Wielu kierowców nawet nie spojrzy na ogumienie marki Pirelli, bynajmniej nie ze względu na kiepską jakość. Wysoka cena (jak przystało na ekskluzywne opony premium) oraz rajdowy rodowód przedsiębiorstwa skutecznie zniechęcają przeciętnych „zjadaczy chleba”. Jednak jak się okazuje, uprzedzenia nie zawsze mają potwierdzenie w rzeczywistości – opony zimowe Pirelli SnowControl 3 to produkt dostępny na (prawie) każdą kieszeń i dedykowany nie tylko posiadaczom drogich samochodów. Ile kosztuje ten model? Jakie właściwości i osiągi oferuje?

Pirelli SnowControl 3 – opony klasy premium do aut kompaktowych

Marka powstała dzięki inicjatywie Giovanni’ego Battisty Pirelli’ego w 1872 roku. Firma przez ponad 30 lat pozostawała w cieniu, światowy rozgłos zdobyła dopiero po rajdzie Pekin-Paryż w 1907 roku, w którym zwyciężył bolid wyposażony w opony Pirelli. Od tej pory włoskie ogumienie kojarzyło się głównie ze sportowym przeznaczeniem, a z czasem zyskało miano wysoce ekskluzywnego i kosztownego. W 2011 roku spółka Pirelli podpisała kontrakt na dostawę opon do wyścigów Formuły 1, co jeszcze bardziej umocniło jej wyczynowy wizerunek.

Jednak tytułowe ogumienie Pirelli SnowControl 3 to produkt stworzony na miarę przysłowiowego Kowalskiego. Dowód? Producent dedykuje ten model posiadaczom aut miejskich i kompaktowych, a więc nie musisz mieć limuzyny za kilkaset tysięcy czy auta o rajdowym silniku. Również obecna cena opony Pirelli sprzyja przeciętnie zarabiającemu Polakowi – jedna sztuka w rozmiarze 195/65 R15 91 T kosztuje 200-300 zł. Choć wybór dostępnych modeli nie jest zbyt imponujący (45 rozmiarów od 14 do 16 cali), oferta obejmuje najbardziej rozpowszechnione rozmiary stosowane w samochodach klasy kompaktowej. W serii SnowControl 3 można znaleźć warianty o wzmocnionej konstrukcji znoszące ponadprzeciętne obciążenia oraz modele typu Run Flat umożliwiające jazdę po utracie powietrza w oponie.

Konstrukcja i rozwiązania technologiczne

Ogumienie zimowe Pirelli SnowControl 3 opiera się na kierunkowej rzeźbie bieżnika, w której rowki tworzą wzór litery V. To najlepsze rozwiązanie na śliską nawierzchnię pokrytą wodą lub błotem pośniegowym, gdyż taki układ pozwala na szybkie pozbycie się nadmiaru wilgoci z czoła opony. Na szczególną uwagę zasługują wyjątkowo szerokie kanały obwodowe, które skutecznie zbierają nagromadzoną wodę, a następnie wypychają ją przez ukośne rowki poprzeczne.

Atutem modelu Pirelli SnowControl 3 jest powiększona powierzchnia kontaktu bieżnika z nawierzchnią, co uzyskano dzięki licznym i gęsto rozmieszczonym mikro-kanalikom. Dzięki temu opona pewnie trzyma drogi, zapewnia precyzyjną kierowalność i skraca drogę hamowania do minimum. Wspomniane już rowki obwodowe zostały ponacinane, co przyczynia się do lepszej trakcji na śniegu i większej stabilności pojazdu w trudnych warunkach.

A teraz coś dla fanów nowinek technologicznych – bieżnik Pirelli SnowControl Serie III wyposażono w interaktywne lamele, dzięki którym opona dopasowuje się do ukształtowania nawierzchni i zachowuje dobrą przyczepność na nierównościach. Dzięki tej właściwości polscy kierowcy, przyzwyczajeni do mniej lub bardziej zaniedbanych dróg, mogą liczyć na jeszcze lepszą trakcję i skuteczniejsze hamowanie.

Opony zimowe Pirelli SnowControl 3 polubią również ci kierowcy, którzy mają na uwadze środowisko naturalne. Zastosowanie specjalnego składu, pozbawionego olejów aromatycznych, pozwoliło uzyskać opony o proekologicznych właściwościach.

Osiągi opon Pirelli SnowControl Serie III w testach

Ponad 80% użytkowników tego modelu zgłasza chęć ponownego zakupu, choć w miarę przystępna cena nie ogrywa tu decydującej roli. Włoskie opony prezentują się najlepiej pod względem zachowania na mokrej i suchej nawierzchni, natomiast parametry przyczepności na śniegu i lodzie oceniono na ok. 7.5 w 10-punktowej skali. Na takim samym poziomie utrzymuje się trwałość bieżnika oraz komfort jazdy, nieco wyższe noty przypadły za wpływ na zużycie paliwa.

A jak powyższe parametry przedstawia etykieta unijna? W ocenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni model Pirelli SnowControl 3 otrzymał notę B lub C w zależności od rozmiaru. Bezpieczeństwo często nie przekłada się na niskie opory toczenia, które przeważnie oceniono na słabe E (rzadko C). W miarę dobrze wypadły pomiary hałasu – natężenie dźwięku na poziomie 71-72 dB każe przypuszczać, że opony nie zachowują się zbyt głośno.

Opony Pirelli SnowControl 3 nie wykazały się szczególnymi osiągnięciami w testach ogumienia, choć w 2015 roku zajęły 2. miejsce w zestawieniu Auto Bild dla rozmiaru 185/60 R15, zaś w 2012 roku trafiły na 3. lokatę w teście ADAC dla rozmiaru 165/70 R14. W kilku innych rankingach (m.in. Auto Zeitung 2011, 2012 i 2014) uzyskały notę „szczególnie polecana”. Testy przeprowadzone przez ADAC (2013, 2014, 2015) zazwyczaj uznały ten model za „zadowalający”.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here