BMW Serii 3 to najchętniej kupowany samochód koncernu z Monachium, którego historia liczy już ponad 40 lat. Przez ten czas powstało aż siedem generacji tego modelu, co jest najlepszym dowodem na dynamiczny rozwój niemieckiej marki i niesłabnące zainteresowanie kultową „beemką”. Skąd bierze się tak duża popularność tego modelu, który dziś stanowi 1/3 wszystkich egzemplarzy produkowanych przez Bawarskie Zakłady Motoryzacyjne? I jakie opony do BMW Serii 3 możesz zamontować, aby nie osłabić osiągów auta?
BMW Seria 3 – 7 generacji w ciągu 40 lat
Historia BMW Serii 3 rozpoczęła swój bieg w 1975 roku, kiedy to prototyp oznaczony kodem E21 zastąpił inny model marki, BMW E14. Auto produkowano przez osiem lat w trzech wersjach nadwozia: kabrioletu, sedana i coupé. Oprócz manualnej skrzyni biegów (4- i 5-biegowej), klienci mogli zamówić egzemplarz z 3-biegowym automatem. Oferta jednostek napędowych zawierała kilka silników gaźnikowych o pojemności od 1.6 do 2.0 oraz silniki z wtryskiem Bo L-Jet o pojemności 2.0 i 2.3 l.
Druga generacja BMW Serii 3 (E30) nie schodziła z linii produkcyjnej przez lata 1982-1994. Chętni mieli do wyboru aż cztery wersje nadwozia (coupé, sedan, kabriolet i kombi) oraz specjalny model z napędem na cztery koła. Egzemplarze przeznaczone na rynek europejski mogły być wyposażone w silniki o pojemności od 1.6 – 2.4 l o mocy od 90 do 238 KM.
BMW Serii 3 z kodem fabrycznym E36 zawitało na rynku w 1990 roku. Było widać, że producent chce przypodobać się klientom o różnych potrzebach – wkrótce do standardowej linii nadwozia (sedan), dołączyło rodzinne kombi, ekstrawaganckie kabrio, sportowe coupé i zgrabny hatchback. Wachlarz opcji silnikowych rozszerzył się o kilka jednostek benzynowych o pojemności 2.5 i 2.8 l oraz jednostki wysokoprężne o pojemności 1.7 i 2.5 l. Wkrótce do oferty dołączyła wersja sportowa M3 z silnikami 3.0 l 286 KM oraz 3.2 l 321 KM.
W 1998 roku fani Bawarskich Zakładów Motoryzacyjnych z wypiekami na twarzy śledzili premierę najnowszego czwartej generacji – BMW E46. Nowy model zyskał bardziej opływowe kształty i nowoczesny kokpit, choć producent pozostał przy dotychczasowych proporcjach. W ciągu 6-letniego okresu produkcji auto co roku zajmowało miejsce w pierwszej dziesiątce rankingu najlepszych samochodów według popularnego czasopisma „Car and Driver”.
Pierwsza odsłona BMW Serii 3 generacji V nastąpiła w 2004 roku – nowy model zyskał oznaczenie E90 (E91 dla kombi, E92 dla coupé oraz E93 dla kabrio). Kolejna „beemka” została wzbogacona o system sterowania iDrive z nawigacją GPS oraz… kilka dodatkowych centymetrów. Cztery lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji auto przeszło facelifting, w ramach którego zmodernizowano reflektory, zderzaki i progi, lusterka, maskę i klapę bagażnika. W bogatej ofercie jednostek napędowych pojawiły się m.in. trzylitrowe benzyniaki z wtryskiem bezpośrednim oraz dwu- i trzylitrowe silniki Diesla z systemem wtrysku common rail.
Okres produkcji BMW Serii 3 szóstej generacji (F30) przypadł na lata 2011-2018. Elementem wyróżniającym ten model jest elegancki grill połączony z reflektorami. Na wyposażeniu auta znalazły się takie udogodnienia jak: aktywny tempomat, systemy wspomagające parkowanie i prowadzenie pojazdu, wyświetlacz typu head-up. W 2015 roku producent wprowadził na rynek wersję po faceliftingu oraz dostosował ofertę silnikową do standardów Euro 6. Według danych z polskiego rynku BMW F30 było u nas najczęściej kupowanym modelem bawarskiej marki oraz trzecim najpopularniejszym samochodem klasy premium.
Od 2018 roku można zamówić najnowszą wersję BMW Serii 3, oznaczoną kodem G20. Tradycyjnie debiut należał do sedana, natomiast od 2019 roku model będzie dostępny w nadwoziu kombi. Do najważniejszych konkurentów rynkowych „trójki” należą: Audi A4, Leksus IS, Mercedes klasy C oraz Volvo S60.
Tak w telegraficznym skrócie przebiegała historia popularnej „beemki”. Teraz sprawdźmy, jakie opony do BMW Serii 3 należy zamontować zgodnie z zaleceniami producenta. Jako prawdziwy miłośnik samochodów bawarskiej marki zapewne nie zaryzykujesz zamontowaniem źle dopasowanego ogumienia, które mogłoby osłabić możliwości samochodu i pogorszyć poziom bezpieczeństwa.
Oczywiście przy zakupie nowego samochodu prosto z salonu nie musisz martwić się dobieraniem właściwego rozmiaru – jednak umówmy się, w Polsce większość kierowców jeździ BMW z drugiej lub nawet trzeciej ręki. W tej sytuacji lepiej polegać na zaleceniach producenta – znajdziesz je w instrukcji obsługi pojazdu oraz na tabliczce znamionowej wewnątrz auta. Opony do BMW Serii 3 możesz wyszukać także za pomocą internetowego konfiguratora – aby dobrać rozmiar wystarczy podać generację, rok, rodzaj nadwozia i wersję silnika.
Opony BMW Seria 3: rozmiary zalecane i opcjonalne
BMW G20 (VII generacja) potrzebuje dużych opon w rozmiarze 225/50 R17 – ewentualnie można zamontować „osiemnastki” o szerokości 225 mm i profilu 45% lub „dziewiętnastki” o szerokości 225 mm i profilu 40%.
W poprzedniej wersji zakładano na ogół mniejsze opony – BMW Seria 3 z lat 2015-2018 wyjeżdżało z fabryki na ogumieniu w rozmiarze 205/60 R16, choć niektóre egzemplarze (zazwyczaj z silnikiem Diesla) potrzebowały rozmiaru 225/55 R17 lub 225/50 R18.
Szósta generacja „trójki” jeździła zarówno na standardowych, jak i dużych oponach w rozmiarach: 205/60 R16, 225/55 R16, 225/55 R17, 225/50 R17, 225/50 R18, 22/40 R19 oraz 225/45 R19.
Starsze roczniki BMW korzystały z ogumienia w rozmiarze 185/65 R15, 195/65 R15 lub 205/55 R16.
Zamienniki opon do BMW Serii 3 najczęściej przyjmują rozmiary: 225/55 R16, 225/50 R17, 225/55 R17, 225/45 R18, 245/45 R18, 225/40 R19, 225//35 R20.
Aby mieć pewność, że ogumienie jest dostosowane do możliwości i charakteru samochodu, wybieraj bieżniki renomowanych producentów (Continental, Goodyear, Dunlop), najlepiej homologowane do BMW.