Niemieckie opony zimowe Fulda Kristall Montero 3 istnieją na rynku od 2010 roku i mimo wielu lat od premiery, nadal cieszą się znakomitymi wynikami sprzedaży. Pod wieloma względami można je porównać do innego ogumienia debiutującego w 2010 roku – Dębica Frigo 2. Oba modele łączy nie tylko kierunkowa rzeźba bieżnika, ale przede wszystkim godny naśladowania stosunek ceny do jakości. Obie opony rewelacyjnie zachowują się na śniegu i śliskiej jezdni, a jednocześnie nie drenują portfela przeciętnego Kowalskiego. Ogumienie łączy również uwielbienie kierowców – liczba i treść opinii wyraźnie sugeruje, że mamy do czynienia z jednymi z najbardziej popularnych modeli na polskim rynku. Niewtajemniczeni mogą być również zaskoczeni faktem, że zarówno niemiecka Fulda, jak i polska Dębica, wchodzą w skład amerykańskiego koncernu Goodyear. Jednak ten wpis poświęcimy wyłącznie bieżnikowi Fulda Kristall Montero 3. Ile kosztuje i czy technologia z 2010 roku sprawdzi się również w nadchodzącym sezonie?

Fulda Kristall Montero 3 a poprzednia wersja

Omawiany bieżnik jest następcą modelu Kristall Montero 2 i jak się okazuje, bynajmniej nie zaszły w nim jedynie kosmetyczne zmiany. Już z daleka widać nowocześniejszą rzeźbę bieżnika, wzbogaconą o centralne żebro ponacinane lamelami. To pas wzdłużny przechodzący przez środek opony, który zapewnia lepszą kierowalność i sprawniejsze hamowanie w trudnych warunkach. W bieżniku Fulda Kristall Montero 3 uległa zmianie również mieszanka gumowa – zastosowany skład poprawił odporność opony na zużycie oraz zapewnił większą elastyczność w ekstremalnych temperaturach. W efekcie bieżnik zachowuje dobrą przyczepność niezależnie od tego, czy kierowca zmaga się z siarczystymi mrozami, czy wiosennymi roztopami.

Jakie rozwiązania zastosowano w modelu Fulda Kristall Montero 3?

Jak już zostało wspomniane, opony marki Fulda zostały ukształtowane na wzór kierunkowej rzeźby w „jodełkę”, charakterystycznej dla ogumienia przeznaczonego na trudne warunki pogodowe. Zastosowane rozwiązanie czyni bieżnik Fulda Kristall Montero 3 bardziej odpornym na poślizg na jezdni pokrytej kałużami lub błotem pośniegowym, co przyczynia się do skrócenia drogi hamowania oraz większej stabilności na śliskiej nawierzchni. Taki efekt jest zasługą zsynchronizowanych rowków obwodowych i poprzecznych, które wspólnie odprowadzają wodę z całej powierzchni opony.

Po bliższym przyjrzeniu zauważysz gęstą i bardzo zróżnicowaną sieć lamelek, czyli nacięć obecnych na każdym bloku opony. To właśnie dzięki tym niepozorowanym rowkom gumy Fulda Kristall Montero 3 bez większego trudu pokonują nieodśnieżone drogi i z mocą czołgu przedzierają się przez większe zaspy.

Do tej pory największym problemem opon kierunkowych było nierówne ścieranie elementów bieżnika, tymczasem inżynierom Fuldy udało się obejść ten mankament. Opony Kristall Montero 3 zostały zoptymalizowane pod względem rozłożenia nacisków, dzięki czemu klocki zużywają się wolniej i równomiernie. W rezultacie zimówki zachowują swoje pierwotne właściwości przez dłuższy czas eksploatacji, co oczywiście przekłada się na większe bezpieczeństwo.

Niemieckie opony zimowe mają jeszcze jeden poważny atut – nowoczesny skład, który zapewnia wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz elastyczność w szerokim przedziale temperatur. Zastosowana mieszanka sprawia, że nawet w bardzo niesprzyjających warunkach pogodowych opona cały czas trzyma kontakt z nawierzchnią. Z tymi oponami bez większych problemów pokonasz stromy zaśnieżony podjazd, sprawnie ruszysz spod świateł na błocie pośniegowym, czy pewnie zahamujesz na śliskiej nawierzchni.

Opony Fulda Kristal Montero 3 – osiągi według testów i etykiety unijnej

Czy wyżej wymienione zalety mają potwierdzenie w rzetelnych testach ogumienia oraz etykiecie unijnej? Otóż opony Fuldy zasłużyły na bardzo dobre i zrównoważone oceny, przynajmniej w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16. Etykieta obliczona dla tego wariantu wygląda następująco:

  • „C” dla oporów toczenia
  • „C” dla hamowania na mokrej nawierzchni
  • symbol 1 fali za hałas na poziomie 69 dB

Według tych parametrów można pokusić się o stwierdzenie, że model Fulda Kristal Montero 3 należy do najcichszych opon zimowych na rynku, co niewątpliwie przekłada się na komfort kierowcy i pasażerów samochodu. Bieżnikowi nie można nic zarzucić również w najważniejszej kwestii, tj. bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni – klasa „C” to bardzo dobry wynik jak na opony zimowe klasy średniej. Taka sama nota za opory toczenia sugeruje, że opony przyniosą zauważalne oszczędności na spalaniu paliwa.

Jeśli chodzi o testy opon zimowych, Fulda Kristall Montero 3 najlepiej poradziły sobie w 2010 oraz 2015 roku – tuż po debiucie bieżnik zdobył  4. miejsce w teście Auto Bild w rozmiarze 185/65 R15, zaś 5 lat później taką samą lokatę w teście ADAC zajął wariant 165/70 R14. Gumy Fuldy jeszcze kilkukrotnie trafiały do pierwszej dziesiątki najlepszych opon zimowych, m.in.: w 2010 roku (8. miejsce w teście Auto Zeitung), w 2011 roku (9. miejsce w teście Auto Bild) oraz w 2013 roku (9. miejsce w teście ACE). W 2015 roku ogumienie zdobyło 13. lokatę w rankingu GTU dla rozmiaru 185/60 R14 oraz 17. lokatę w zestawieniu Auto Bild dla rozmiaru 185/60 R15.

Po porównaniu kilku najważniejszych parametrów okazuje się, że model Fulda Kristall Montero uzyskał najwięcej punktów za przyczepność na mokrej nawierzchni oraz komfort jazdy (ze względu na niską emisję hałasu). Wysokie noty przydzielono także za przyczepność na suchej nawierzchni i zachowanie na śniegu. Co ciekawe, prawie każdy użytkownik opon Fuldy deklaruje ponowny zakup tego modelu, co z pewnością skłania markę do dalszej produkcji tego bieżnika.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here