Jeśli stoisz przed zakupem nowego kompletu opon zimowych, nie mogłeś nie słyszeć o fińskim bieżniku Nokian WR D4. Nazwa tego ogumienia co i rusz przewija się w testach, artykułach motoryzacyjnych, telewizyjnych programach poradnikowych, czy wreszcie wśród kierowców wymieniających swe doświadczenia na forach internetowych. I zdecydowana większość interlokutorów ocenia je bardzo pozytywnie – jak na zimówki klasy premium osiągają dość przystępne ceny, a przy tym są wyjątkowo komfortowe i bezpieczne. Jednak jak to mówią, w każdej beczce miodu znajdzie się łyżka dziegciu. Niektórym kierowcom przeszkadza to, że opony firmy Nokian produkowane są obecnie w Rosji – fińska fabryka zaopatruje wyłącznie rynek skandynawski. Jeśli jednak pominiemy ten fakt okazuje się, że zimowe ogumienie WR D4 to produkt niemalże idealny. Pod każdym względem.

Zróżnicowana kolekcja opon zimowych

Pokonujesz dalekie odległości, często z dużym obciążeniem, więc szukasz opon o wzmocnionej konstrukcji typu XL? Twój sąsiad jeździ kompaktowym autkiem i potrzebuje ogumienia w standardowym rozmiarze na 15-calowych felgach? Twój kolega z pracy poszukuje szerokich i wytrzymałych opon do swojego SUV-a? Żaden problem – Nokian WR D4 to bardzo wszechstronna seria, oferująca opony w rozmiarze od 155/65 R14 do 245/45 R18, na felgi od 14 do 20 cali. Znajdziesz tu zarówno sporo standardowych i najpopularniejszych rozmiarów, jak i opony niskoprofilowe na wielkie felgi. W dodatku kierowcy o specjalnych wymaganiach mają do dyspozycji sporo wariantów wzmacnianych (XL), które wykazują podwyższoną nośność, są bardziej wytrzymałe i lepiej znoszą długie dystanse z dużym obciążeniem. W kolekcji WR D4 nie zabrakło również kilku rozmiarów wyprodukowanych w technologii Run Flat (niektóre z rantem ochronnym) – z takimi oponami nie grozi Ci przymusowy  postój w szczerym polu z powodu przebicia opony.

Przyznasz więc, że jest w czym wybierać. Co ważne, równie zróżnicowane jak cała oferta są ceny opony – Nokian WR D4 kosztują od 220 do 860 zł za sztukę, przy czym za jeden z najpopularniejszych rozmiarów (205/55 R16) zapłacisz ok. 300 zł. Kwoty nie wydają się przerażające, zwłaszcza jeśli porównasz je z innymi oponami klasy premium i znakomitymi osiągami fińskiego bieżnika.

Nokian WR D4 – technologia i zalety

Według producenta opony WR D4 zostały stworzone specjalnie z myślą o potrzebach mieszkańców Środkowej Europy. Zresztą, biorąc pod uwagę warunki na polskich drogach w zimie, nasi kierowcy nie pogardziliby również oponami przygotowanymi na rynek skandynawski. W każdym razie, fińska marka zna się na rzeczy – Nokian WR D4 to idealna opona na surową zimową aurę, z którą nie grozi Ci ani „taniec na lodzie”, ani buksowanie w zaspach.

Stabilne prowadzenie i bezpieczeństwo w każdej sytuacji drogowej to zasługa:

