon o szerokości 215 mm i profilu 60%, a kończy na rozmiarze 325/55 R22. Ogumienie produkowane jest na felgi od średnicy od 16 do 22 cali, co daje duże możliwości w dopasowaniu właściwego rozmiaru. Jak przystało na opony do SUV-a, większość produktów z tej kolekcji ma wzmocnioną konstrukcję, która zapewnia ponadprzeciętną wytrzymałość na obciążenie. Ponadto niektóre warianty wyposażono w rozwiązania, które umożliwiają dalszą jazdę po utracie ciśnienia w oponie – rozpoznasz je po oznaczeniach „Run Flat” oraz „Seal Inside” (technologia wprowadzona na rynek przez Pirelli). Takie ogumienie nie tylko zapobiega nieoczekiwanemu spieszeniu w trakcie podróży, ale przede wszystkim pozwala uniknąć groźnego wystrzału opony podczas jazdy z dużą prędkością. A skoro o tym mowa, warto przyjrzeć się indeksom nośności i prędkości – zgodnie z oznaczeniami, najbardziej wytrzymałe zimówki z kolekcji Scorpion Winter są przystosowane do prędkości max 240 km/h i obciążenia do 1060 kg na oponę. Znając indeksy, łatwiej dobierzesz model adekwatny do swojego samochodu i stylu jazdy.

Przeglądając tabelę rozmiarów Pirelli Scorpion Winter, możesz natknąć się na „tajemnicze” dwuliterowe oznaczenia – to nic innego jak skróty od homologacji opon, które mówią o zoptymalizowaniu danego modelu pod konkretną markę samochodu. I tak, opony z oznaczeniem „MO” są przystosowane do Mercedesów, „AO” – do Audi, zaś „N1” są dedykowane właścicielom aut marki Porsche.

Jeśli zdecydujesz się na zimówki Pirelli, warto uwzględnić warunki gwarancyjne. Możesz zgłosić reklamację do 5 lat liczonych od daty produkcji, a nie od daty zakupu – radzimy zatem zwrócić uwagę na datę wytoczenia opony z fabryki (zapis czterocyfrowy, tydzień i rok).

Etykieta unijna

W modelu Pirelli Scorpion Winter mamy do czynienia z dość zrównoważonymi parametrami – wszystkie rozmiary wypadają podobnie w porównaniu drogi hamowania na mokrej nawierzchni, spalania paliwa i emitowanego hałasu. Pod względem bezpieczeństwa opony spisują się bardzo dobrze – większość rozmiarów spełnia standardy klasy „C” (kilka uzyskało lepszą ocenę „B” i gorszą „E”). Równie znakomicie oceniono opory toczenia – klasa „C” sugeruje, że z tymi zimowkami zużyjesz zauważalnie mniej paliwa. Pewne zastrzeżenia może budzić poziom emitowanego hałasu (71-73 dB), jednak zimówki do aut 4×4 nigdy nie były specjalnie ciche.

Jakie rozwiązania zastosowano w oponach Pirelli Scorpion Winter?

Przeczytałeś wcześniej o specjalnych technologiach, dzięki którym opony są zdolne do dalszej podróży nawet po utracie ciśnienia. Wiesz już, że niemal każdy wariant z tej serii ma wzmocnioną konstrukcję, adekwatną do szybkich i ciężkich samochodów. Ale to nie wszystko.

Projekt opon Pirelli Scorpion Winter został wdrożony w 2012 roku, a mimo to nadal „nie odstaje” od nowszych propozycji klasy premium. Mamy tu bieżnik kierunkowy, który najlepiej sprawdza się w okresie jesiennych ulew i wiosennych roztopów. W takich oponach woda nie zalega, ale zostaje szybko wyrzucona na zewnątrz, co minimalizuje ryzyko aquaplaningu i zapewnia skuteczne hamowanie na mokrej nawierzchni. W tym modelu za sprawne odprowadzanie wody odpowiada system dwu-i czterokanałowych rowków biegnących przez cały obwód opony. Z kolei bezpieczna jazda na śniegu (także przy dużej prędkości ) jest zasługą optymalnego układu lameli, które rozmieszczono pod różnymi kątami na każdym bloku.

Opony Pirelli Scorpion Winter zachowują dobrą przyczepność także na suchej drodze – specjalne ukształtowanie bieżnika zapewnia większą powierzchnię styku z nawierzchnią, co przekłada się na stabilność prowadzenia i krótką drogę hamowania.

Co ważne, na tych oponach naprawdę można zaoszczędzić – dzięki wprowadzeniu nowoczesnej mieszanki gumowej inżynierom Pirelli udało się zredukować opory toczenia. W rezultacie włoskie zimówki zużywają mniej paliwa, co jest korzystne i dla środowiska, i dla portfela kierowcy. W dodatku zastosowane tworzywo ściera się wolniej, dzięki czemu minie długi czas, zanim zauważysz pogorszenie osiągów i wymienisz opony na nowe.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here