Amerykanin Charles Goodyear (1800-1869 r.) jest jedną z najciekawszych postaci przemysłu oponiarskiego. Ten niezwykle pomysłowy przedsiębiorca jako pierwszy opracował technologię produkcji gumy (1839 r.), a zaledwie 5 lat później opatentował proces wulkanizacji kauczuku. Aby upamiętnić zasługi Goodyear’a dla branży, założyciel jednego z największych koncernów oponiarskich na świecie nazwał firmę nazwiskiem wynalazcy. Powstałe w 1898 roku przedsiębiorstwo Goodyear Tire and Rubber Company do dziś stanowi połączenie wysokiej jakości, innowacyjnych technologii i prestiżu. Po produkty tej marki sięgają bardzo wymagający kierowcy, którzy przedkładają bezpieczeństwo i wyczynowe osiągi ponad cenę. W tym wpisie przyjrzymy się kolejnemu modelowi z portfolio amrykańskiego koncernu – Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. Czy producentowi znów udało się spełnić obietnice i zadowolić największych malkontentów?
Podstawowe informacje o modelu
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to opona zimowa premium, przeznaczona dla samochodów osobowych, w tym pojazdów wyższej klasy. W tej serii znajdziesz rozmiary pasujące na felgi w rozmiarze od 15 do 19 cali. Wśród kilkudziesięciu propozycji dostępne są warianty o podwyższonej odporności na obciążenia (XL) i uszkodzenia mechaniczne (FR). Najmocniejsze (245/50 R18 104V) wytrzymują do 900 kg ciężaru na oponę i prędkość do 240 km/h. Osoby przyzwyczajone do produktów klasy premium nie będą zaskoczone ceną. Za komplet UltraGrip Performance Gen-1 w popularnym wariancie 205/55 R16 trzeba zapłacić ok. 1700 zł, zaś duże rozmiary kosztują 1000-2000 zł za sztukę. Producent udziela 5-letniej gwarancji (liczonej od daty produkcji lub zakupu), zaś po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji konsument może spodziewać się zwrotu ceny z uwzględnieniem zużycia opony.
Tytułowy model powstał na bazie innego bardzo udanego projektu – Goodyear UltraGrip 8, jednak w porównaniu do pierwotnej konstrukcji cechuje się lepszym zachowaniem na śniegu, błocie pośniegowym i mokrej nawierzchni. Ukształtowanie kierunkowego bieżnika uległo diametralnej zmianie, właściwie jedynie „jodełka” przypomina wzór zastosowany w poprzednim modelu.
Technologia i zalety opony UltraGrip Performance Gen-1
W projekcie Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 dodano dwa szerokie i głębokie rowki obwodowe, które przyczyniają się do efektywnego odprowadzania wody z opony. Tym sposobem samochód jest bardziej odporny na poślizg w czasie deszczu lub roztopów. O bezpieczeństwo kierowcy dbają również hydrodynamiczne rowki , które praktycznie eliminują możliwość aquaplaningu.
Dzięki wprowadzeniu dodatkowych nacięć i lameli bieżnik UltraGrip Performance Gen-1 zyskał także lepszą przyczepność w trudnych warunkach, co oczywiście przekłada się na krótszą drogę hamowania.
Kolejnym elementem decydującym o bezpieczeństwie i komforcie jazdy jest masywne żebro centralne. Ta część bieżnika została tak zaprojektowana, by kierowca czerpał prawdziwą przyjemność ze stabilnego prowadzenia pomimo niesprzyjających warunków na drodze.
Niskie opory toczenia i nowoczesna mieszanka gumowa to cechy, dzięki którym opony zimowe Goodyear UltraGrip Perromance Gen-1 są bardziej przyjazne środowisku naturalnemu. Zredukowanie masy ogumienia przyczyniło się również do mniejszego spalania paliwa, co czyni codzienne użytkowanie bardziej ekonomicznym.
Zwolennicy praktycznych rozwiązań będą zadowoleni również ze wskaźnika zużycia opony w postaci małego płatka śniegu – znaczek (a raczej jego zaniknięcie) informuje o nadmiernym starciu bieżnika i konieczności wymiany ogumienia na nowe.
Opony zimowe Goodyear wg etykiety i testów
Wprowadzone w 2012 roku etykiety unijne dostarczają kilku ważnych informacji o oponie, które ułatwiają konsumentom wybór optymalnego modelu – przy czym każdy rozmiar w danej serii jest oceniany indywidualnie. W przypadku opony zimowej Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 można mówić o dość stabilnych parametrach. Większość rozmiarów uzyskała bardzo dobre oceny: „C” za opory toczenia oraz „B” za drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Jeśli chodzi o hałas, opony te emitują od 68 do 71 dB, najczęściej 70 dB. W nielicznych przypadkach (zazwyczaj wariant o wzmocnionej konstrukcji) zużycie paliwa kwalifikuje się do słabej oceny „E”.
Opona Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 w testach prezentuje się bardzo dobrze, jak zresztą przystało na ogumienie klasy premium. Model ten kilkukrotnie zasłużył na pierwsze miejsce: w rankingu opon zimowych 225/45 R17 według Auto Express (2015 r.), w zestawieniu najlepszych opon zimowych UHP 225/50 R17 według AMS (2015 r.) oraz w teście opon zimowych 245/40 R18 wg Auto Bild Sportcars (2016 r.). A oto inne znaczące osiągnięcia tej kolekcji:
- 2. miejsce dla rozmiaru 225/50 R17 w teście ACE/GTÜ 2015
- 2. miejsce dla rozmiaru 235/40 R18 w testach Sport Auto 2015 i Auto, Motor und Sport 2015
- 2. miejsce dla rozmiaru 225/40 R18 w teście Sport Auto 2017
- 3. miejsce dla rozmiaru 215/65 R16 w testach ADAC 2017, TCS 2017, ÖAMTC 2017 oraz Auto Zeitung 2017
Najważniejsze parametry opony Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 oceniono bardzo wysoko: model zyskał najwięcej punktów za przyczepność na mokrej nawierzchni (9.7/10) oraz odporność na zużycie. Równie znakomicie wypadły oceny przyczepności na suchej nawierzchni (9.4/10) oraz komfortu podróżowania. Konsumenci zazwyczaj potwierdzają niskie zużycie paliwa, jednak nieco gorzej wypadło porównanie zachowania opony na śniegu i lodzie. Co ciekawe, mimo stosunkowo słabej noty za cenę, zdecydowana większość użytkowników (95 %) deklaruje ponowny zakup modelu UltraGrip Performance Gen-1.