  • kierunkowego bieżnika w kształcie strzałek, który zapobiega efektowi aquaplaningu;
  • dużej głębokości bieżnika (8,80 mm);
  • zoptymalizowanych komputerowo bloków i lameli (Block Optimized Siping), które odpowiadają za przyczepność, hamowanie i kierowalność;
  • żebra centralnego Steering Precision Rib dbającego o precyzyjne prowadzenie;
  • zróżnicowanych bloków (małych  Snow Performance Blocks i sztywnych Stiff Handlings Blocks), dzięki którym opona bezproblemowo przedziera się przez śnieg;
  • ukośnie ściętym blokom barku (Deep Snow Buster), które zapobiegają poślizgowi na zakrętach i poprawiają zachowanie opony na śniegu;
  • polerowanych rowków i skosów Slush Blower, które wspomagają odprowadzanie wody i błota pośniegowego z opony;
  • mieszance gumowej z dodatkiem krzemionki i oleju rzepakowego Nokian Twin Trac Silica, która zapewnia szereg korzyści: mniejsze spalanie paliwa, niższe opory toczenia, doskonałą przyczepność podczas mrozów, wolniejsze ścieranie bieżnika;
  • wskaźnika zużycia bieżnika TWI 468, który informuje o stopniowej utracie właściwości opony i konieczności wymiany na nową.

Jak widzisz, opony Nokian WR D4 są wręcz najeżone nowoczesnymi rozwiązaniami, dzięki którym użytkowanie tego modelu zapewnia bezpieczne i oszczędne podróżowanie. Zwróć jednak uwagę, że na rynku dostępna jest również poprzednia wersja tej opony – Nokian WR D3. Wprawdzie cena jest nieco niższa, jednak ogumienie z nowej kolekcji wykazuje lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni i generuje mniejszy hałas.

Etykieta unijna

I jak się okazuje, wymienione wyżej rozwiązania nie mają nic wspólnego z marketingowymi przechwałkami – opinie kierowców i techniczne parametry potwierdzają zalety fińskiego ogumienia. Warto wspomnieć chociażby o tym, że opony z tej kolekcji jako pierwsze na świecie (wśród opon zimowych klasy premium) zdobyły najwyższą notę „A” za drogę hamowania na mokrej nawierzchni.

Co ważne, pozostałe dane z etykiety unijnej prezentują się równie imponująco. Model Nokian WR D4 okazuje się bezkonkurencyjny pod względem komfortu użytkowania: emisja hałasu na poziomie 68-69 dB gwarantuje niezwykle przyjemną jazdę, bez konieczności pogłaśniania radia czy przekrzykiwania się z pasażerami. Zgodnie z obietnicami producenta mieszanka gumowa Nokian Twin Silica zapewnia bardzo ekonomiczny „efekt uboczny” – poza zachowaniem elastyczności w skrajnych temperaturach, cechuje się niskimi oporami toczenia (nota B-C w tej kategorii), dzięki czemu płacisz mniej za paliwo.

Nokian  WR D4 – dlaczego warto?

Jeszcze do niedawna fińska marka dopiero „raczkowała” na polskim rynku oponiarskim, dziś bierze udział w prawdziwym sprincie, zostawiając w tyle ogumienie niemieckiej, francuskiej czy nawet amerykańskiej produkcji.  Polscy kierowcy masowo wykupują „Nokiany”, po czym nie szczędzą im pochwał w Internecie. Możesz jednak spotkać się z opiniami, jakoby modele produkowane w Rosji były gorszej jakości od opon przeznaczonych na rynek skandynawski. Co ciekawe, mechanicy mający do czynienia z obiema wersjami tego ogumienia nie stwierdzili żadnych różnic podczas wyważania czy wymiany opon.

Natomiast jeśli pominiemy tę kwestię, opony zimowe Nokian WR D4 zbierają praktycznie same pozytywne opinie. Użytkownicy zwracają uwagę m.in. na spokojną i płynną jazdę na długich dystansach i przy prędkości autostradowej, skuteczne hamowanie w kryzysowych sytuacjach, sprawne ruszanie na oblodzonej czy ośnieżonej nawierzchni, brak problemów przy wyjeżdżaniu z zasypanej drogi. Jak się okazuje, producent nie pomylił się także w kwestii oporów toczenia i emitowanego hałasu – kierowcy potwierdzają zauważalnie niższe zużycie paliwa i wręcz „bezszelestne” podróżowanie. Podsumowanie modelu Nokian WR D4 nie może być zatem inne – to po prostu bardzo dobre opony zimowe klasy premium, które spełnią oczekiwania osób jeżdżących dużo i po trudnym terenie.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here