Szukasz opon zimowych, za które zapłacisz nie więcej niż 200 zł za sztukę? Niska cena narzuca ograniczenie do ogumienia klasy ekonomicznej czy typowych „chińczyków”. Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości, szukaj wśród używek wiodących marek (Bridgestone, Michelin, Goodyear, Nokian). Pamiętaj jednak, że eksperci motoryzacji odradzają zakup opon z drugiej ręki. Te „prawie-nowe” mogą pochodzić z auta uczestniczącego w poważnym wypadku, a więc nie wiadomo, w jakim stanie jest wewnętrzna konstrukcja opony. Z kolei w starszych bieżnik niebezpiecznie zbliża się do minimalnej dopuszczalnej wysokości, a na bokach widnieją wyraźne przetarcia lub wybrzuszenia. Dlatego też lepiej kupić opony z niższej półki cenowej, ale nieużywane i świeżo wyprodukowane. Ale czy można znaleźć dobre zimówki do 800 zł za komplet? Oczywiście – za 4 opony Dębica Frigo 2 w rozmiarze 195/60 R15 88T zapłacisz ok. 750 zł. Za sukcesem tego modelu stoi amerykański gigant branży oponiarskiej (Goodyear wykupił akcje Dębicy w latach 90.), a więc Twoje bezpieczeństwo jest w dobrych rękach.
Opony śniegowe z bieżnikiem kierunkowym
Bieżnik w oponach Dębica Frigo 2 powstał na wzór bieżnika zaprojektowanego dla modelu Goodyear UltraGrip 5. Zastosowano tu kierunkową rzeźbę, w której bloki tworzą kształt litery „V”, a trzy głębokie rowki obwodowe współpracują z rowkami ukośnymi oraz poprzecznymi. Wystarczy spojrzeć na bieżnik Dębica Frigo 2, aby dostrzec prostotę działania systemu kierunkowego – woda najpierw przepływa przez kanały wzdłużne, a następnie zostaje wypchnięta poza oponę i tor jazdy. W efekcie kierowca jest mniej narażony na poślizg podczas deszczu czy roztopionego śniegu zalewającego jezdnię.
Do zakupu tego ogumienia mogą skłonić Cię również pozytywne komentarze kierowców, którzy już wybrali bieżnik Dębica Frigo 2 – opinie znajdziesz na blogach, forach motoryzacyjnych oraz pod prezentacją produktu w sklepach internetowych z oponami. Oczywiście użytkownicy dostrzegają wady tego modelu, jednak jednocześnie przyznają, że to jedna z najlepszych opon śniegowych, na jakich mieli okazję jeździć. Ale co to znaczy „opona śniegowa”? W zamierzeniu każda opona zimowa powinna zapewniać dobrą trakcję i bezpieczeństwo na nawierzchni pokrytej warstwą białego puchu. Jednak opony zimowe Dębica Frigo 2 oferują Ci coś znacznie więcej. Zoptymalizowane lamele i rowki sprawiają, że bieżnik prze niczym czołg – bez problemu pokonuje 30-centymetrowe zaspy, z łatwością szturmuje podjazd na wzniesieniu, płynnie wyjeżdża z nieodśnieżonego parkingu. Opony Dębicy tak dobrze „wgryzają się” w śnieg, że możesz ćwiczyć na nich skandynawskie rajdy – tak więc polecane są nawet tym kierowcom, którzy mieszkają w źle odśnieżanych miejscowościach czy w górach.
Doskonała przyczepność na śniegu to zasługa również nowoczesnej kompozycji składników, dzięki której opona Dębica Frigo 2 nie traci elastyczności przy niższych temperaturach. Zastosowana mieszanka gumowa odpowiada również za wolniejsze i bardziej równomierne ścieranie wzoru bieżnika (co potwierdzają kierowcy) – to dobra wiadomość dla osób, które nie lubią często wymieniać opon.
Dębica Frigo 2 195/60 R15 88T – dane techniczne, które musisz znać
Ten wpis dotyczy modelu Dębica Frigo 2 195/60 R15 88T – jeśli więc szukasz opony o szerokości 195 m, wysokości 117 mm (60% z 195) oraz średnicy 15 cali, zamieszczone wyżej informacje i opinie kierowców powinny Cię przekonać. Ale co oznaczają indeksy umieszczone obok rozmiaru? Otóż na tym ogumieniu możesz jechać z prędkością do 190 km/h (litera T), a dopuszczalny ciężar na jedną oponę wynosi 560 kg. Co może być dla Ciebie ważne, opony Dębica Frigo 2 produkowane są w Polsce, a producent udziela na nie 5-letniej gwarancji (od daty produkcji).
Przy zakupie opon możesz zwracać uwagę również na etykietę unijną, która charakteryzuje trzy wartości – efektywność hamowania na mokrej nawierzchni, opory toczenia mające wpływ na spalanie paliwa oraz natężenie hałasu, jaki wydaje ogumienie. Jakie właściwości można odczytać na etykiecie bieżnika Dębica Frigo 2 195/60 R15 88T? Całkiem dobre. Kluczową kwestią jest przyczepność na mokrej nawierzchni – ocena „C” to znakomity wynik, wziąwszy pod uwagę klasę opony (budżetowa) i zimowe zastosowanie. Różnica pomiędzy klasą „C”, a klasami „E” i „F” („D” i „G” nie są brane pod uwagę) wynosi kolejno 5 m i 11 m drogi hamowania, oczywiście na korzyść wyższej klasy. Opony Dębica Frigo 2 zachwycą również kierowców, którzy są wyczuleni na głośne i niekomfortowe ogumienie – model ten emituje zaledwie 69 dB, a więc bez wątpienia należy do najcichszych opon zimowych. Można „przyczepić się” jedynie do oporów toczenia – klasa „E” nie sugeruje oszczędnego spalania paliwa. Warto jednak nadmienić, że opony Dębica Frigo 2 debiutowały w zimie 2010 roku, kiedy ekologiczne rozwiązania były jeszcze w powijakach.