Ford Fiesta to amerykański samochód klasy miejskiej, utożsamiany z niewielkimi gabarytami i jeszcze skromniejszym silnikiem. Choć sylwetka tego modelu nie zapiera tchu w piersiach, jest to bodaj najlepiej rozpoznawalny samochód Forda w Polsce – nic dziwnego, wszak dzięki swej ekonomiczności nieustannie przewija się na naszych ulicach. Ciekawi Cię długa historia tego samochodu? A może jesteś jego właścicielem i właśnie teraz zastanawiasz się, jakie opony do Forda Fiesty są zgodne z wyposażeniem fabrycznym? W takim razie ten wpis przyda się również Tobie!
Ford Fiesta – ekonomiczny hatchback dla każdego
Ford Fiesta to jurny staruszek – pierwszy model tego samochodu wyjechał z fabryki dokładnie w 1975 roku, a rok później trafił do seryjnej produkcji, która trwała do 1983 roku. Nowy pomysł projektantów Forda przyjął postać 3-drzwiowego hatchbacka dostępnego aż w 6 wersjach wyposażeniowych. Impulsem do stworzenia Fiesty był kryzys paliwowy, toteż auto miało w zamierzeniu zapewniać ekonomiczne podróżowanie. Nic więc dziwnego, że oferta jednostek napędowych zaczynała się od silnika o pojemności 0.9 l i mocy 40 KM, a kończyła na silniku 1.6 i mocy 83 KM (wersja usportowiona).
Ford Fiesta II zajmował linię produkcyjną w latach 1983-1989. Najwyraźniej pierwsza wersja sprawowała się bez zarzutu, bowiem producent wprowadził jedynie zmiany w wyglądzie auta. Sylwetka Fiesty II zyskała bardziej opływowe kształty oraz zaokrąglone lampy, natomiast po 4 latach produkcji dodano bezstopniową skrzynię biegów wzorowaną na Fiacie Uno.
Trzecia generacja Forda Fiesty (1989-1996) przyniosła nieoczekiwane zmiany – oprócz 3- i 5-drzwiowego hatchbacka osoby zainteresowane tym modelem mogli kupić… 3-drzwiową furgonetkę. W dodatku oferta powiększyła się do 12 wersji wyposażeniowych, dodano także nowe jednostki napędowe, m.in. silnik 1.6 Turbo 130 KM oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1.8 i mocy 60/75 KM.
Furgon Fiesty pojawił się również w czwartej generacji produkowanej w latach 1995-2002. Dodatkowo na wybranych rynkach (m.in. w Afryce Południowej, Brazylii i Chinach) wprowadzono sedana. W 1999 roku przeprowadzono facelifting, który polegał na unowocześnieniu przednich reflektorów, zderzaka i tylnych lamp. Zmiany te były zgodne z fordowskim stylem New Edge, który charakteryzował się m.in. geometryzacją oraz ostrymi liniami.
Piąta generacja Forda Fiesty trafiła do produkcji w trzecim kwartale 2001 roku, natomiast cztery lata później klienci mogli zamówić już wersję po liftingu (m.in. z nowymi reflektorami, zderzakiem i atrapą chłodnicy, a także systemem ABS w standardzie). Producent oferował 9 wersji wyposażeniowych, przy czym aż 4 były niedostępne w naszym kraju. Oferta silnikowa zawierała jednostki benzynowe o pojemności 1.25 – 2.0 oraz Diesle 1.4 – 1.6 TDCi, przy czym największe silniki były poza zasięgiem polskim klientów.
Produkcja szóstej generacji Forda Fiesty trwała od 2008 do 2017 roku – w tym czasie auto występowało w 10 wersjach przed liftingiem oraz w 11 po liftingu. Oprócz tego wymagający klienci mogli zamówić pakiety doposażające dostępne tylko dla niektórych wersji (w tym Trend, Sport i Titanium). Jak przystało na ekonomiczne auto klasy miejskiej, oferta silnikowa zawierała małolitrażowe jednostki o pojemności od 1.0 do 1.6 l (benzyna) oraz od 1.4 do 1.6 l (Diesel).
Ford Fiesta VII trafił do pierwszych klientów w 2017 roku. Podobnie jak swój poprzednik, nowy model otrzymał smukłą sylwetkę z opływowym przodem i dość szerokim wlotem powietrza. W aucie pojawiło się kilka nowości, m.in. ekran dotykowy, luksusowy system dźwiękowy, podgrzewana kierownica, wielofunkcyjny wyświetlacz z zegarami. Podstawową jednostką napędową jest silnik benzynowy o pojemności 1.1 l i mocy 70 lub 85 KM, oprócz tego do oferty trafił turbodoładowany silnik EcoBoost 1.0 w wariantach 100, 125 i 140 KM oraz silniki wysokoprężne dostępne jedynie w egzemplarzach z manualną skrzynią biegów.
Zastanawiasz się, do czego przydadzą Ci się te wszystkie informacje, skoro w garażu masz tylko jedno auto? Otóż zarówno generacja i rok produkcji, jak i wersja nadwozia oraz rodzaj silnika, mają wpływ na fabryczny rozmiar opony. Ford Fiesta to samochód siedmiu generacji (niektóre źródła mówią o ośmiu) oraz kilku liftingów, w związku z czym nowemu właścicielowi niełatwo dopasować właściwe ogumienie pod dany model. Jeśli więc nie masz pewności, czy poprzedni użytkownik auta stosował się do zaleceń producenta, zajrzyj do instrukcji pojazdu albo skorzystaj z internetowego konfiguratora opon. Jakich rozmiarów możesz się spodziewać?
Opony Ford Fiesta – typowe rozmiary fabryczne
Najstarsze egzemplarze Forda Fiesty z lat 1976-1983 jeździły na „trzynastkach” o szerokości 155 mm i profilu 70%. Takich samych opon potrzebowały kolejne roczniki z generacji II i III. Opony do Forda Fiesty IV generacji również pasowały na felgi 13 cali, jednak miały nieco szerszy bieżnik i niższy profil (165/65). Załóżmy jednak, że nie jesteś w posiadaniu modelu kolekcjonerskiego i jeździsz całkiem „nowym” fordem z lat 2002-2012. Wówczas – w zależności od wersji wyposażenia i silnika – będziesz potrzebować opon w rozmiarze: 175/65 R14, 195/45 R16 lub 205/40 R17. Z kolei fabryczne opony do Forda Fiesty VI generacji po faceliftingu często przyjmują rozmiar 185/60 R15, 195/55 R15, 195/50 R16. Na seryjnym wyposażeniu VIII generacji znajdują się opony w rozmiarze 195/55 R15, 195/50 R16, 195/60 R15 oraz 205/45 R17.
Zamiast ogumienia zalecanego przez producenta możesz użyć rozmiarów opcjonalnych, oczywiście dopasowanych do konkretnego modelu. Dopuszczalne zamienniki opon do Forda Fiesty obejmują rozmiary: 175/65 R14, 195/45 R16, 195/50 R16, 195/55 R16, 205/40 R17, 205/45 R17 oraz 205/40 R18.