Od 1995 roku marka Dębica wchodzi w skład amerykańskiego koncernu Goodyear – jednego z największych producentów opon na świecie. Czy przejęcie przez giganta branży wyszło fabryce na dobre? Cóż, z pewnością kierowcy nie mogą narzekać – marka oferuje przystępne ceny jak na nasze warunki, a jednocześnie korzysta z nowoczesnych technologii wprowadzonych przez Goodyear’a. Owocem polsko-amerykańskiej współpracy było wiele całkiem udanych modeli, m.in. Dębica Presto UHP2, który opisaliśmy również na naszym blogu. Tym razem przyglądamy się zimowej ofercie Dębicy, a konkretnie ogumieniu przeznaczonemu dla aut o wyższej mocy silnika (HP = High Peformance). Czy Dębica Frigo HP to produkt na miarę światowego koncernu?

Dębica Frigo HP – ekonomiczna opona na polskie warunki

Choć na bezpieczeństwie nie można oszczędzać, tanie opony Dębicy udowadniają, że cena nie zawsze idzie w parze z jakością. Model Frigo HP wzorowano na bieżniku Goodyear UltraGrip 5 – a więc ogumieniu klasy premium. To bieżnik kierunkowy z blokami w kształcie litery „V”. Taka rzeźba gwarantuje bardzo dobrą przyczepność na mokrej drodze – głębokie żłobienia obwodowe „rozcinają” powierzchnię wody, natomiast poprzeczne rowki przyspieszają osuszanie opony. W rezultacie ogumienie aktywnie przeciwdziała aquaplaningowi oraz zapewnia stabilność podczas ulewy czy na błocie pośniegowym.

Projektanci modelu Dębica Frigo HP zdecydowali się również na płaski kontur bieżnika, by w ten sposób zapewnić oponie równomierny styk z podłożem. W efekcie gumy ścierają się tak samo na całej powierzchni, co odróżnia je od typowych opon kierunkowych szczególnie podatnych na ząbkowanie. Płaski bieżnik przekłada się również na wysokie osiągi – w końcu mamy do czynienia z oponami HP, czyli przystosowanymi do aut o mocnych silnikach.

Na koniec warto wspomnieć także do ciekawym składniku mieszanki gumowej – krzemionce, dzięki któremu opony Frigo HP są bardziej wytrzymałe, a także zachowują bardzo dobrą przyczepność w niskich temperaturach. Choć nie namawiamy do brawurowych wyczynów za kierownicą (zwłaszcza zimą), opony Dębicy zapewniają bezpieczeństwo także przy dużej prędkości i dynamicznym stylu jazdy.

Dębica Frigo HP – przydatne informacje

Omawiany model doczekał się już swojego następcy – Frigo HP2, w związku z czym coraz trudniej kupić nówki starszej generacji. Wśród kilku najpopularniejszych rozmiarów wciąż dostępne są m.in. 195/55 R16, 205/55 R16, 215/60 R16, 225/45 R17. Ceny za cały komplet zimowek wynoszą od 850 zł do 2560 zł w zależności od rozmiaru. Niektóre warianty tego modelu zostały wyposażone w rant ochronny na felgę (FR), część charakteryzuje się podwyższoną nośnością (XL). Opon Dębicy nie ominęło również unijne oznakowanie (obowiązkowe od 2012 roku), dzięki któremu wiadomo, że:

  • opony uzyskały oceny „C” i „E” w kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni
  • opony uzyskały ocenę „E” w kategorii opory toczenia
  • opony generują hałas zewnętrzny o natężeniu 69 dB

Na podstawie unijnej etykiety można stwierdzić, że opony zimowe Dębica Frigo HP są całkiem ciche – wypadają wręcz wybitnie na tle opon zimowych o bieżniku kierunkowym. Niektóre rozmiary bardzo dobrze radzą sobie w hamowaniu na mokrej nawierzchni, inne nieco kuleją pod tym względem. Dość słabo wypadają opory toczenia – nota „E” sugeruje, że nie można spodziewać się dużych oszczędności na paliwie. Niemniej przypominamy, że Dębica Frigo HP należą do segmentu opon ekonomicznych, a wiec nie można mieć im za złe, że nie dorównują topowym produktom koncernu Goodyear.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here