Samochody elektryczne stają się coraz powszechniejsze. Dobrym potwierdzeniem tego stwierdzenia jest popularny Nissan Leaf. Ten hatchback jest nie tylko szybki (pierwsza setka pojawia się na liczniku już po niecałych 8 sekundach), ale także praktyczny. Kierowca ma do dyspozycji automatyczną skrzynię biegów, a na jednym ładowaniu baterii można pokonać prawie 300 km. Jest to, więcej niż trzeba, jeżeli chodzi o codzienne korzystanie z auta. Jednak co z serwisowaniem elektrycznego samochodu? O tym dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Elektryka, usterka nie tyka
Sposób, w jaki skonstruowane są auta elektryczne, sprawia, iż posiadają one o wiele mniej ruchomych części niż auta napędzane konwencjonalnie. Nissan Leaf nie ma takich elementów jak alternator, kompresor czy też filtr cząstek stałych. Nie potrzebuje oleju silnikowego, ani też pasków klinowych. Zatem rodzi się pytanie, jak serwisować elektryczny pojazd.
Pierwszą kwestią, o której trzeba pamiętać, jest regularna wymiana płynu chłodzącego baterie napędzające auto. W zależności od modelu i wersji czynność ta powinna być wykonywana co kilka lat. Najlepiej jest regularnie odwiedzać ASO, takie jak serwis samochodów Nissan Dyszkiewicz w Konstancinie-Jeziornie – http://www.nissan.dyszkiewicz.pl/. Mechanik jest w stanie określić stan auta i w razie potrzeby zalecić wymianę płynu chłodzącego.
Kolejna rzecz, na którą musimy zwrócić uwagę, poruszając się Nissanem Leaf, jest regularna wymiana oleju w przekładni napędowej. Producent zaleca, by dokonywać tego albo co 12000 km, albo co 18 miesięcy, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Kontrola powinna odbyć się już po około 600 km. Jeżeli kierowca użytkuje japońskie auto głównie w mieście i na krótkich odcinkach, interwał między przebiegami powinien ulec skróceniu do 10000 km.
Bieżąca eksploatacja – duże oszczędności
Oczywiście każde auto wymaga od czasu do czasu wymiany jakiegoś elementu. Samochody elektryczne, w tym Nissan Leaf nie stanowią wyjątku. Jednak ze względu na swoją prostą konstrukcję, koszt wielu części zamiennych jest bardzo niski. Układ hamulcowy oraz napędowy skonstruowany jest przy użyciu nowoczesnych rozwiązań. Dzięki temu poszczególne podzespoły mniej się zużywają i oczywiście mniej są narażone na usterki i awarie. Także ładowanie prądem baterii jest znacznie tańsze niż tankowanie benzyny lub oleju napędowego.
Samochody elektryczne są droższe w zakupie, jednak niskie koszty eksploatacji sprawiają, iż są one ciekawą alternatywą dla aut z tradycyjnym napędem. Co doskonale widać na przykładzie Nissana Leaf.