Jak przystało na samochód klasy miejskiej, Opel Corsa doskonale radzi sobie w zatłoczonym centrum i na ciasnych parkingach. Kompaktowe  rozmiary ułatwiają manewrowanie autem wszędzie tam, gdzie miejsca jest jak na żyletki, zaś opływowa linia nadwozia sprzyja dynamicznej jeździe. Dzięki połączeniu przemyślanej konstrukcji, niezawodności i przystępnej ceny Corsa szybko zdominowała rankingi popularności, także w Polsce. O niesłabnącym zainteresowaniu tym modelem świadczy chociażby fakt, że na 2019 rok zaplanowano debiut szóstej generacji. Jak przebiegała historia tego auta? Czy wiesz, jakie opony do Opla Corsy możesz zamontować zgodnie z zaleceniami producenta?

Opel Corsa – ponad 30 lat sportowego mieszczucha

Seryjna produkcja Opla Corsy A (I generacja) trwała 11 lat – od 1982 do 1993 roku. Klienci zainteresowani tym modelem mieli do wyboru 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz 2- i 4-drzwiowego sedana. Wkrótce wprowadzono również wersję usportowioną (Corsa GT), w której zaprojektowano bardziej aerodynamiczną linię nadwozia. Dostępne jednostki napędowe oferowały pojemność od 1.0 do 1.6 l, przy czym najmocniejszym wariantem był silnik GSI o  mocy 100 KM.

Opel Corsa B trafił do regularnej produkcji w 1993 roku i tym razem europejscy klienci musieli zadowolić się wyłącznie hatchbackiem w wersji 3- i 5-drzwiowej. Na innych kontynentach model ten występował również jako sedan, kombi, kabriolet, a nawet pick-up. Jak na tamte czasy i segment cenowy auto było dobrze wyposażone – w opcji standardowej montowano m.in. poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów. Amatorzy dynamicznej jazdy mieli do wyboru dwie wersje usportowione: Corsę Sport z silnikiem 1.4 82 KM oraz Corsę GSi z jednostką  o pojemności 1.6 l i mocy 106 KM. W 1997 roku model doczekał się kosmetycznego faceliftingu.

Trzecia generacja – Opel Corsa C – została zaprezentowana w 1999 roku, jednak pierwsze zamówienia realizowano od 2000 roku. Europejskie salony sprzedaży oferowały jedynie nadwozie hatchback dostępną w 11 wersjach wyposażeniowych, m.in. Eco, Comfort, Enjoy, Sport i Elegance. Oprócz znanych już silników benzynowych o pojemności 1.0, 1.2 i 1.4 l, wprowadzano nowy silnik Diesla 1.3 produkowany wyłącznie przez fiatowską fabrykę w Bielsku-Białej.

Opel Corsa D trafił na rynek w 2006 roku. Auto było owocem współpracy General Motors (ówczesny właściciel Opla) z włoskim FIATEM – konstrukcję oparto na płycie Fiata Grande Punto. W porównaniu do poprzedników nowy model wyróżniał się bardziej agresywną stylistyką, inspirowaną nadwoziem typu coupé. Nabywcy mieli do dyspozycji 10 stałych wersji wyposażeniowych oraz dwie limitowane – Kaleidoscope oraz Color Edition. Do dotychczasowej oferty silnikowej dodano jednostki benzynowe Turbo i Turbo OPC o pojemności 1.6 l oraz silniki wysokoprężne:  1.3 ecoFlex i 1.7 CDTI.

Opel Corsa E (piąta generacja) powstał w 2014 roku i jak na razie czeka na swojego następcę, którego premierę zapowiedziano na 2019 rok. Nowy model to tak naprawdę zmodernizowana Corsa D, w której dokonano zmiany stylistycznej przedniej i tylnej części nadwozia. Tym razem producent proponuje 6 opcji wyposażeniowych, m.in. Essentia, Cosmo, Color Edition oraz wersję OPC z doładowanym silnikiem 1.6 Turbo EcoTec przyspieszającym do setki w 6,8 sekundy. Ofertę jednostek rozbudowano między innymi o benzynowy silnik 1.0 EcoTec o mocy  90 lub 115 KM.

Opel Corsa – opony zalecane przez producenta

Po niespełna 40-letnim okresie ewolucji Opel Corsa pozostał kompaktowym autem do jazdy miejskiej – stąd fabryczne ogumienie nie należy do największych. Na seryjnym wyposażeniu można spotkać „trzynastki” o szerokości 155 mm i profilu 80%, „czternastki”  o proporcjach 175/65 i 185/70, a także „piętnastki” o szerokości 185 mm i profilu 55% bądź 65%. Jeśli chodzi o większe opony, Opel Corsa może jeździć również na ogumieniu w rozmiarze 215/45 R17.

Alternatywne rozmiary opon montuje się albo w celu zaoszczędzenia (mniejsze opony są oczywiście tańsze), albo z chęci nadania samochodowi bardziej sportowej czy luksusowej stylistyki. W zależności od generacji, silnika i wersji wyposażenia, możliwe jest zamontowanie w Corsie następujących zamienników:

  • opony 13” – 145/80, 165/70
  • opony 14” – 165/65, 185/60
  • opony 15” – 185/60, 195/60
  • opony 16” – 195/45, 195/55
  • opony 17” – 205/40
  • opony 18” – 225/35

Co do marki opony, Opel Corsa często opuszczał produkcję na bieżniku Bridgestone S01, choć producent korzysta także z produktów innych marek, np. Continental, Dunlop, Hankook i Firestone.

[Głosów:4    Średnia:2.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here