Choć Mazda 6 zadebiutowała stosunkowo niedawno, bo w 2002 roku, do dziś powstały już trzy wersje tego samochodu. Pojazd zastąpił wysłużoną Mazdę 626 produkowaną w latach 1979-2002. Nowe dzieło japońskiego producenta zyskało bardziej dynamiczną sylwetkę, więcej opcji wyposażeniowych oraz lepszą ofertę silnikową. Jak przystało na klasę D, auto występuje także w wersji rodzinnej i sportowej – w każdej generacji. Co warto wiedzieć o tym samochodzie? Jakie opony do Mazdy 6 zaleca producent w zależności od rocznika i rodzaju silnika?
Dynamiczny rozwój Mazdy 6 w trzech generacjach
Pierwsza Mazda 6 była dostępna w trzech rodzajach nadwozia: najpierw jako sedan i liftback, po kilku miesiącach od premiery wprowadzono kombi. Klienci mieli do wyboru osiem wersji wyposażeniowych: Active, Active+, Comfort, Exclusive, Top, Sport, MPS i Tamura. Wśród dostępnych jednostek napędowych najmniejszy silnik zapewniał 1.8 l pojemności i 120 KM mocy, największy – 3.0 l i 220 KM. W ofercie pojawiły się również dwulitrowe silniki Diesla oraz sportowy benzyniak 2.3 MZR DISI Turbo 260 KM.W 2003 roku Mazda 6 I zajęła drugie miejsce w plebiscycie Europejski Samochód Roku, natomiast dwa lata później została poddana faceliftingowi.
Produkcja Mazdy 6 II generacji obejmowała okres od 2007 do 2012 roku. Auto występowało w trzech nadwoziach: sedan, liftback i kombi oraz w czterech wersjach wyposażeniowych (Comfort, Exclusive, Exclusive Plus i Sport). Trzy lata po premierze pojazd uległ modernizacji – zmieniono przedni zderzak, dodano lusterka z kierunkowskazami, unowocześniono elementy deski rozdzielczej, poprawiono zawieszenie i katalizator. Spore zmiany zaszły także w silnikach – usunięto kilka benzyniaków i je zastąpiono mocniejszymi jednostkami, rozbudowano ofertę silników wysokoprężnych. Najwięcej adrenaliny dostarczał sześciocylindrowy silnik 3.7 MZI o mocy 276 KM.
Premiera Mazdy 6 III generacji odbyła się w 2012 roku w dwóch stolicach – Moskwie i Paryżu (wersja kombi). Dwa lata później auto producent przeprowadził facelifting, po którym auto zyskało nową atrapę chłodnicy, lepsze wyposażenie oraz napęd 4×4 w nadwoziu kombi. Oferta jednostek napędowych ograniczała się wówczas do czterech silników, z czego najmocniejszy to 2.5-litrowy benzyniak o mocy 192 KM. Auto w standardzie jest wyposażone m.in. w ABS, EBD, elektryczne szyby i lusterka, system i-stop, klimatyzację, układ kontroli trakcji, układ kontroli stabilności toru jazdy oraz aluminiowe felgi o średnicy 17-cali.
Powyższe informacje mają duże znaczenie przy dobieraniu właściwego rozmiaru opony. Mazda 6 doczekała się już trzech generacji, przy czym w każdej występują egzemplarze przed i po liftingu. Aby kupić odpowiednie ogumienie należy podać rok produkcji, wersję oraz rodzaj silnika – znając te dane, możesz dopasować rozmiar za pomocą konfiguratora opon dostępnego w Internecie. Zalecania producenta w tej kwestii znajdziesz również w instrukcji samochodu oraz na tabliczce znamionowej umieszczonej na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy.
Jakie opony do Mazdy 6 zaleca producent?
Najmniejsze opony zakładano w najstarszych rocznikach Mazdy 6 z silnikiem 1.8i – z reguły chodziło o rozmiar 195/65 R15. Modele z dwulitrowymi jednostkami wyjeżdżały z fabryki na ogumieniu w rozmiarze 205/55 R16 lub 215/45 R17.
Opony do Mazdy 6 z lat 2007-2013 przyjmowały rozmiar 205/60 R16 lub 215/50 R17. Egzemplarze z dużymi silnikami 3.7i często potrzebowały „osiemnastek” o szerokości 235 mm i profilu 45%.
Na seryjnym wyposażeniu Mazdy 6 III generacji znajdowały się zazwyczaj duże opony w rozmiarze 225/55 R17 oraz 225/45 R19 – zarówno w wersji przed jak i po liftingu.
Sportowy wygląd auta można podrasować za pomocą opon o niskim profilu i dużej średnicy felgi. Zwolennicy tunningu mogą sięgać po zamienniki opon do Mazdy 6 w rozmiarze: 225/55 R17, 225/50 R18 lub 245/40 R19.