Nawet jeśli jeździsz naprawdę mało, a wymianą oleju zajmuje się mechanik, któremu zawsze oddajesz samochód na przegląd – warto znać choćby podstawy dotyczące wymiany oleju silnikowego. W końcu olej jest dla silnika jak krew dla serca – warto więc by był więcej niż dobry.
- Wybór oleju silnikowego zależy od producenta silnika. Nie oleju!
Każdy z nas zna przynajmniej trzy topowe marki olejów silnikowych. Są znane nie tylko dlatego, że są najlepsze, ale również dlatego, że najwięcej producentów silników je poleca. Jakość ma oczywiście znaczenie, ale kluczowe powinny być parametry oleju, jakie zaleca producent silnika. To wytrzymałość jednostek napędowych i opinie producentów silników są kluczowe dla określenia odpowiedniej częstotliwości wymiany olejów silnikowych. Właśnie dlatego, kupując olej silnikowy, powinniśmy wybrać sklep motoryzacyjny, w którym możemy sprawdzić jakiego typu olej polecany jest dla silnika w naszym modelu samochodu. W takich specjalistycznych sklepach mamy możliwość dobrania oleju, nawet jeśli nie do końca orientujemy się, co producent naszego silnika poleca.
- Trzy składowe każdego oleju silnikowego
Oleje silnikowe składają się z bazy olejowej (oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne), regulatorów lepkości, od których zależy przydatność olejów w określonych temperaturach oraz dodatków uszlachetniających, które chronią silnik przed korozją oraz neutralizują produkty spalania.
- Co, jeśli nie wiesz jaki olej masz zastosować?
Specjaliści radzą, by w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z zapaloną kontrolką informującą nas o braku oleju, dolewać chociaż odrobinę oleju, który mamy pod ręką. Oczywiście to nie może być sytuacja nagminna, ale w momencie, kiedy mamy do wyboru nie wlać nic lub wlać to, co mamy pod ręką wybierzmy to drugie. Najważniejsze jest bowiem smarowanie. Jazda ze zbyt niskim poziomie oleju może w najlepszym przypadku oznaczać zniszczenie panewek, w najgorszym zatarcie silnika, a to oczywiście wiąże się z wysokimi kosztami wymiany.
- Oznaczenia
10W/40 – najbardziej popularne oznaczenie, jakie znajdziemy na butelce oleju silnikowego. Co ono oznacza? Pierwsza cyfra czy liczba (bo możemy na rynku znaleźć oleje 0W i 25W) oznacza przydatność oleju w niskich temperaturach. I tak 0W znaczy, że olej pozwoli uruchomić silnik w temperaturze nawet -35 st.C. Każde zwiększenie liczby przed W oznacza kolejne pięć stopni więcej. Liczba, która w parametrach oleju widnieje po literze „W”, określa zaś parametr lepkości oleju w wysokich temperaturach. Im ta liczba będzie wyższa, tym olej będzie gęstszy w wysokiej temperaturze. Najczęściej zalecana przez producentów kombinacja to 10W-40. Przy czym w przypadku samochodów nowych, takich wyposażonych w system start-stop, zalecane są zwykle oleje klasy 5W-30, które szybciej rozprowadzane są po silniku i wykazują mniejsze opory tłoczenia.
- Informacja o oleju
Jeśli kupujemy samochód używany lub dbamy o to, by nasz samochód, kiedyś był atrakcyjny dla potencjalnego kupującego, zawsze dbajmy o to, jakiego oleju używamy. Jeśli kupujemy używany samochód i widzimy doczepioną pod maską karteczkę z informacją, na jakim oleju dany silnik pracuje oraz z datą, kiedy został wymieniony – to dla nas bardzo istotna wiedza, która powinna dać do myślenia, ponieważ wskazuje na dbałość poprzedniego właściciela o silnik. Warto zawsze prosić w serwisie lub u naszego mechanika o zastosowanie takiego rozwiązania, dzięki niemu zawsze szybko sprawdzimy, kiedy olej był wymieniany.