Początki produkcji samochodu Mercedes klasy E datowane są na 1984 rok, kiedy to model oznaczony jako W124 zastąpił tzw. „beczkę”, czyli mercedesa W123. Choć auto od początku spełniało standardy segmentu średniego-wyższego, wówczas jeszcze nikt nie mówił o „klasie E” – tej nazwy zaczęto używać dopiero dziewięć lat po debiucie najnowszego projektu Bruno Sacco dla koncernu Daimler-Benz. W tym wpisie przedstawimy pokrótce historię „okularnika” i sprawdzimy, jakie opony do Mercedesa klasy E są zgodne z zaleceniami producenta.
Historia marki Mercedes klasy E
Pierwowzór mercedesa W123 przetrwał w stanie niezmienionym do października 1992 roku, następnie został zmodernizowany i przedstawiony branży jako pierwszy model „klasy E”. Klienci mogli kupić auto w pięciu rodzajach nadwozia: sedan (4 i 6 drzwi), kombi, cabrio, coupé i limousine, a także samo podwozie przeznaczone pod zabudowę pojazdów specjalnych. Do wyboru były zarówno silniki benzynowe (R4, R6, V8), jak i wysokoprężne (R4, R5, R6) – lista różnych jednostek napędowych prezentowała się imponująco jak na tamte czasy. W latach 1992-1993 model W123 przeszedł małą ewolucję – najpierw wzbogacono wyposażenie (poduszka dla kierowcy, elektryczne lusterko), następnie zmieniono wygląd zewnętrzny auta (reflektory, kierunkowskazy, maska, lampy tylne, zderzaki, klapa bagażnika). W roku 1993 zaczęto używać nazwy Mercedes klasy E.
Choć mercedesa W123 produkowano jeszcze do 1997 roku (cabrio i wersje specjalne), dwa lata wcześniej Daimler-Benz wypuścił na rynek drugą generację klasy E – W210. Następca był dostępny w trzech regularnych wersjach stylistycznych: Classic, Elegance i Avantgarde, jednak bardziej wymagający klienci mogli zamówić usportowionego mercedesa wyprodukowanego według indywidualnych preferencji przez fabrykę AMG. Obok szerokiej gamy silników benzynowych (R4, V6/R6, V8/AMG) klienci mieli do wyboru kilka jednostek dieslowskich (R4, R5, R6).
Mercedes klasy E zmieniał się jeszcze trzykrotnie – lata 2002-2009 należały do modelu W211, przez kolejnych siedem lat produkowano wersję W212, zaś od 2016 roku zaprezentowano piątą generację z oznaczeniem W213. Pod względem stylistycznym auto przypomina mercedesa klasy luksusowej (W222), zaś technicznie należy do najlepiej rozwiniętych projektów niemieckiej marki.
Wbrew pozorom, powyższe informacje mają wiele wspólnego z tym, jakie kupisz opony – Mercedes Klasa E może być wyposażony zarówno w wąskie ogumienie o wysokim profilu, jak i szerokie pasujące na dużą felgę. Dedykowany rozmiar opon zależy bowiem od generacji auta (a tu mamy aż 5 do wyboru), linii stylistycznej, wersji wyposażenia i silnika. Po ustaleniu tych danych możesz z łatwością znaleźć właściwy model za pomocą internetowych konfiguratorów opon.
Jakie opony do mercedesa klasy E?
Jak dowiedzieć się, jaki rozmiar opony zaleca producent samochodu, nie korzystając z Internetu? Jeśli masz mercedesa „od nowości”, możesz po prostu zasugerować się oznaczeniami widniejącymi na dotychczasowym ogumieniu. Jednak jeśli kupiłeś auto z rynku wtórnego, nie ma pewności, że poprzedni właściciel zamontował opony zgodne z fabrycznymi. Na szczęście producent zawsze umieszcza takie informacje, wystarczy zajrzeć do książki pojazdu lub instrukcji obsługi. Oznaczenia opon możesz znaleźć także na naklejce/tabliczce znamionowej, którą umieszcza się zazwyczaj na wewnętrznej stronie drzwi od kierowcy, w bagażniku oraz na wlewie paliwa.
Jak już wspomnieliśmy, to wyposażenie i wersja auta decydują o tym, jakie zamontujesz opony. Mercedes klasa E mógł wyjechać z fabryki na ogumieniu w rozmiarze: 195/65 R15, 225/55 R16, 245/45 R17 lub 265/35 R18. Jako zamienników możesz użyć węższego bieżnika w rozmiarach 185/65 R15 lub 205/65 R15 – niektórzy kierowcy specjalnie zakładają mniejsze opony na zimę, aby uzyskać lepszą przyczepność na wodzie i błocie pośniegowym. Z kolei fani sportowego tunningu często decydują się na ogumienie niskoprofilowe, tj. 255/40 R17 lub 275/30 R19.
Oczywiście nie wolno wybierać rozmiaru na chybił-trafił – przed zakupem koniecznie sprawdź, jakie opony do mercedesa klasy e dopuszcza producent. Ponadto właściciele nowych aut powinno upewnić się, czy warunki gwarancyjne wymuszają stosowanie wyłącznie ogumienia homologowanego, czyli zaprojektowanego specjalnie z myślą o konkretnym samochodzie. Przykładowo, opony do mercedesa marek Michelin, Continental i Pirelli noszą oznaczenie MO.