Od opon zimowych klasy premium masz prawo oczekiwać bardzo dobrej przyczepności niezależnie od temperatury, opadów czy jakości pracy drogowców. Masz prawo oczekiwać, że opona uchroni Cię przed poślizgiem podczas pokonywania ostrych zakrętów czy nagłego hamowania w trudnych warunkach. Wreszcie, masz prawo oczekiwać wysokiego komfortu jazdy, bez uciążliwego hałasu i denerwujących wibracji na nierównościach. Te oraz inne oczekiwania polskich kierowców doskonale spełnia ogumienie zimowe Nokian WR D4, które dobrze znasz z poprzednich wpisów. Tym razem prezentujemy sylwetkę rozmiaru 205/60 R16 oznaczonego indeksami 92H. Ile kosztuje fiński bieżnik i co przesądza o jego skuteczności?
Opony zimowe Nokian – cena i parametry
Według wyszukiwarki internetowej za opony Nokian WR D4 205/60 R16 92H zapłacisz od 297 do 337 zł za sztukę – jeśli kupujesz przez Internet, szukaj sklepów z darmową lub najtańszą dostawą, bo koszty wysyłki 4 oponach mogą sięgać nawet 100 zł (czyli 1/3 ceny opony). Około 1200 zł za cały komplet ogumienia zimowego klasy premium to kwota zadziwiająco niska, choć od premiery tego modelu upłynęło już kilka lat.
Parametry techniczne opony Nokian WR D4 205/60 R16 92H są następujące:
- szerokość:205 mm
- profil: 60%
- wysokość boku – 123 mm (60% x 205 mm)
- średnica: 16 cali
- indeks nośności: 92, tj. max obciążenie wynosi 630 kg
- indeks prędkości: H, tj. max prędkość wynosi 210 km/h
Opona w tym rozmiarze występuje również w wersjach: Flat Run (możliwość dalszej jazdy na oponie bez powietrza) oraz XL (wzmocniona o max nośności 710 kg).
Etykieta unijna przygotowana dla wariantu Nokian WR D4 205/60 R16 92H dowodzi, że bieżnik spełnia wysokie wymagania pod względem bezpieczeństwa („A” dla hamowania na mokrej nawierzchni), zapewnia ekonomiczną jazdę („C” dla oporów toczenia mających wpływ na zużycie paliwa) oraz gwarantuje pełny komfort użytkowania (tylko 69 dB hałasu mierzonego na zewnątrz).
Nokian WR D4 – niezmiennie doskonała przyczepność w zmiennych warunkach
Opona Nokian WR D4 205/60 R16 92H może pochwalić się najwyższym odznaczeniem za hamowanie na mokrej nawierzchni – na stronie producenta czytamy, że to pierwsza opona zimowa klasy premium na świecie, która zdobyła ocenę „A” w tej kategorii.
Wybitna przyczepność podczas deszczu i gwałtownych roztopów to efekt działania kierunkowej rzeźby bieżnika, w której woda najpierw spływa wzdłuż rowków obwodowych, a następnie zostaje wypchnięta na zewnątrz bocznymi kanałami. W Nokian WR D4 system odprowadzania wody jest skuteczniejszy niż w innych oponach kierunkowych dzięki zastosowaniu ukośnie ściętych polerowanych rowków w blokach barku.
Ale typowa polska zima to nie tylko woda i błoto, ale również śnieg – często na tyle intensywny, że kierowcy mają problem z ruszaniem na światłach czy wyjeżdżaniem z nieodśnieżonego miejsca parkingowego. Inżynierowie projektujący model Nokian WR D4 znaleźli na to radę – trzysegmentowe bloki biegnące wzdłuż żebra, z gęsto rozmieszczonymi nacięciami.
Lepsza przyczepność na śniegu, pewne hamowanie oraz precyzyjne skręcanie na śliskiej jezdni to zasługa działania lameli o zróżnicowanej głębokości i formie, które zostały indywidualnie dopasowane do każdego elementu bieżnika. Za doskonałe właściwości trakcyjne odpowiada również masywne żebro centralne z częściowymi nacięciami.
Choć opony klasy premium nie należą do najtańszych, ogumienie Nokian WR D4 jest stworzone do oszczędnej jazdy – specjalna mieszanka kauczuku, oleju rzepakowego i krzemionki zapewnia niskie opory toczenia i tym samym ogranicza zużycie paliwa. Mieszanka Nokian Twin Trac Silica zapewnia też oponie ponadprzeciętną wytrzymałość, dzięki czemu na długo zapomnisz o wymianie kompletu na nowy. Na wszelki wypadek producent umieścił na ogumieniu wskaźnik ścierania, aby kierowca nie przegapił momentu, w którym bieżnik zużyje się poniżej bezpiecznej głębokości.
Zachęcamy również do wyszukania w Internecie recenzji i komentarzy kierowców opisujących opony Nokian WR D4 205/60 R16 – opinie są niezwykle pozytywne, większość internautów oceniła ten model na 5 i 6 w sześciopunktowej skali. Konsumenci porównują dzieło fińskiego producenta do najlepszych opon marek Continental, Pirelli i Michelin, co bez wątpienia świadczy o najwyższej klasie tego bieżnika.